تبیان، دستیار زندگی

چند اظهارنظر ماندگار از مرحوم استاد فاطمی‌نیا

حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا از اساتید صاحب‌نام اخلاق، ساعاتی پیش، پس از تحمل دوره‌ای بیماری، درگذشت. آنچه می‌خوانید پاره‌ای از اندیشه‌های برجسته این محقق و خطیب توانا در حوزه عقاید و اندیشه‌های اسلامی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استاد فاطمی‌نیا

کتاب تعبیر خواب نخرید!

اکثر یا همه آثار موجود در بازار داغ کتاب که با عناوینی مثل: کلید رمز خواب، تعبیر خواب ابن سیرین و دانیال نبی و... به فروش می‌رسند، فاقد اعتبار است.
استاد فاطمی‌نیا:
کتاب خواب‌گزار مشهور، ابن سیرین، اساساً به دست ما نرسیده! هرچه کتاب تعبیر خواب داریم، فارسی، عربی بریزید آب رودخانه!

نگویید: طب اسلامی!

اگر چه اسلام دربارۀ بهداشت جسم و روح دستورهایی دارد اما بسیاری از احادیثی که با عنوان طب النبی یا طب ‌الرضا مطرح می‌شود سندیت ندارد.
استاد فاطمی‌نیا:
نگویید طب اسلامی! بگویید طب سنتی. رسالۀ ذهبیه را نسبت دادند به حضرت رضا (ع)! بنده تحقیق کردم دیدم این کتاب، ساختگی است. اساساً امام رضا (ع) برای مامون نامه طبی ننوشته‌اند.

گاهی خدا به کسی که شکرگذار نعمت نیست، بیشتر می‌بخشد تا در این غفلت و سرمستی، بیشتر غوطه‌ور شود



فلسفه، معتبر اما مردافکن است

فلسفه در تاریخ همواره محل نزاع بوده است. ابن سینا و صدرا آن را شریف‌ترین علم می‌دانستند اما فقیهی مثل غزالی حکم به تکفیر فلاسفه می‌داد.
استاد فاطمی‌نیا:
فلسفه اگر ابزاری برای فهم دین باشد خوب است، ولی اگر مخالف با قرآن و حدیث باشد، باید کنار گذاشته شود. فلسفه دریا است و غرق نشدن در آن مهم است.

خداوند از تضعیف‌کنندگان ولی فقیه نمی‌گذرد!

ولایت فقیه، نظریه‌ای است در فقه سیاسی شیعه. هر چند این اندیشه در تاریخ موافقان و مخالفانی داشته اما اگر دامن نقد به جرح و عناد با ستون خیمه اسلامی بینجامد، ظلم به دستاوردهای نظام مقدس اسلامی است.
استاد فاطمی‌نیا:
مخالفت با رهبر جمهوری اسلامی ایران مخالفت با شئون اسلام است و هر کس در تضعیف او سخنی بگوید، خدا او را نمی‌بخشد.

وجود تاریخی حضرت رقیّه تردیدبردار نیست

نام حضرت رقیه در متون کهن تاریخی مثل لهوف نیامده، این امر و پاره‌ای گزارش‌های تاریخی دیگر سایه‌ای از تردید بر وجود تاریخی حضرتش انداخته که شهید مطهری آن را مصداق تحریف لفظی عاشورا می‌داند.
استاد فاطمی‌نیا:
وجود تاریخی حضرت رقیه مسلم است اما ممکن است به این نام نبوده باشد.

گریه استدراجی!

رفاه و گشایش، همیشه نشانه تقرب به خدا نیست. برخی برخورداری‌ها به‌خاطر سنت استدارج است. گاهی خدا به کسی که شکرگزار نعمت نیست، بیشتر عطا می‌کند تا در غفلت و سرمستی خود بیشتر غرق شود.
استاد فاطمی‌نیا:
با عنایت خداوند پی برده‌ام که گریه استدراجی هم داریم، یعنی چه؟ شخص گمان می‌کند عزیز خداست و لذا به گناهش ادامه می‌دهد؛ امافردای قیامت با این صحنه مواجه می‌شود که به او می‌گویند: «هذه جهنم التی کنتم توعدون»