تبیان، دستیار زندگی

عواملی که شما را در معرض بیماری قلبی قرار می‌دهند

بعضی از ریسک فاکتورهای بیماری قلبی در اختیار و کنترل ما نیستند، اما می‌توانید با حفظ وزن سالم، داشتن رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم و کنترل فشارخون و قند خون، تا حدودی این ریسک فاکتورها را کنترل کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی
بیماری قلبی همچنان اولین عامل مرگ زنان و مردان در کشورهای غربی است و این بیماری به‌شدت تحت‌تأثیر سبک زندگی می‌باشد. احتمالاً با بیشتر ریسک فاکتورهای بیماری قلبی آشنا هستید؛ از جمله:
. ژنتیک
. چاقی
. فشارخون بالا
. قند خون بالا
. کلسترول بد (LDL بالا) و کلسترول خوب (HDL) پایین
. مرد بودن یا زنی در سنین پس از یائسگی بودن
. داشتن دیابت
. عدم تحرک بدنی
مثلاً تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که فعالیت بدنی ندارند، خیلی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی‌اند. اما فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که طبق پژوهش‌ها، احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا حمله قلبی را افزایش می‌دهند.

وزن کم هنگام تولد

وزن شما هنگام تولد بر احتمال ابتلایتان به بیماری قلبی اثر می‌گذارد. مطالعه‌ای نشان داده افرادی که وزن هنگام تولدشان کمتر از دو کیلوگرم و هفتصد گرم است، مستقل از دیگر فاکتورها مثلاً تولد زودتر از موعد، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری قلبی‌اند. در واقع، پایین بودن وزن هنگام تولد، ریسک بیماری قلبی را ۳۵ درصد افزایش می‌دهد.
چه باید کرد؟ کسی نمی‌تواند وزن هنگام تولد کودک را کنترل کند اما مطمئناً می‌توان دیگر فاکتورهای بیماری قلبی را با حفظ وزن سالم، کنترل فشارخون و قند خون و لیپیدها و داشتن یک رژیم غذایی سالم کنترل کرد.

فیبرینوژن پروتئینی است که سبب لخته شدن خون می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد بالا بودن سطح فیبرینوژن باعث می‌شود بدن شما لخته‌های خون بسازد که موجب سکته مغزی و حمله قلبی می‌شوند. خانم‌ها فیبرینوژن بیشتری نسبت به آقایان دارند و سبک زندگی در آن نقش دارد؛ مثلا سیگار آن را افزایش می‌دهد و ورزش می‌تواند آن را پایین بیاورد


التهاب مزمن خفیف

بیشتر افراد تصور می‌کنند کلسترول بالا، اصلی‌ترین دلیل بیماری قلبی است، اما نیمی از حملات قلبی در افرادی رخ می‌دهند که سطح کلسترولشان نرمال است. تحقیقات نشان می‌دهد التهاب خفیف اما مزمن نیز ریسک فاکتوری برای بیماری قلبی محسوب می‌شود. دانشمندان همچنان در حال مطالعه هستند که التهاب چگونه موجب حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود.
یک تئوری این است که پلاک جمع شده در دیوارهٔ عروق حامل خون به سمت قلب دراین‌ارتباط دخیل‌اند. سیستم ایمنی شما این پلاک‌ها را مهاجم خارجی تلقی کرده و یک واکنش التهابی را در تلاش برای نابودکردن پلاک‌ها آغاز می‌کند. این اتفاق می‌تواند سبب تشکیل لخته خون و انسداد رگ‌های خونی شده و انتقال اکسیژن به قلب را کاهش داده و منجر به آسیب قلب شود.
چگونه می‌توانید التهاب مزمن خفیف را کاهش دهید؟ تحقیقات نشان می‌دهد داشتن یک رژیم غذایی ضدالتهاب، مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای، کمک می‌کند واکنش سیستم ایمنی تعدیل شده و ریسک فعالیت زیاد سیستم ایمنی کاهش پیدا کند. کلسترول بالا همچنان یک ریسک فاکتور است زیرا پلاک ایجاد می‌کند، اما یک سیستم ایمنی بیش فعال با التهابی که ایجاد می‌کند نیز در این میان نقش مهمی دارد.

ابتلا به آنفلوانزا

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، افرادی که مبتلا به آنفلوانزا می‌شوند، شش برابر بیشتر ممکن است در عرض هفت روز بعد از ابتلا به عفونت آنفلوانزا دچار حمله قلبی شوند، و این ریسک در افراد سالمند بیشتر هم می‌شود. چرا آنفلوانزا می‌تواند ریسک فاکتوری برای حمله قلبی باشد؟ یک تئوری می‌گوید واکنش التهابی نسبت به ویروس آنفلوانزا می‌تواند عامل باشد.
چه باید کرد؟ بهترین راه کاستن از احتمال حمله قلبی ناشی از آنفلوانزا این است که سعی کنید آنفلوانزا نگیرید که البته صددرصد نیست اما زدن واکسن آنفلوانزا این احتمال را کمتر خواهد کرد. راهکارهایی مانند شستن مکرر دست‌ها و اجتناب از افراد مبتلا نیز مطمئناً از روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس است.
متأسفانه عفونت covid-19 نیز ریسک بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. مطالعه‌ای دریافته حتی افرادی که کرونا گرفته بودند اما در بیمارستان بستری نشده بودند بیشتر در معرض حوادث قلبی قرار داشتند.

دیگر عفونت‌ها

ویروس آنفلوانزا تنها میکروارگانیسمی نیست که احتمال بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. محققان عفونت کلامیدیا پنومونیه (باکتریومی که باعث بیماری تنفسی می‌شود) را نیز با احتمال بالاتر بیماری قلبی مرتبط می‌دانند و دلیل آن نیز مانند آنفلوانزا به‌احتمال زیاد التهاب است. وقتی شما عفونت کلامیدیا دارید، سیستم ایمنی شما واکنشی را شروع می‌کند که منجر به التهاب می‌شود.
ابتلا به عفونت کلامیدیا، سیستم ایمنی را فعال کرده و التهابی ایجاد می‌شود که به دیوارهٔ داخلی رگ‌ها آسیب می‌زند. دیگر پژوهش‌ها نشان داده‌اند باکتری‌هایی که باعث بیماری لثه می‌شوند نیز ممکن است احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهند. این هم دلیلی دیگر برای اینکه روزی دو بار نخ دندان بکشید و مسواک بزنید و برای چکاپ سالیانه به دندانپزشک مراجعه کنید.

بالا بودن فیبرینوژن

فیبرینوژن پروتئینی است که سبب لخته شدن خون می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد بالا بودن سطح فیبرینوژن باعث می‌شود بدن شما لخته‌های خون بسازد که موجب سکته مغزی و حمله قلبی می‌شوند. خانم‌ها فیبرینوژن بیشتری نسبت به آقایان دارند و سبک زندگی در آن نقش دارد؛ مثلا سیگار آن را افزایش می‌دهد و ورزش می‌تواند آن را پایین بیاورد. اگر شما فشارخون بالا داشته باشید، دیابت داشته باشید و یا چاق باشید ممکن است فیبرینوژنتان بالا باشد. پزشک می‌تواند با آزمایش خون سطح فیبرینوژن خونتان را چک کند.

تنهایی

ارتباطات اجتماعی برای سلامت قلب ما مفیدند. مطالعات نشان می‌دهند تنها بودن یا ارتباطات اجتماعی کمی داشتن با بالاتر بودن ریسک حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است. تنها بودن، احتمال حمله قلبی را ۲۹ درصد و احتمال سکته مغزی را ۳۲ درصد بالاتر می‌برد و استرس و فشار ناشی از تنهایی به‌احتمال زیاد فاکتور دخیل دراین‌ارتباط است.
انسان موجودی اجتماعی است و نیاز به ارتباط با دیگران دارد. افرادی که ارتباطات اجتماعی قوی دارند، طول عمرشان نیز بیشتر است.

و در پایان
بعضی از ریسک فاکتورهای بیماری قلبی در اختیار و کنترل ما نیستند، اما می‌توانید با حفظ وزن سالم، داشتن رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم و کنترل فشارخون و قند خون، تا حدودی این ریسک فاکتورها را کنترل کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.