تبیان، دستیار زندگی

نگاهی به سنگین وزن های جاده های ایران

در این مقاله قصد داریم بهترین کامیون های تولید داخل ایران از جمله امپاور گروه بهمن، فوتون اچ 5 ایران خودرو دیزل، دیما مایا دیزل، دانگ فنگ سایپا دیزل، دافران شایان دیزل، پیلسان آریا دیزل که توسط شرکت های داخلی تولید شده‌اند، مقایسه و به شما معرفی کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
ماشین سنگین
کامیون‌ها مهمترین اجزای صنعت حمل و نقل جاده‌ای هستند، بدون وجود این وسیله‌های غول‌پیکر، جابه‌جایی بارهای سنگین در جاده‌ها عملا غیرممکن خواهد بود.

کامیون‌ها در طول زمان تغییرات زیادی را به خود دیده‌اند، در گذشته فقط به قدرت کامیون‌ها و ظرفیت حمل بار آنها توجه می‌شد، اما امروزه نه‌ تنها بسیاری از استانداردهای ایمنی در ساخت این وسایل نقلیه رعایت می‌شوند، بلکه از نظر طراحی ظاهری نیز شاهد پیشرفت‌های زیادی در حوزه ساخت کامیون و کشنده‌ها بوده‌ایم.

در این مقاله قصد داریم بهترین کامیون های تولید داخل ایران از جمله امپاور گروه بهمن، فوتون اچ 5 ایران خودرو دیزل، دیما مایا دیزل، دانگ فنگ سایپا دیزل، دافران شایان دیزل، پیلسان آریا دیزل که توسط شرکت های داخلی تولید شده‌اند، مقایسه و به شما معرفی کنیم. این کامیون‌ها هر یک ویژگی‌های خاصی دارند که برای متقاضیان جذاب است.   
ماشین سنگین

با بررسی کامیون های تجاری سنگین بازار می توان متوجه شد که در حال حاضر محصولات بهمن دیزل، سایپا دیزل، آریا دیزل و ایران‌خودرو دیزل حضور بسیار پر‌رنگ‌تری نسبت به رقبایشان دارند که البته وضعیت ایران خودرودیزل در این بخش از بازار به عنوان اولین تجاری‌ساز تاریخ کشورمان چندان مساعد نیست.

گروه بهمن و شرکت های زیر مجموعه آن سیبا موتور و بهمن دیزل در این بخش از بازار وضعیت بسیار خوبی دارد تا جایی که مدیران این شرکت به دنبال افزایش سهم محصولات خود هستند که نشان از علاقه خریداران به محصولات این شرکت است.

بهمن دیزل در سال گذشته با عرضه کامیون پرقدرت امپاور و اعلام قیمت رقابتی با مشخصات فنی روز دنیا رقابت را برای دیگر محصولات تجاری سنگین بازار سخت کرد.

کامیون فوتون اچ 5 ایران خودرو دیزل که قرار است به زودی در بازار عرضه شود، با محصولاتی نظیر امپاور بهمن دیزل و کشنده دیما در موتور مشابه است. البته راندمان و خروجی کار در هر یک از این تولیدات تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد. دیما و امپاور مجهز به موتور  کامینز هستند، اما دارای یورو 5 خواهند بود و می‌توانند نهایت قدرت 490 اسب بخار را تولید کنند. نسخه پیشرانه نصب شده در فوتون اچ 5 یورو 4 است و می‌تواند حداکثر قدرت 460 اسب بخار را تولید کند.

امکانات رفاهی و آپشن‌های فوتون جدید ایران خودرو دیزل همچون دافران ارزیابی شده و مجهز به ترمز اضطراری و رادار خط‌خوان خواهد بود. البته در این میان کامیون امپاور اوضاع بهتری دارد و می‌توان گفت آپشنال‌ترین کامیون کشنده ایران، امپاور محسوب می‌شود. برای مثال مانیتور و یک‌سری دیگر از آپشن‌های امپاور در فوتون H5 وجود ندارد.

اگرچه محصولات دانگ فنگ KX سایپا دیزل و دافران اچ 7 شایان دیزل دو رقیب قدرتمند برای امپاور گروه بهمن به حساب می آیند اما از نظر قدرت موتور این کامیون ها با 480 اسب بخار و گیربکس اتوماتیک در مقایسه با موتور 490 اسب بخاری امپاور حرفی برای گفتن ندارند. از نظر قیمت نیز دانگ فنگ KX سایپا دیزل به رغم قدرت و آپشن های کمتر هم اکنون در بازار 3 میلیارد و 800 میلیون تومان به فروش میرسد، این درحالی است که امپاور گروه بهمن با قدرت و مشخصات فنی قوی تر در بازار 3 میلیارد و 160 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

با توجه به شرایط فعلی بازار و قیمت‌ها می‌توان کامیون امپاور گروه بهمن را فعلا بهترین و مناسب‌ترین انتخاب از نظر ارزش پرداختی و مشخصات فنی دانست، این محصول برای اولین بار در ایران در حوزه خودروهای تجاری با یک سال یا ۵۰ هزار کیلومتر (هرکدام زودتر فرا رسد) سرویس دوره‌ای رایگان عرضه می شود.