تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با انواع سرورها و تفاوت آن ها

سرور (server) در حوزه شبکه، به رایانه‌‌ای گفته می شود که به رایانه‌‌‌های دیگر (که به آن ها کلاینت client می‌گویند)، متصل شده و به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرور

سرورها از جهات مختلفی همچون ویژگی های فیزیکی، شکل و اندازه، به مدل های مختلف زیر تقسیم بندی می شوند:

·         سرورهای ایستاده یا Tower server
·         سرورهای رک‌مونت یاRackmount server
·         سرورهای تیغه‌ای یا Blade server
·         میکروسرورها یا Microserver

انواع سرورها در یکی از 4 دسته بالا، تقسیم بندی می شوند که هر کدام از نظر کارایی، قیمت، مدیریت ‌پذیری و همچنین فضای فیزیکی که اشغال می‌کنند، با دیگری متفاوت خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم تا انواع سرورهای نام برده شده را به شما معرفی کرده و تفاوت های آن ها را برای شما روشن کنیم.

سرور (Server) چیست؟

پیش از آنکه با انواع سرورها آشنا شوید، ابتدا اجازه دهید تا شما را با مفهوم کلی سرور آشنا کنیم. سرور (server) در حوزه شبکه، به رایانه‌‌ای گفته می شود که به رایانه‌‌‌های دیگر (که به آن ها کلاینت client می‌گویند)، متصل شده و به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهد.

به طور مثال، هنگامی که شما به عنوان یک کاربر به سایت سازمان سنجش مراجعه می کنید؛ پس از وارد کردن مشخصات فردی، از سیستم می خواهید تا کارنامه آزمون تان را باز کند. درواقع شما کلاینتی هستید که درخواست تان را به سرورهای سایت سازمان سنجش ارائه کرده اید و منتظر پردازش و مشاهده اطلاعات خواسته شده، می مانید. تعداد و قدرت سرورهای هر شبکه به وسعت و میزان خدماتی که باید ارائه دهد، بستگی دارد.

انواع سرور

1.      سرور ایستاده یا Tower server

سرورهای ایستاده، ساده ‌ترین مدل سرورهای موجود در بازار هستند که شکل و اندازه آن ها بسیار شبیه به کیس رایانه‌های شخصی است. معمولا هر محفظه، یک سرور جداگانه بوده و تمامی اجزاء سرور را دارا می باشد.

بنابراین به طور مثال اگر 10 سرور مورد نیاز شما باشد، باید 10 دستگاه سرور ایستاده را خریداری کرده و در کنار هم بچینید. بدیهی است که تعداد زیاد این سرورها، فضای زیادی اشغال می‌کند. به همین دلیل است که معمولا کسب و کارهای متفاوت که خدمات مختلف و زیادی را به کلاینت های زیادی ارائه می‌دهند، اغلب از سرورهای ایستاده استفاده نمی‌کنند.

اگرچه امروزه این سرور ها نیز در مدل‌های گران قیمت با امکان استفاده برای وظایف سنگین نیز طراحی و تولید می شوند اما اغلب این سرورها معمولا قدرت کمتری دارند و با قیمت های پایین تری ارائه می شوند. سرورهای ایستاده همچون کامپیوترهای شخصی قابلیت ارتقا دارند. درواقع بسته به میزان ظرفیت محفظه سرور و نیازهای کاربر، می‌توان فضای ذخیره سازی و منابع پردازش آن را کم یا زیاد نمود.

جاده ابریشم رایانه مرجع معتبر خرید انواع سرور و تجهیزات شبکه است.

سرور

2.      سرور رکمونت یا  Rackmount server (Rack server)

سرور رک یا رکمونت معمولا برای کسب و کارها و سازمان های با خدمات بیشتر که نیازمند سرورهای قدرت مندتری هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. این سرورها فضای کمتری اشغال می کنند.

ساختار سرورهای رکمونت، به این صورت است که کامپیوترهای قدرتمند، مستقل و جمع جور به گونه ای طبقه طبقه در محفظه ای به نام رک جای داده شده و به آن پیچ می شوند. درواقع هر Rack حاوی چندین سرور مختلف است.

این سرورها نسبت به تاور سرورها متراکم تر و جمع و جورتر بوده و فضای کمتری اشغال می کنند. اما لازم است بدانید که خنک کردن‌ سرورهای رکمونت نیز به همان نسبت کارایی بالاتر، پیچیده تر بوده و به هزینه بیشتری نیاز دارد.

اندازه رک ‌های سرورهای رکمونت، استاندارد بوده و با واحد اندازه گیری یونیت (U) سنجیده می ‌شود. هر یونیت از این سرورها معادل 44.45 میلی ‌متر می باشد. علاوه بر خود سرورها، سایر تجهیزات و لوازم جانبی موردنیاز شبکه نیز به صورت طبقه ‌طبقه درون این رک ها قابل نصب می باشند.

برای آگاهی از قیمت سرور می توانید با جاده ابریشم رایانه تماس بگیرید.

3.      سرور تیغه‌ای یا Blade server

سرور تیغه‌ای یا سرور رک ترکیبی (hybrid rack server)، پیشرفته‌ترین مدل سرور است که فضای بسیار کمتری را نسبت به دو نوع قبلی اشغال می ‌کند.

ساختار سرورهای تیغه‌ای به صورت ماجولار است. هر سرور، ماجول‌ مستقلی محسوب می ‌شود. سرورها درون محفظه‌ ای به نام شاسی تیغه ‌ای جای داده می شوند. هر شاسی متناسب با ظرفیت خود، تعدادی سرور و تجهیزات جانبی وملزومات مورد نیاز شما اعم از باتری، سامانه های ذخیره سازی و ... را درون خود جای می دهد.

سرورها اغلب به شکل عمودی در یک شاسی قرار داده می شوند. اندازه شاسی تیغه ‌ای نیز درست مانند رک با واحد استاندارد یونیت (U) اندازه گیری می ‌شود.

ازجمله مهم ترین مزیت سرورهای تیغه ای می توان به هات پلاگ بودن این سرورها اشاره نمود. درواقع برای اضافه کردن سرور یا ملزومات جدید به سیستم، معمولا نیازی به ریستارت یا متوقف کردن کل سیستم نیست.

سرورهای تیغه ‌ای با توجه به مزایایی که دارند از جمله قدرت و کارایی بالایی که نسبت به دو نوع قبلی دارند و همچنین فضای کمی که اشغال می کنند، جهت استفاده در مراکز داده، گزینه مناسبی هستند.
سرور

4.      میکرو سرور یا Microserver

میکروسرورها، سرورهای کوچکی هستند که به شکل "سامانه بر تراشه" طراحی و تولید می شوند. سامانه بر تراشه به این معناست که اجزای مختلف سرور، به جای بورد اصلی، روی ریز تراشه قرار می گیرند.
چون پیکربندی میکروسرورها انعطاف ‌پذیری بالایی دارد، از آن ها می توان در حوزه های مختلفی استفاده نمود.
اگرچه این سرورها قدرت پردازش کمتری دارند اما از 3 مدل سرور دیگر، ارزان تر بوده و همچنین نصب و نگهداری آن ها نیز ساده تر است.
چنانچه قصد خرید از مراکز مجاز فروش سرور اچ پی را دارید، می توانید همین حالا با ابریشم رایانه تماس بگیرید.

مراکز مجاز فروش سرور اچ پی

شرکت جاده ابریشم یک مرکز مجاز خرید و فروش انواع سرور اچ پی و تجهیزات جانبی شبکه می باشد. شما می توانید برای دریافت قیمت سرور موردنظر خود، با کارشناسان IT این شرکت تماس برقرار نمایید.

جاده ابریشم رایانه

جاده ابریشم رایانه با در اختیار داشتن تکنسین های حرفه ای حوزه IT، نرم افزار و سخت افزار، می تواند بهترین خدمات را در حوزه طراحی و اجرای شبکه در هر نقطه از تهران به شما ارائه نماید.