تبیان، دستیار زندگی

چرا زینک (روی) مادهٔ مغذی بسیار مهمی برای خانم‌هاست؟

زینک یک ماده معدنی چندکاره است و در باروری نیز نقش دارد. دریافت زینک کافی موجب بهینه شدن سطح هورمون‌ها شده و به تولید تخمک‌های سالم برای باروری کمک می‌کند. همچنین مطالعات نشان می‌دهند سطح زینک در فاز فولیکولار در زنان نابارور، نسبت به زنان بارور که مشکلی در باردار شدن ندارند پایین‌تر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مصرف روی در زنان
آیا رژیم غذایی‌تان مغذی و متعادل است؟ بدن شما نیاز به انواع مواد مغذی دارد تا عملکرد‌های اساسی آن درست و سالم پیش بروند. یکی از این مواد مغذی، زینک است، ماده‌ای معدنی که نقش مهمی در بسیاری از واکنش‌های بدن دارد. هرچند شما به مقدار کمی زینک نیاز دارید اما به این معنی نیست که زینک مهم نیست. مثلاً شما برای بوییدن و چشیدن غذا‌هایی که می‌خورید به زینک نیاز دارید. ضمناً زینک در ترمیم زخم، سلامت سیستم ایمنی و باروری نقش دارد.
شاید این سؤال برایتان مطرح شود که آیا کمبود زینک (روی) می‌تواند عارضه‌ای شایع باشد و اینکه آیا شما به‌اندازه کافی زینک دریافت می‌کنید یا نه. خانم‌ها روزانه به ۸ میلی‌گرم زینک نیاز دارند، درحالی‌که آقایان به ۱۱ میلی‌گرم زینک در روز نیازمندند. هرچند کمبود زینک شایع نیست اما افرادی که گیاهخوارند بیشتر در معرض کمبود زینک هستند، چون زینک بیشتر از هر چیزی در غذا‌های حیوانی وجود دارد.

چرا زینک برای سلامت خانم‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد؟

سلامت سیستم ایمنی
همهٔ خانم‌ها باید به داشتن یک سیستم ایمنی سالم اهمیت بدهند. یک سیستم ایمنی سالم، بدون اینکه به بافت‌های سالم بدن کاری داشته باشد به مهاجمان خارجی حمله می‌کند. حمله‌ور شدن سیستم ایمنی به بافت‌های سالم بدن، مخرب بوده و ریسک خیلی از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. زینک به سیستم ایمنی کمک می‌کند متعادل بماند و در عین اینکه به قسمت‌های سالم بدن آسیبی وارد نمی‌کند، با پاتوژن‌ها بجنگد. مطالعات نشان داده‌اند کمبود زینک می‌تواند التهاب ایجاد کند و از آن سو، ریسک عفونت را افزایش دهد.

علائم کمبود زینک شامل ریزش مو، اسهال، عفونت‌های مکرر، کاهش وزن، کُندی در ترمیم زخم، ضایعات پوستی و کاهش حس چشایی و بویایی می‌شود. افرادی که آسم دارند ممکن است درصورتی‌که سطح زینک بدنشان خیلی افت کند، علائم آسمشان شدید شود


طبق پژوهش‌ها، اگر شما دچار عفونتی در سیستم تنفسی فوقانی شوید، مثلاً سرماخوردگی معمولی، زینک می‌تواند شدت علائم را کاهش دهد. مطالعه‌ای دریافته استفاده از قرص‌های مکیدنی زینک، طول مدت سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. البته مصرف زینک در رژیم غذایی تضمین نمی‌کند که دوباره دچار سرماخوردگی نشوید اما می‌تواند از شما در برابر سرفه‌های کلافه‌کننده، عطسه و گرفتگی بینی تا حدودی محافظت کند چون واکنش ایمنی بدنتان را تعدیل می‌کند.

باروری
زینک یک ماده معدنی چندکاره است و در باروری نیز نقش دارد. دریافت زینک کافی موجب بهینه شدن سطح هورمون‌ها شده و به تولید تخمک‌های سالم برای باروری کمک می‌کند. همچنین مطالعات نشان می‌دهند سطح زینک در فاز فولیکولار در زنان نابارور، نسبت به زنان بارور که مشکلی در باردار شدن ندارند پایین‌تر است. دریافت زینک کافی، درمان تمام مشکلات باروری نیست، بلکه کمک می‌کند محیط مناسب‌تری برای انعقاد نطفه ایجاد شود.

پیشگیری و درمان عوارض پوستی
زینک از جهت سلامت پوست نیز اهمیت دارد. مطالعات نشان می‌دهد کمبود زینک می‌تواند عوارض پوستی مانند اگزما و آکنه را بدتر کند. دریافت زینک کافی از طریق تغذیه می‌تواند به خانم‌ها کمک کند کمتر دچار آکنه شوند.
اگر بیشتر از جوش و آکنه نگران چین و چروک‌های پوستتان هستید، باز هم زینک نقش دارد. شواهد علمی نشان می‌دهند دریافت زینک کافی می‌تواند با پشتیبانی از تولید کلاژن، فرایند پیری پوست را به تأخیر بیندازد؛ بنابراین زینک در ظاهرتان هم تأثیرگذار است. اگر به داشتن پوستی سالم و زیبا اهمیت می‌دهید، حتماً باید زینک کافی در رژیم غذایی‌تان وجود داشته باشد.

پوکی‌استخوان
در مورد کلسیم و ویتامین D و منیزیم برای سلامت استخوان‌ها زیاد شنیده‌اید اما آیا می‌دانستید که زینک هم برای سلامت استخوان‌ها لازم است؟ تحقیقات نشان می‌دهد زینک موجب تولید سلول‌های استخوانی به نام اوستئوبلاست می‌شود و جلوی استئوکلاست‌ها را که تخریب‌کنندهٔ استخوان‌اند می‌گیرد. پس مصرف زینک کافی می‌تواند به نفع استخوان‌هایتان نیز باشد. طبق آمار و مطالعات، افرادی که پوکی استخوان دارند معمولاً زینک بدنشان نسبت به افرادی که این عارضه را ندارند کمتر است.
هرچند هنوز خیلی زود است که بگوییم زینک می‌تواند جلوی پوکی استخوان را بگیرد؛ اما مطالعه‌ای دریافته است زنان یائسه‌ای که مکمل زینک با مس و منیزیم مصرف کرده بودند، طی دو سال، بافت استخوانی کمتری از دست داده بودند. البته لازم نیست مکمل زینک مصرف کنید، مگر اینکه پزشکتان تجویز کند.

تثبیت قند خون
انسولین هورمونی است که مسئولیت ثابت نگه‌داشتن سطح قند خون را به عهده دارد، بنابراین برای سلامت بدن بی‌نهایت مهم است. زینک در تولید، ذخیره و ترشح انسولین در لوزالمعده نقش دارد؛ بنابراین کمبود زینک می‌تواند اثر منفی بر سطح انسولین بگذارد و منجر به تغییرات منفی در اشتها و سطح قند خون شود.

کمک به عملکرد گوارش
زینک با پروتئین‌ها در تمام ارگان‌های بدن همکاری دارد و به تقریباً ۱۰۰ آنزیم در انواع فرایند‌های بدن از جمله فرایند گوارش کمک می‌کند. زینک به‌عنوان یک عامل کمک‌کننده در بسیاری از فعالیت‌های گوارشی نقش دارد، یعنی بدن شما بدون زینک نمی‌تواند غذا را هضم کرده و مواد مغذی را جذب کند.

کمک به دقت و تمرکز
تحقیقات نشان داده سطح زینک بدن شما بر قدرت تمرکزتان اثر می‌گذارد. طبق نتایج، افرادی که کمبود زینک داشتند با خوردن غذا‌های زینک دار، تغییراتی در رفتارهایشان دیده شد. هرچند مکانیسم این ارتباط هنوز مشخص نشده اما این ارتباط دیده شده است.

تخفیف عوارض قاعدگی
زینک می‌تواند برخی از عوارض منفی مرتبط با قاعدگی در زنان، مثلاً سندرم پیش از قاعدگی را تخفیف دهد، زیرا این ماده معدنی می‌تواند ترشح پروژسترون را تنظیم نماید. برخی یافته‌ها نشان می‌دهند زینک می‌تواند جلوی گرفتگی‌های قاعدگی را تا حدودی بگیرد.

بهبود خلق‌وخو
طبق مطالعات مصرف زینک می‌تواند به بهبود خلق‌وخو در زنان کمک کند و حتی می‌تواند درمانی مؤثر برای افسردگی در زنان باشد.

علائم کمبود زینک (روی) چیست؟

اگر زینک کافی در رژیم غذایی‌تان نباشد، بدنتان زینک زیاد از دست بدهد یا هر دو علت وجود داشته باشند، دچار کمبود زینک خواهید شد. علائم کمبود زینک شامل ریزش مو، اسهال، عفونت‌های مکرر، کاهش وزن، کُندی در ترمیم زخم، ضایعات پوستی و کاهش حس چشایی و بویایی می‌شود. افرادی که آسم دارند ممکن است درصورتی‌که سطح زینک بدنشان خیلی افت کند، علائم آسمشان شدید شود.

بهترین منابع زینک (روی)

زینک در گوشت قرمز و ماهی به‌وفور وجود دارد. هرچند غذا‌های حیوانی سرشار از زینک هستند اما برخی از منابع گیاهی نیز مقدار قابل‌توجهی زینک دارند که شامل غلات کامل، بنشن، مغز‌ها و بعضی از غذا‌های بسته‌بندی شده غنی شده با زینک می‌شوند. بهتر است زینک موردنیاز بدن خود را از منابع غذایی دریافت کنید مگر اینکه پزشک تشخیص دهد کمبود زینک دارید. اگر گیاهخوارید با پزشکتان در مورد مصرف مکمل زینک مشورت کنید.
اگر مکمل زینک مصرف می‌کنید، این مکمل باید حاوی مس هم باشد تا تعدیل شود. مصرف زینک به‌تنهایی، توانایی بدن برای جذب مس را کاهش می‌دهد، بنابراین شما به هر دو نیاز دارید. همچنین زینک از منابع غذایی گیاهی به‌راحتی جذب نمی‌شود زیرا گیاهان دارای موادی به نام فیتات هستند که جذب برخی از املاح از جمله زینک را کاهش می‌دهند.

کلام پایانی
حالا می‌دانید که به‌عنوان یک خانم، چرا به زینک نیاز دارید و چگونه می‌توانید آن را دریافت کنید. سعی کنید زینک مورد نیاز بدنتان را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید نه مکمل. به‌هرحال تأمین مواد مغذی به‌واسطهٔ غذا‌های خوب و سالم خیلی بهتر از مصرف قرص است. اگر پزشکتان مصرف مکمل را توصیه کرده است، تحقیق و جستجو کنید تا مکملی را انتخاب کنید که حاوی آنچه روی برچسب محصول ذکر شده باشد. ضمناً یادتان باشد مکمل زینک می‌تواند موجب حالت تهوع و مزه‌ای ناخوشایند در دهان شود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.