تبیان، دستیار زندگی

انجام این کار دو بار در هفته، خطر آلزایمر را کاهش می‌دهد

بر اساس یک مطالعه، انجام یک تمرین ۱۰ دقیقه‌ای به مدت دو بار در هفته، می‌تواند تا حد زیادی در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر مؤثر باشد. ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید چگونه می‌توانید به‌راحتی سلامت مغز خود را تقویت کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ورزش در سالمندی

یقیناً نحوه مراقبت از سلامتی‌تان با افزایش سن تغییر می‌کند؛ اما بر خلاف مشکلات قلبی عروقی یا دیابت، هنگامی که بحث کاهش شانس ابتلا به آلزایمر پیش می‌آید، نمی‌توان یک برنامه عملی واضح تعریف کرد. به گفته انجمن آلزایمر، بیماری تخریب عصبی عامل ۶۰ تا ۸۰ درصد موارد زوال عقل است و ششمین علت اصلی مرگ‌ومیر در ایالات متحده همین عامل است؛ اما بر اساس یک مطالعه، انجام یک تمرین ۱۰ دقیقه‌ای به مدت دو بار در هفته، می‌تواند تا حد زیادی در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر مؤثر باشد. ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید چگونه می‌توانید به‌راحتی سلامت مغز خود را تقویت کنید:

ورزش ۱۰ دقیقه‌ای به مدت دو بار در هفته خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد

جدیدترین یافته‌ها از مطالعه‌ای که در ماه نوامبر 2021 منتشر شد، به‌ دست‌ آمده است. گروهی از محققان کره جنوبی پرونده‌های ۲۴۷۱۴۹ شرکت‌کننده را که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ با اختلال شناختی خفیف (MCI) تشخیص‌داده‌شده بودند و میانگین سنی بین ۶۴ تا ۶۹ سال داشتند را مورد آزمایش قرار دادند تا احتمال ابتلای بیماران به آلزایمر را بررسی کنند.

پیشنهاد می‌شود که ورزش منظم به بیماران مبتلا به اختلال شناختی خفیف توصیه گردد. نتایج نشان می‌دهد حتی اگر فردی با اختلال شناختی خفیف قبل از تشخیص به طور منظم ورزش نکرده باشد، شروع ورزش منظم پس از تشخیص می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد

این محققان بیان کردند افرادی که دارای تشخیص MCI هستند ده برابر بیشتر از افراد عادی در معرض ابتلا به بیماری تخریب عصبی می‌باشند.
سپس در طول مطالعه وضعیت شرکت‌کنندگان دو بار پیگیری شد، از جمله پرسشنامه‌ای که این سؤال را مطرح کرد که چقدر در هفته قبل ورزش کرده‌اند. نتایج نشان داد افرادی که ورزش متوسط تا شدید را به مدت ۱۰ دقیقه یا بیشتر، آن هم دو بار در هفته انجام دادند، نسبت به افرادی که هیچ فعالیت ورزشی نداشتند، ۱۸ درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار گرفتند.

حتی اگر این عادت را دیرتر شروع کنید، ورزش بیشتر فایدهٔ بیشتری برای سلامتی دارد

درحالی‌که دو جلسه تعریق کوتاه باعث کاهش چشمگیر خطر ابتلا به بیماری تخریب عصبی می‌شود، تمرین بیشتر نتایج بهتری را به همراه داشت. داده‌ها نشان داد کسانی که به مدت ۱۰ دقیقه سه تا پنج بار در هفته ورزش می‌کردند، ۱۵ درصد حتی کمتر از افرادی که هر هفته به دفعات کمتری ورزش می‌کردند، به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شدند. نتایج همچنین نشان داد بیمارانی که اخیراً عادت ورزشی خود را شروع کردند هم شاهد مزایایی بودند.
شرکت‌کنندگانی که بعد از تشخیص MCI شروع به فعالیت ورزشی کردند، کاهش ۱۱ درصدی خطر ابتلا به این بیماری را تجربه کردند. از سوی دیگر، کسانی که بعد از تشخیص، ورزش را متوقف نمودند مطابق انتظارات، به همان میزان افرادی که قبلاً تمرین نکرده بودند، به بیماری آلزایمر مبتلا شدند.

محققان به این نتیجه رسیدند که فعالیت بدنی می‌تواند به جلوگیری از شروع بیماری آلزایمر کمک کند

این تیم در نهایت به این نتیجه رسیدند که ورزش منظم می‌تواند با حمایت از افزایش تولید مولکول‌هایی که به رشد و بقا نورون‌ها کمک می‌کنند و همچنین با افزایش جریان خون به مغز، از پیشرفت بیماری آلزایمر جلوگیری کند. این موارد به احتمال زیاد از کاهش حجم مغز، که اغلب با زوال عقل همراه است، جلوگیری می‌کند.
یافته‌ها نشان داد فعالیت بدنی منظم ممکن است از تبدیل اختلال شناختی خفیف به بیماری آلزایمر جلوگیری کند. پیشنهاد می‌شود که ورزش منظم به بیماران مبتلا به اختلال شناختی خفیف توصیه گردد. نتایج نشان می‌دهد حتی اگر فردی با اختلال شناختی خفیف قبل از تشخیص به طور منظم ورزش نکرده باشد، شروع ورزش منظم پس از تشخیص می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

سایر مطالعات اخیر نشان داده‌اند که ورزش می‌تواند به تقویت سلامت مغز و جلوگیری از زوال عقل کمک کند

سایر مطالعات اخیر نیز نشان داده‌اند ورزش می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌هایی مانند بیماری آلزایمر کمک کند. محققان به‌منظور درک بهتر اینکه چگونه جریان خون به مغز می‌تواند بر شروع زوال عقل تأثیر بگذارد، با یافتن ۷۰ شرکت‌کننده در سنین بین ۵۵ تا ۸۰ سال که ازدست‌دادن حافظه‌شان تشخیص داده شده بود آن‌ها را به طور تصادفی به دو گروه تقسیم کردند، سپس به یک تیم از شرکت‌کنندگان دستور داده شد هر هفته سه تا پنج بار تمرینات کششی را به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه انجام دهند، درحالی‌که گروه دیگر سه تا پنج بار در هفته پیاده‌روی سریع را برای مدت زمان مشابه انجام دادند.
پس از یک سال، ‌ام‌آرآی نشان داد افرادی که در گروه تمرینات هوازی بودند، جریان خون در مغزشان افزایش یافته و عروق گردنی آن‌ها کمتر سفت شده بود. شرکت‌کنندگان در گروه کششی نتایج مشابهی را نشان ندادند.
هنوز چیز‌های زیادی وجود دارد که ما در مورد تأثیر ورزش بر ابتلا به زوال شناختی در آینده نمی‌دانیم. MCI (اختلال شناختی خفیف) و زوال عقل به احتمال زیاد تحت‌تأثیر فعل‌وانفعالات پیچیده عوامل متعددی قرار دارند و ما فکر می‌کنیم که حداقل برای برخی از افراد، ورزش یکی از این عوامل است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.