تبیان، دستیار زندگی

صرافی ارزدیجیتال چیست؟ معرفی صرافی متمرکز و غیر متمرکز

در مقاله زیر، درباره صرافی متمرکز و غیر متمرکز که پرکاربردترین صرافی‌ها برای انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال هستند، صحبت خواهیم کرد. لطفا تا انتها با ما همراه باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
صرافی ارزدیجیتال چیست؟ معرفی صرافی متمرکز و غیر متمرکز

«صرافی ارزدیجیتال چیست؟» این اولین سوالی‌ست که پس از تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال با آن مواجه خواهید شد. صرافی ارز دیجیتال به بیانی ساده، بستری‌ست که معامله‌گران از طریق آن رمزارزهای خود را معامله می‌کنند. انتخاب صرافی ارزدیجیتال موفقیت شما در عرصه کریپتوکارنسی‌ها را رقم می‌زند. بنابراین، باید صرافی مورد نظرتان را با هوش و درایت بیشتری انتخاب کنید. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با انواع صرافی دیجیتال و مزایا و معایب هریک آشنا شوید.  

صرافی ارزدیجیتال چیست؟

درست مثل بازار بورس که بستری برای خرید و فروش دارایی‌های مردم در قالب سهام و اوراق مشتقه است، صرافی ارز دیجیتال هم بازاری برای رمزارزهاست و مردم در آن می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های مبتنی بر بلاک چین را بخرند یا بفروشند.
این‌که دقیقا تراکنش‌های شما چه عملکردی داشته باشند و چه امکاناتی برای هر کاربر وجود داشته باشد، به نوع صرافی که از طریق آن معاملات خود را انجام می‌دهید بستگی دارد. در ادامه درباره صرافی متمرکز و غیر متمرکز که پرکاربردترین صرافی‌ها برای انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال هستند، صحبت خواهیم کرد.

صرافی ارز دیجیتال متمرکز چیست؟

صرافی ارز دیجیتال متمرکز، توسط یک سازمان متمرکز ایجاد می‌شود و به آن تعلق دارد. صرافی ارز دیجیتال به‌عنوان یک واسطه بین خریدار و فروشنده عمل کرده و تراکنش‌ها را نظارت و هدایت می‌کند. در واقع، زمانی که رمزارزی را از طریق صرافی ارز دیجیتال متمرکز با کسی مبادله می‌کنید، انتقال دارایی مستقیما بین شما و خریدار یا فروشنده انجام نمی‌شود؛ صرافی مبادله شما را مدیریت می‌کند.
اصلی‌ترین مزایای صرافی ارز دیجیتال متمرکز عبارت است از:
نگهداری دارایی‌ها
وقتی در صرافی ارز دیجیتال متمرکز رمزارزی را مبادله می‌کنید، وجوه شما در کیف پولی که به خود صرافی متصل است نگهداری می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که فقط صرافی کلیدهای خصوصی برای دسترسی به کیف پول را در اختیار دارد و شما صرفا جزئیات مربوط به ورود به پلتفرم را دریافت خواهید کرد.

نقدینگی
نقدینگی صرافی‌های متمرکز بسیار بالاست. این صرافی سفارش‌های خرید و فروش کاربران را در سیستمی تحت عنوان دفتر سفارش ثبت می‌کند و نقدینگی آن به تعداد سفارش‌های ثبت‌شده در این دفتر بستگی دارد. با توجه به این‌که حجم معاملات در صرافی متمرکز عموما بالاست، نقدینگی آن نیز بیشتر است.

سهولت استفاده
صرافی متمرکز اولین جایی‌ست که کاربران مبتدی معامله ارزهای دیجیتال خود را در آن آغاز می‌کنند. این مسئله عمدتا به‌دلیل کاربرپسند بودن و سهولت استفاده از آن است.

اعتبار و اطمینان بالا
یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در دنیای ارزهای دیجیتال اهمیت دارد، اطمینان از این است که توکن‌ها و کوین‌ها برای پولشویی استفاده نمی‌شود. در همین راستا، افراد قبل از شروع معامله در یک صرافی متمرکز، باید اسنادی را برای تایید هویت خود ارسال کنند.
در کنار مزایای ذکرشده، صرافی متمرکز محدودیت‌هایی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:
● در معرض خطر قرار داشتن دارایی‌ها
● محدود بودن گزینه‌ها و فرصت‌های پیش رو
● آسیب‌پذیری در برابر تحریم‌ها
● امکان محدودیت در تنوع دارایی‌ها

اعتبار و اطمینان بالا


صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز چیست؟

در صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز واسطه حذف می‌شود و به‌جای سپردن دارایی‌های خود به شخص ثالث، خودتان آن‌ها را نگهداری می‌کنید. در این حالت، هر زمان که خواستید می‌توانید از میان رمزارزهای موجود، کریپتوکارنسی‌های مورد نظرتان را بخرید یا بفروشید.
اصلی‌ترین مزایای مبادله از طریق صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز عبارت‌اند از:
نگهداری دارایی‌ها در کیف پول شخصی
بر خلاف صرافی ارز دیجیتال متمرکز، کاربران می‌توانند رمزارزهایشان را در کیف پول‌های خصوصی خودشان نگهداری کنند و از کلیدهای خصوصی خود برای مدیریت وجوه استفاده کنند. با استفاده از صرافی غیر متمرکز، خیالتان راحت خواهد بود که در صورت حمله هکرها به صرافی، آسیبی به دارایی‌های شما وارد نخواهد شد.

فاقد KYC یا ورودی
از آن‌جایی صرافی‌های غیر متمرکز هیچ تعاملی با پول فیات ندارند، به تطابق KYC نیازی نیست؛ در واقع در زمان شروع استفاده از آن، این اطلاعات از شما درخواست نمی‌شود.

تنوع بیشتر کریپتوها
با توجه به این‌که انتخاب کوین‌ها و توکن‌ها در صرافی غیر متمرکز به دستورالعمل‌های یک نهاد مرکزی وابسته نیست، کاربران کم‌وبیش در انتخاب رمز ارزهای مورد نظرشان برای مبادله آزاد هستند.

حاکمیت توزیع‌یافته
بسیاری از صرافی‌های غیر متمرکز مبتنی بر AMM، توکن‌های حاکمیتی را با هدف دموکراتیزه‌کردن کنترل پلتفرم و به‌عنوان پاداشی برای ارائه نقدینگی به کاربران خود اعطا می‌کنند. این کار باعث می‌شود که کاربران بتوانند در فرایندهای تصمیم‌گیری و آینده صرافی مشارکت داشته باشند.
مهم‌ترین محدودیت‌های صرافی‌های غیر متمرکز عبارت‌اند از:
● رابط کاربری پیچیده‌تر
● عدم پذیرش ارزهای فیات
● کندبودن معاملات و کم‌بودن نقدینگی
● مسئولیت کامل به‌دنبال آزادی کامل
● لزوم تحقیق درباره هویت افراد و سنجش اعتبار آن‌ها توسط خود کاربر

اصلی‌ترین تفاوت انواع صرافی ارز دیجیتال چیست؟

اکنون که اطلاعات بیشتری درباره صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیر متمرکز به‌دست آوردیم، در ادامه درباره تفاوت‌های این صرافی بیشتر صحبت خواهیم کرد. آشنایی و معرفی بهترین صرافی های ارزدیجیتال  به شما کمک می‌کند تا انتخابی هوشمندانه داشته باشید.

تنوع رمزارزهای موجود
تا سال 2021، بیش از 4000 رمزارز مختلف به بازار عرضه شده است. فعالیت در صرافی متمرکز مستلزم رعایت دستورالعمل‌های امنیتی و رعایت استانداردهای قانونی است. اما در صرافی غیر متمرکز هر چیزی را می‌توانید در فهرست خرید خود قرار دهید. این مسئله در عین حال که ریسک معامله را افزایش می‌دهد، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که انواع دارایی‌ها را معامله کنید.

تنوع رمزارزهای موجود

امنیت و حریم خصوصی
در صرافی متمرکز، احتمال این‌که با کلاهبرداری مواجه شوید بسیار کم است. یعنی بعید است که شیر سفارش داده باشید و در نهایت ماست تحویل بگیرید! این مسئله از ضررهای مالی هنگفت در سرمایه‌گذاری جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، با توجه به این‌که دارایی‌های شما در صرافی نگهداری می‌شود، در صورت فراموشی رمز عبور می‌توانید از صرافی بخواهید که رمز عبورتان را در اختیارتان قرار دهد.
اگر چه این مسئله خیال شما را امنیت دارایی‌هایتان راحت می‌کند، اما این خطر وجود دارد که مثلا بر اثر حمله هکرها دارایی‌های شما به باد رود. از طرف دیگر در صرافی‌های غیر متمرکز دارایی‌های شما روی کیف پول خودتان ذخیره می‌شود؛ در صورتی که رمز عبورتان را فراموش کنید، امکان بازیابی رمز عبور بسیار دشوار است.

پیشرفت تکنولوژیکی
صرافی‌های متمرکز از فناوری‌های تثبیت‌شده‌ای استفاده می‌کنند که پایدارتر است و کار با آن برای کاربران نهایی هم ساده‌تر است. به هر حال، فناوری بلاک چین به‌سرعت در حال رشد است و محدودیت‌های صرافی‌های غیر متمرکز به احتمال زیاد در آینده نزدیک برطرف خواهند شد.

والکس، همراه امن سرمایه‌گذاری‌های شما

«صرافی ارزدیجیتال چیست؟» سوالی که در بدو ورود به دنیای ارزهای دیجیتال به ذهنتان خطور خواهد کرد. پاسخ به این سوال و انتخاب صرافی ارز دیجیتال مناسب، نتیجه موفقیت شما در سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال را رقم می‌زند. در مقاله حاضر با شما درباره انواع صرافی ارز دیجیتال و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها صحبت کردیم. آشنایی با کارآیی و ویژگی‌های هریک از آن‌ها شما را در انتخاب صرافی مناسب یاری می‌رساند.
با انتخاب والکس برای انجام معاملات کریپتوکارنسی خود، گام محکمی در راستای موفقیت در بازار رمزارزها و تجربه یک سرمایه‌گذاری ایمن بردارید.