تبیان، دستیار زندگی

درخشان شدن پوست پاها ممکن است نشانه بیماری قلبی باشد!

داشتن پوست براق روی پاها، به‌ویژه قسمت پایینی ساق پا، ممکن است نشان‌دهندهٔ بیماری عروق محیطی باشد. دلیل این امر این است که گردش خون محدود به علت این بیماری ممکن است باعث تجمع خون در اندام‌های تحتانی شود و رنگ و بافت پوست پاها را تغییر دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیماری عروق محیطی
بیماری‌های قلبی مهم‌ترین علت مرگ‌ومیر در جهان هستند به‌طوری‌که سهم مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران حدود 44 درصد است. در پشت پردهٔ بسیاری از این مرگ‌ها تصلب شرایین وجود دارد، شرایطی که در آن، به دلیل تجمع پلاک چربی، عروق سخت و تنگ و درنتیجه مانع جریان خون می‌شوند.
محل انسداد تعیین می‌کند که چه نوع بیماری دارید. اگر در اندام‌های بیرونی باشد، به‌عنوان‌مثال در بازوها یا پاها، به‌عنوان بیماری عروق محیطی (PAD) شناخته می‌شود. اگر در شریان‌هایی باشد که مستقیماً خون را به قلب می‌رسانند، به‌عنوان بیماری عروق کرونر (CAD) شناخته می‌شود و این علت اصلی مرگ ناشی از مشکل قلبی است.

داشتن پوست براق روی پاها، به‌ویژه قسمت پایینی ساق پا، ممکن است نشان‌دهندهٔ بیماری عروق محیطی باشد. دلیل این امر این است که گردش خون محدود به علت این بیماری ممکن است باعث تجمع خون در اندام‌های تحتانی شود و رنگ و بافت پوست پاها را تغییر دهد

این دو وضعیت، درحالی‌که از هم جدا هستند، با هم ارتباط تنگاتنگی دارند: همان پلاکی که در یک ناحیه از بدن تجمع پیدا می‌کند، احتمالاً در مناطق دیگر نیز موجب آسیب می‌شود. اثرات PAD می‌تواند فراتر از آسیب اندام باشد. سیستم گردش خون بدن به هم متصل است. بیماران مبتلا به آترواسکلروز (بیماری عروق) پاها معمولاً در سایر قسمت‌های بدن نیز دچار آترواسکلروز هستند؛ بنابراین، جای تعجب نیست که افراد دچار بیماری عروق محیطی در معرض خطر بالای حمله قلبی، سکته مغزی، حمله ایسکمی گذرا (سکته مغزی جزئی) یا مشکلات عروق کلیوی باشند.
دقیقاً به همین دلیل بسیار مهم است که علائم این بیماری جدی را بشناسید و در صورت مشاهده علائم PAD ، وضعیت قلب خود را بررسی کنید. به طور خاص، یک علامت عجیب وجود دارد که ممکن است در پاهایتان مشاهده کنید و نشانگر ابتلای شما به این بیماری باشد. برای آشنایی با این علامت هشدار و اقدامی که با مشاهدهٔ آن باید انجام دهید، ادامه مطلب را بخوانید:

اگر پاهای شما براق به نظر می‌رسد، ممکن است نشانه بیماری عروق محیطی باشد

داشتن پوست براق روی پاها، به‌ویژه قسمت پایینی ساق پا، ممکن است نشان‌دهندهٔ بیماری عروق محیطی باشد. دلیل این امر این است که گردش خون محدود به علت این بیماری ممکن است باعث تجمع خون در اندام‌های تحتانی شود و رنگ و بافت پوست پاها را تغییر دهد. اگر دچار مشکل عروق محیطی هستید، ممکن است پوست پاهایتان رنگ‌پریده، براق، صاف یا حتی به رنگ آبی شود. علاوه بر این، برخی از افراد موهای پاهای خود را از دست می‌دهند یا متوجه می‌شوند موهای پای آنها کندتر رشد می‌کند که درخشندگی پوست را بیشتر نمایان می‌کند.

علائم دیگری که باید مراقب آنها باشید

اگر شما مبتلا به بیماری شریان محیطی هستید علاوه بر تغییرات در ظاهر پاها، احتمالاً متوجه درد، گرفتگی، ضعف یا بی‌حسی در پاها یا باسن، به‌ویژه پس از فعالیت بدنی، می‌شوید. به طور مشابه، اگر گرفتگی در بازوهای شما قرار داشته باشد، ممکن است هنگام انجام کارهای یدی متوجه درد یا گرفتگی در آن ناحیه شوید. بسیاری از افراد مبتلا به PAD متوجه سردی و نبض ضعیف در ناحیه آسیب‌دیده می‌شوند. هر دوی این‌ها نشانه اختلال گردش خون است. در برخی موارد، ممکن است متوجه رشد کندتر ناخن‌های پا یا زخم‌هایی در پا، ساق پا یا انگشتان پا شوید که به نظر می‌رسد بهبود پیدا نمی‌کند.

در صورت عدم درمان، PAD خطرات زیادی را به همراه دارد

اگر به‌عنوان یکی از علائم PAD  دچار زخم شده‌اید، این یک نشانه جدی است که به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد. این زخم‌ها می‌توانند به مناطقی از بافت مرده (گانگرن) تبدیل شوند که در نهایت نیاز به قطع پا یا ساق پا دارد.
اگر این دلیل کافی برای نگرانی نیست، بدانید که زندگی طولانی‌مدت با PAD  درمان نشده خطر حمله قلبی را به میزان زیادی افزایش می‌دهد. در واقع، یک مطالعه نشان داد افرادی که مبتلا به بیماری عروق محیطی هستند، شش برابر بیشتر از افرادی که دچار این بیماری نیستند دچار عارضهٔ عروق کرونر یا سکته مغزی می‌شوند.

PAD اغلب به‌اشتباه تشخیص داده می‌شود

مردم عموماً علائم PAD را با چیز دیگری اشتباه می‌گیرند و این وضعیت اغلب توسط متخصصان پزشکی تشخیص داده نمی‌شود.
در بسیاری از مواقع که بیماران از درد پا شکایت می‌کنند، تشخیص اشتباه رخ می‌دهد. مانند کمردرد. آنها ممکن است به پزشکان دیگر ارجاع داده شوند و گاهی اقداماتی مانند جراحی کمر انجام دهند که درد را تسکین نمی‌دهد. تنها در این صورت است که PAD تشخیص داده می‌شود.
بااین‌حال، برای کسانی که نگران وضعیت خود هستند خبرهای خوبی هست. پس از تشخیص، می‌توان PAD را به‌سادگی با ترکیبی از داروها و تغییر شیوه زندگی مدیریت کرد. اگر بیمار از دستورات پزشک پیروی کند، 75 درصد احتمال دارد که وضعیت بیماری او بدتر نشود. ورزش، مانند راه‌رفتن روی تردمیل، راهی مؤثر برای کاهش درد است. در واقع ورزش تحت نظارت، می‌تواند مفید باشد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.