تبیان، دستیار زندگی

روزه‌داری و معده درد

توصیه‌هایی برای پیشگیری از ناراحتی‌های معده در روزه‌داری

در این ماه، برخی افراد دچار مشکلاتی در معده مانند نفخ، آروغ زدن، بد هضمی و ریفلاکس اسید می‌شوند. این مشکلات فقط برای کسانی ایجاد نمی‌شود که از قبل مشکلات گوارشی دارند، بلکه افرادی که هرگز مشکلات گوارشی نداشته‌اند نیز ممکن است دچار شوند و دلیل آن نیز عادت‌های غذایی طی ساعت‌هایی است که افراد روزه نیستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
افطاری
ماه مبارک رمضان نهمین ماه قمری و ماه مقدسی برای ما مسلمانان است که در آن روزه می‌گیریم. در این ماه، برخی افراد دچار مشکلاتی در معده مانند نفخ، آروغ زدن، بد هضمی و ریفلاکس اسید می‌شوند. این مشکلات فقط برای کسانی ایجاد نمی‌شود که از قبل مشکلات گوارشی دارند، بلکه افرادی که هرگز مشکلات گوارشی نداشته‌اند نیز ممکن است دچار شوند و دلیل آن نیز عادت‌های غذایی طی ساعت‌هایی است که افراد روزه نیستند.

پُرخوری نکنید

وقتی غذای زیادی در معده‌تان دارید، فشار داخل معده بسیار زیاد شده و باعث می‌شود اسید معده به سمت بالا و مری آمده و سوزش سردل ایجاد کند. به دلیل محدود بودن اسیدهای گوارشی در معده، غذای زیادی به مدت زمان بیشتری برای گوارش نیاز خواهد داشت و همین باعث می‌شود فرایند گوارش کُند شود. پُری معده منجر به درد و ناراحتی می‌شود.

وقتی غذای زیادی در معده‌تان دارید، فشار داخل معده بسیار زیاد شده و باعث می‌شود اسید معده به سمت بالا و مری آمده و سوزش سردل ایجاد کند. به دلیل محدود بودن اسیدهای گوارشی در معده، غذای زیادی به مدت زمان بیشتری برای گوارش نیاز خواهد داشت و همین باعث می‌شود فرایند گوارش کُند شود


آهسته و با تمرکز غذا بخورید

آهسته غذا خوردن نه‌تنها برای گوارش مفید است بلکه کمک می‌کند کمتر بخورید. یادتان باشد ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا معده پیام سیری را به مغزتان ارسال کند. پس در همان ابتدا غذای کمتری در بشقابتان بگذارید، هر لقمه را خوب بجوید و بافت و طعم و عطر آن را خوب احساس کنید.

غذای چرب و پُرادویه و سرخ شده کمتر بخورید

چربی، سرعت گوارش و هضم غذا را کم می‌کند و می‌‌تواند سبب ریفلاکس شود. غذاهای تند و ادویه‌دار می‌توانند موجب معده درد شوند. بیشتر غذاهای رستورانی، سرخ شده یا پُرادویه هستند. پس مهم است که برای تهیه غذا در خانه یک برنامه‌ریزی درست داشته باشید و غذای خانگی بخورید.

بعد از افطار پیاده‌روی کنید

اگر بعد از صرف افطار پیاده‌روی نکنید، احتمال اینکه به سوزش معده یا ریفلاکس دچار شوند زیاد است؛ بنابراین بعد از افطار به یک پیاده‌روی کوتاه بروید. به‌طورکلی، سعی کنید برنامهٔ ورزش روزانه خود را در ماه رمضان حفظ کنید.

مصرف داروهایتان را ادامه دهید

افرادی که به دلیل مشکلات گوارشی داروهایی مصرف می‌کنند، مانند آنتی‌اسید، آنتی‌هیستامین و یا مهارکنندهٔ پمپ پروتون، باید به مصرف داروهای خود ادامه دهند.

با این راهکارها از یبوست پیشگیری کنید

یبوست یکی از معمول‌ترین مشکلات گوارشی طی روزه‌داری است. شاید تصور کنید طی روز چون چیزی نمی‌خورید طبیعی است که به یبوست دچار شوید؛ اما نباید این‌گونه باشد. شما باید به مصرف فیبر و آب در ماه رمضان بیشتر توجه کنید. قرار نیست مکمل فیبر مصرف کنید چون شرایط را بدتر خواهد کرد. فیبر را از غذاهای طبیعی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها و نان و غلات کامل دریافت کنید. ضمناً به‌اندازه کافی آب بنوشید تا این میزان فیبر بیشتری که مصرف می‌کنید، نتیجه را معکوس نکند و دچار یبوست نشوید.

مراقب اسهال هم باشید

اسهال مشکل شایعی طی ماه رمضان نیست اما عده‌ای ممکن است بعد از خوردن سحری یا افطار به این مشکل دچار شوند که دلیل آن اغلب، ترکیب غذایی است. از خوردن غذاهای بسیار چرب یا بسیار شیرین پرهیز کنید، باعجله غذا نخورید، غذاها را کاملاً پخته شده مصرف کنید، و غذا را درست در یخچال نگهداری کنید تا آلوده نشود.

تیره شدن ادرار یا کم‌ادرار شدن

هرچند این مسئله یک مشکل گوارشی نیست اما یک عملکرد بدنی است که طی ماه رمضان و روزه‌داری بسیار رایج است. اغلب، افراد فکر می‌کنند طبیعی است طی روز ادرار نکنند یا ادرارشان تیره باشد اما در واقع این علامت خوبی نیست. چه تیرگی ادرار و چه ادرار نکردن طی روز اغلب علامت دهیدراته شدن بدن است. ادرار شما باید طی روز زرد روشن باشد که البته ممکن است در ساعات پایانی روزه‌داری کمی تیره شود. اگر طی روزه‌داری، بدنتان هیدراته باشد خواهید دید که مثل روزهای دیگر به دستشویی می‌ر‌وید.

در مصرف خرما زیاده‌روی نکنید

خرما یکی از خوردنی‌های مرسوم در ماه رمضان است که اغلب هم در سحری و هم در افطاری وجود دارد. یک عدد خرما تقریباً ۱.۶ گرم فیبر دارد که به این معناست که برای جلوگیری از یبوست بسیار خوب است. اما باید بدانید خرما کربوهیدراتی به نام فروکتان نیز دارد که در روده تخمیر شده و گاز ایجاد می‌کند. پس در مصرف خرما زیاده‌روی نکنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.