تبیان، دستیار زندگی

چرا در بهار خواب‌آلوده می‌شویم و چه باید بکنیم؟

به‌راستی چرا در فصل بهار که فصل بیدارشدن زمین و پُر از حس و حال خوب است احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنیم؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خستگی بهاری
پدیده‌ای که به آن «خواب‌آلودگی بهاری» می‌گویند هرچند یک بیماری نیست اما پزشکان با آن به‌خوبی آشنا هستند: موجود زنده در حال تطبیق دادن خودش با تغییرات آب‌وهوایی و ساعت‌های طولانی روز است. ریتم بدن تغییر می‌کند و طولانی‌تر قرارگرفتن در معرض نور خورشید باعث تغییرات هورمونی در بدن می‌شود. افرادی که این تغییرات بهار را تجربه می‌کنند دچار خواب‌آلودگی بهاری می‌شوند. اما خوشبختانه این حالت در نهایت فقط دو سه هفته طول می‌کشد و سپس با تطبیق یافتن بدن با تغییرات بهار، همه چیز به حالت قبل برخواهد گشت. مهم است که به بدنتان چیزهایی را که در طول زمستان از آن محروم بوده بدهید: نور خورشید، هوای تازه و یک رژیم غذایی پُر از ویتامین‌ها.
طی زمستان سطح هورمون‌هایی مانند سروتونین در بدن پایین می‌آید و دلیل آن ساعت‌های کوتاه‌تر روز و ترشح بیشتر هورمون ملاتونین یا هورمون خواب است. وقتی بهار می‌رسد، بدن باید خودش را با ساعت‌های طولانی‌تر روز با نور قوی‌تر خورشید سازگار کند. دمای بدن بالا می‌رود، رگ‌ها گشاد می‌شوند و فشارخون افت می‌کند. نور باعث می‌شود بدن مقدار بیشتری هورمون سروتونین ترشح کند درحالی‌که میزان ملاتونین در بدن هنوز بالاست. بدن نمی‌تواند یک‌شبه این فرایند تطبیق دهی را انجام دهد. در نتیجه خیلی از ما احساس خواب‌آلودگی، بی‌انگیزه بودن و کم‌انرژی بودن می‌کنیم.

تا جایی که می‌توانید از نور روز استفاده کنید

از ساعات اولیه روز برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به‌جای اتومبیل استفاده کنید. مرتباً بیرون رفتن به این معناست که ناخودآگاه در معرض نور طبیعی روز قرار می‌گیرید و باقی روز حال بهتری دارید و احساس انرژی و انگیزه می‌کنید. پس تا جایی که می‌توانید بیرون بروید و از هوای تازه استفاده کنید. بدن زیر نور خورشید می‌تواند سروتونین بیشتری بسازد و ترشح ملاتونین را مهار کند. دست‌ها و پاهای خسته و بی‌انرژی‌تان را بکشید و اجازه دهید نور خورشید بر عضلاتتان بتابد، حتی اگر روزهای ابتدایی بهار هوا هنوز کمی سرد است.

اگر پاهایتان سنگین و متورم‌اند جوراب واریس بپوشید

اگر جزو افرادی هستید که در بهار احساس می‌کنید پاهایتان خسته و متورم و سنگین‌اند، جوراب واریس یا جوراب فشاری می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. این جوراب‌ها، فعالیت رگ‌ها را تقویت کرده و جریان خون را به‌خوبی حفظ می‌کنند. اگر در پاهایتان حس خوبی داشته باشید، در تمام بدنتان حس خوب خواهید داشت، بیشتر حرکت خواهید کرد و حالتان بازهم بهتر خواهد شد.

کارهایی کنید که گردش خون بدنتان بهتر شود

صبح‌ها دوش متناوب گرم و سرد گرفتن، گردش خون بدن را افزایش می‌دهد و پوستتان نیز خوب خون‌رسانی می‌شود. بهتر است همیشه دوش گرفتن را با آب سرد تمام کنید.

از ساعات اولیه روز برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به‌جای اتومبیل استفاده کنید. مرتباً بیرون رفتن به این معناست که ناخودآگاه در معرض نور طبیعی روز قرار می‌گیرید و باقی روز حال بهتری دارید و احساس انرژی و انگیزه می‌کنید. پس تا جایی که می‌توانید بیرون بروید و از هوای تازه استفاده کنید. بدن زیر نور خورشید می‌تواند سروتونین بیشتری بسازد و ترشح ملاتونین را مهار کند


مراقبت از پوستتان را فراموش نکنید

مراقبت خوب و درست از پوست واقعاً مهم است چون مواد ضروری پوست را در اختیار آن می‌گذارد و اثرش را در بلندمدت خواهید دید. در زمستان، پوست تحت‌تأثیر هوای خشک داخل و هوای سرد بیرون، تا حدود زیادی تحت‌فشار است؛ بنابراین حالا پوستتان به تغذیه و مراقبت نیاز دارد تا نرم و انعطاف‌پذیر باشد.

غذاهای سالم و تازه بخورید تا انرژی بیشتری بگیرید

با خوردن غذاهای تازه و سالم به بدنتان لطف بزرگی می‌کنید. بدن به مواد مغذی برای فرایندهای متابولیکی که در بهار فعال‌تر می‌شوند نیاز دارد. ضمناً اگرچند وعده در روز غذاهای سالم و سبُک‌تر بخورید بدن راحت‌تر می‌تواند آنها را هضم کرده و انرژی بیشتری نیز خواهید داشت. از انواع سالاد و میوه و سبزی غافل نشوید. تأمین املاح و ویتامین‌های ضروری بدن خصوصاً طی تغییر فصل از زمستان به بهار لازم است.

در برابر خواب بیشتر مقاومت نکنید

فکر نکنید حالا که روز طولانی‌تر شده پس شما هم باید فوراً ساعات خوابتان را کم کنید. اگر مجبور نیستید صبح‌ها کمی بیشتر بخوابید تا بدنتان کم‌کم به روتین جدید عادت کند. همان‌طور که گفتیم این تغییر یک‌شبه رخ نمی‌دهد. هروقت احساس خستگی کردید استراحت کنید، یک چُرت ۲۰ دقیقه‌ای وسط روز نیز عالی است.

در مصرف کافئین زیاده‌روی نکنید

وقتی به راه‌های بیشتر بیدار ماندن و رفع کسالت و خواب‌آلودگی فکر می‌کنیم مطمئناً قهوه یکی از اولین چیزهایی است که به ذهنمان می‌رسد. قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در تمام دنیاست. بله، قهوه یکی از بهترین راه‌ها برای بیدار و هشیار شدن است، اما اثر آن چندان طول نمی‌کشد. مثلاً اگر قبل از رفتن به محل کارتان قهوه بنوشید شاید وقتی به محل کارتان می‌رسید دوباره خواب‌آلوده شوید. دلیل هم دارد؛ کافئین به‌عنوان یک محرک، سیستم عصبی مرکزی را توسط آدرنالین تحریک می‌کند. آدرنالین هورمون «جنگ یا گریز» است که در زمانی که در موقعیت خطرناکی قرار می‌گیریم بسیار مفید می‌باشد، اما در محل کارتان چه نیازی به آدرنالین دارید؟! وقتی آدرنالین ناشی از کافئین ناپدید می‌شود، شما با خستگی و بی‌انرژی بودن مواجه می‌شوید و می‌گویید یک فنجان دیگر قهوه نیاز دارم! که البته می‌تواند دوباره آدرنالین برایتان تأمین کند اما اینکه مدام بدنتان را در وضعیت جنگ یا گریز نگه دارید، به نفع سلامتی‌تان نیست و در چرخه‌ای معیوب گرفتار خواهید شد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.