تبیان، دستیار زندگی

تفاوت بخاررسانی و رطوبت‌رسانی به صورت

بخارسازها و رطوبت­‌ساز­های صورت مه‌­ای از آب می‌­سازند، اما این تنها شباهت آن‌­ها است. در این مطلب ببینید که چرا ممکن است یکی را به دیگری ترجیح دهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بخور پوست

در اینجا همه نکاتی که باید در مورد بخارسازها و رطوبت‌­ساز­های صورت بدانید، از جمله شباهت­‌ها، تفاوت­‌ها و نحوه کار با آن‌ها آمده است:

بخارسازها در مقابل رطوبت­‌سازهای صورت

تفاوت بین بخارسازها و رطوبت‌­سازهای صورت در میزان تولید رطوبت هر یک خلاصه می­‌شود. اصطلاحات «رطوبت­‌ساز صورت» و «بخارساز صورت» اغلب به‌جای هم استفاده می‌­شوند، اما در نحوه تولید مه متفاوت­‌اند.
بخارساز­ها آب را گرم می‌­کنند تا بخار تولید شود بنابراین مه حاصل از آن الزاماً گرم است. شبیه بخاری که ممکن است بر روی یک قابلمه آب جوش، در هنگام پخت برنج، مشاهده کنید.
این دستگاه آب کافی برای معمولاً 30 دقیقه یا کمتر بخاررسانی به صورت را در خود جای می­‌دهد و اغلب دارای یک قسمت رأسی است که بخار را به صورت فرد می­‌رساند.
رطوبت­‌ساز صورت وسیله بزرگ‌­تری است که آب بیشتری را در خود جای می‌­دهد که برای ساعت­‌ها رطوبت‌رسانی کافی است. این دستگاه می‌­تواند از گرما یا فناوری اولتراسونیک برای ایجاد مه استفاده کند، اما اساساً رطوبت را به هوای اتاق اضافه می­‌کند، نه به طور هدفمند و مستقیماً بر روی صورت.
با این حساب، اصطلاح «رطوبت­‌ساز صورت» قطعاً کمی گمراه‌کننده است. درست است که رطوبت ساز باعث افزایش رطوبت پوست صورت شما می­‌شود، اما این کار را برای سراسر پوستتان و کل محیط اتاق نیز انجام خواهد داد.

برای بخارساز و رطوبت­‌ساز صورت و هر ابزاری که از آب استفاده می­‌کند، بهداشت بسیار مهم است. بخارساز و رطوبت‌ساز را، همان‌طور که در دفترچه راهنمای محصول توضیح داده شده است، کاملاً تمیز و خشک کنید تا از رشد کپک یا باکتری جلوگیری کنید


بخارساز صورت چگونه کار می‌­کند؟

برای ایجاد بخار، دستگاه، آبی را که به مخزن اضافه می­‌شود، گرم می­‌کند. گرمای مرطوب، صورت فرد را هدف قرار می‌دهد. اغلب از طریق ظرفی که به شکل صورت است می­‌توانید سر خود را درون آن قرار دهید. توصیه می‌شود 10 تا 30 دقیقه از این دستگاه استفاده کنید.
بعضی از دستگاه‌­ها به شما این امکان را می­‌دهند که درجه حرارت بخار را تنظیم کنید یا یک زمانی را برای بخاردرمانی تعیین کنید. برخی انواع دیگر فقط دکمه «روشن» و «خاموش» دارند.
فواید بخارساز صورت می­‌تواند شامل موارد زیر باشد:
. منافذ را تمیز می­‌کند زیرا بخار گرم می­‌تواند باعث شل شدن مواد تجمع یافته و نرم شدن جوش­‌های سرسیاه شود.
· یک ماده روغنی و مومی به نام سبوم را حل می­‌کند و باعث حذف بهتر مواد باقی­مانده، باکتری­‌ها و آلودگی­‌هایی می‌شود که در نهایت باعث ایجاد آکنه یا تحریکات پوستی می­‌شوند.
· توانایی پوست در جذب سرم و درمان­‌های موضعی را تقویت می­‌کند.
· دوباره پرشدن پوست از کلاژن و الاستین را تقویت کرده و در نتیجه به مبارزه با علائم پیری کمک می‌­کند.
· رطوبت‌رسانی کوتاه‌مدت پوست را تقویت می­‌کند.

بخارساز برای چه کسانی بهترین گزینه است؟

بخارساز برای کسانی است که به دنبال پاکسازی عمیق‌­تر و جذب بهتر مواد مورد استفاده بر روی پوستشان هستند. این وسیله همچنین رطوبت پوست را تأمین می‌­کند؛ اما ماندگاری آن به اندازه رطوبت‌­ساز نیست.
بخارسازها می­‌توانند برای رفع مشکلات شایع پوستی مانند منافذ بسته شده و پوست‌­های کدر، به کمک پاک­سازی عمیق­‌تر پوست برای ازبین‌بردن آلودگی و سبوم، به کار گرفته شوند.
اگر معمولاً با قرمزی پوست یا پوستی فوق‌­العاده حساس دست‌وپنجه نرم می­‌کنید، بهتر است از این وسیله دوری کنید.

رطوبت­‌ساز صورت چگونه عمل می­‌کند؟

رطوبت‌­سازها بزرگ­‌تر هستند که به آن‌ها امکان می­‌دهد آب بیشتری نسبت به بخارسازها در خود نگه دارند و اغلب پیچیده‌ترند. بسیاری از رطوبت­‌ساز­های جدید از فناوری اولتراسونیک استفاده می­‌کنند که در آن ارتعاشات صوتی مولکول‌های آب را به یک اسپری مه مناسب و خنک تبدیل می­‌کند.
بیشتر رطوبت­‌سازها طیف وسیعی از تنظیمات را دارند که به شما امکان می‌­دهد سطح رطوبت، زمان کار، سطح مه، سرعت و جهت فَن و موارد دیگر را تنظیم کنید.
رطوبت­‌ساز صورت به فرد اجازه می‌­دهد تا محیط اطراف خود را کنترل کند که به‌ویژه برای کسانی که در آب‌وهوای بسیار خشک زندگی می­‌کنند بسیار مفید است. اگرچه رطوبت‌سازها می‌­توانند به رفع خشکی عمومی کمک کنند، اما به پاک کردن منافذ کمکی نخواهند کرد.

فواید رطوبت­‌ساز صورت می‌­تواند شامل موارد زیر باشد:
· چهره‌­تان را حتی در دوره‌­های آب‌وهوایی خشک نیز مرطوب نگه می‌­دارد.
· به هیدراته ماندن پوستتان کمک می­‌کند و به علت نگه‌داشتن آب در سلول­‌ها و انعکاس نور، چهره‌­ای براق به شما می‌بخشد.
· به درمان‌­های موضعی هومکتانت مانند اسیدهای هیالورونیک اجازه می­‌دهد تا رطوبت لازم برای ورود به سلول­‌های پوست را در اختیار داشته باشند.

رطوبت‌ساز برای چه کسانی بهترین گزینه است؟

رطوب­ت‌ساز­ها برای کسانی که با خشکی پوست سراسر بدن دست‌وپنجه نرم می­‌کنند و نگران آکنه، پیری یا سایر مشکلات خاص پوستی نیستند، معمولاً بهترین گزینه است.

نکات ایمنی برای استفاده از بخارساز و رطوبت­‌ساز صورت

هنگام استفاده از هر وسیله­‌ای که در آن از گرما استفاده می­‌شود، احتیاط کنید و کودکان و حیوانات خانگی را در یک فاصله امن قرار دهید.
قبل از شروع، تمام دستورالعمل­‌ها را بخوانید تا از سوختگی جلوگیری کنید.
برای بخارساز و رطوبت­‌ساز صورت و هر ابزاری که از آب استفاده می­‌کند، بهداشت بسیار مهم است. بخارساز و رطوبت‌ساز را، همان‌طور که در دفترچه راهنمای محصول توضیح داده شده است، کاملاً تمیز و خشک کنید تا از رشد کپک یا باکتری جلوگیری کنید.

در نهایت این که:

هر دستگاه عملکرد متفاوتی دارد، بنابراین بسته به چالش‌­ها و اهداف پوستی می‌­توانید از هر دو بهره‌­مند شوید.
می‌­توانید روتین زیبایی خود را ساده کنید و از بخارساز و رطوبت‌­ساز صورت استفاده نکنید و تنها یک دستگاه مرطوب‌کننده محیط در اتاق‌خواب خود قرار دهید تا از فواید آن در هنگام خواب بهره ببرید.
و صادقانه، می­‌توانید به‌جای بخارساز گاهی اوقات، پس از خالی‌کردن آب برنج یا پاستا، بخار آب را به صورتتان برسانید تا همان فواید را تجربه کنید البته باید بسیار مراقب باشید که خودتان را نسوزانید!
یا اگر می­‌خواهید هر زمان تجربه مشابه بخارساز صورت را داشته باشید، یک کاسه آب را در مایکروویو گرم کنید تا بخار شود، یا آب را در کتری گرم کنید و آن را در یک کاسه بریزید. یک حوله بردارید، و سر خود را زیر حوله و حدود 15 تا 20 سانتی‌متر بالای کاسه به مدت 5 تا 10 دقیقه یا تا زمانی که بخار آب متوقف شود، قرار دهید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.