تبیان، دستیار زندگی

مسافرت سالم!

10 + 1 توصیه برای حفظ سلامت در سفر

به روزهایی از سال نزدیک می‌شویم که بیشتر مردم چمدان‌ها را می‌بندند و آمادهٔ سفر می‌شوند. مطمئناً یکی از بدترین اتفاق‌هایی که می‌تواند در سفر بیفتد مریض شدن است، پس حتماً باید از قبل برنامه‌ای بچینید که هیچ یک از اعضای خانواده در سفر ناخوش نشوند و بتوانید به طور کامل از سفرتان لذت ببرید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسافرت

روزهای قبل از سفر خوب بخوابید

خواب همیشه مهم است اما وقتی قرار است به سفر بروید، خصوصاً اگر راه طولانی در پیش دارید، اختلال در ریتم شبانه‌روزی بدنتان می‌تواند سیستم ایمنی‌تان را ضعیف کند. پس از یک هفته قبل از سفر سعی کنید شب‌ها زودتر بخوابید و صبح‌ها سرحال‌تر از خواب بیدار شوید. اگر روزهای قبل از سفر کمبود خواب داشته باشید، عوارض آن در سفر بیشتر اذیتتان خواهد کرد.

تا جایی که امکان دارد برای هر چیزی از قبل برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی کمک می‌کند از خیلی از اتفاقات پیشگیری کنید، زمانتان تلف نشود و از لحظات سفرتان بیشتر لذت ببرید. هرچند همیشه پیش‌بینی‌نشده‌ها و غیرمنتظره‌هایی وجود دارد ولی اگر برنامه‌ریزی داشته باشید، اتفاقات غافلگیرکننده نیز بهتر مدیریت می‌شوند.

کیف کوچکی از کمک‌های اولیه همراهتان باشد

همیشه در سفر کمک‌های اولیه را با خود همراه داشته باشید، خصوصاً اگر با بچه‌ها سفر می‌کنید. کیف کمک‌های اولیه باید شامل استامینوفن یا ایبوپروفن برای درد و تب، دستمال یا ژل آنتی‌باکتریال، پد الکلی، دارویی برای ماشین‌گرفتگی، داروی ضد اسهال، چسب و باند زخم، مکمل پروبیوتیک و یک پماد آنتی‌بیوتیک باشد. اگر دارویی مصرف می‌کنید حتماً بسته‌‌ای کامل از هر یک از داروها در کیف‌دستی‌تان باشد.

برای یادآوری زمان خوردن داروهایتان از یادآور گوشی‌تان استفاده کنید

وقتی روتین و عادت‌های روزمره به هم می‌ریزند احتمال اینکه کارهایی مانند سر ساعت دارو خوردن را فراموش کنید زیاد است. پس حتماً از یک یادآور مانند آلارم گوشی‌تان استفاده کنید تا زمان خوردن داروهایتان را فراموش نکنید. این مسئله در یک سری از بیماری‌ها مانند دیابت و فشارخون بسیار جدی است.

حتماً پیش از سفر، وضعیت آب‌وهوایی شهر مقصدتان را چک کنید و لباس و پوشش مناسب همان آب‌وهوا و شرایط جوی را با خود همراه داشته باشید. خصوصاً اگر فرزند کوچکی دارید باید به این مسئله بیشتر اهمیت بدهید


در تمام مدت طول سفر آب زیاد بنوشید

چه در مسیر سفر و چه در روزهایی که در مقصدتان هستید ممکن است به‌راحتی فراموش کنید که باید بدنتان را هیدراته نگه دارید. هر جا می‌روید بطری آب همراه خود داشته باشید و روزتان را با نوشیدن دو لیوان آب آغاز کنید یا حداقل همراه صبحانه‌تان آب بنوشید. یادتان باشد که یکی از مشکلات شایع در طول مسافرت، یبوست است که اغلب به دلیل مصرف کم آب رخ می‌دهد.

نسبت به غذاهایی که انتخاب می‌کنید دقیق‌تر باشید

اگر طی سفر امکان این را ندارید که خودتان غذا درست کنید، پس حتماً نسبت به غذاهایی که انتخاب می‌کنید دقیق باشید و هرجایی غذا نخورید. مثلاً گوشت‌هایی بخورید که کاملاً پخته شده باشند و داغ سرو شوند، سبزیجات خام نخورید، لبنیات را فقط به‌صورت پاستوریزه بخورید و از دست‌فروش‌ها غذایی نخرید. یک نکتهٔ مهم دیگر اینکه ترجیحاً فقط آب‌معدنی بنوشید.
هرچند ممکن است دلتان بخواهد غذای جدیدی را که بومی منطقه‌ای است که به آن سفر کرده‌اید امتحان کنید اما بهتر است این کار را نکنید یا حداقل فقط از جایی تهیه کنید که مطمئن‌تر است. ضمناً پُرخوری هم نکنید چون سنگین و بی‌حال می‌شوید و نمی‌توانید از سفرتان لذت ببرید. پس لطفاً در عین اینکه از غذاها و تجربیات جدید لذت می‌برید، تعادل و کیفیت را فراموش نکنید.
ضمناً اگر می‌دانید که قرار است در شهر مقصدتان در رستوران غذا بخورید، پس حتماً از همین الان جستجو و تحقیق در مورد رستوران‌های خوب و معتبر را شروع کنید، اسامی و آدرس آنها را یادداشت کرده و این کار را برای زمانی که در سفر هستید نگذارید، چون ممکن است به دلیل گرسنگی و خستگی دستپاچه شوید و بدون تحقیق پا به هر رستوران و غذاخوری بگذارید.

فعالیت بدنی‌تان را حفظ کنید

شاید فکر کنید سفر ایده‌آل این است که تمام روز کنار ساحل یا زیر درختان جنگل دراز بکشید، اما اگر طی روز کمی فعالیت بدنی داشته باشید، هم احساس بهتری خواهید داشت و هم بیشتر استراحت خواهید کرد. بسته به شرایط و امکانات شهر و مکانی که به آن سفر کرده‌اید و در آنجا اقامت دارید می‌توانید پیاده‌روی کنید، دوچرخه‌سواری کنید، از وسایل ورزشی پارک محل استفاده کنید، والیبال و تنیس بازی کنید یا حتی چند حرکت کششی و قدرتی انجام دهید. ورزش همیشه و همه‌جا، سیستم ایمنی‌تان را تقویت کرده و سبب ترشح اندورفین می‌شود.

مراقب پوستتان باشید

مطمئناً دوست ندارید در سفر آفتاب‌سوخته شوید، پس کلاه و ضدآفتاب با SPF حداقل ۳۰ همراهتان داشته باشید و از پوستتان در برابر پرتوهای مضر خورشید محافظت کنید. هرچند اثر آفتاب‌سوختگی در نهایت باقی نمی‌ماند و از بین می‌رود اما احتمال سرطان پوست با این آفتاب‌سوختگی بیشتر شده و باقی می‌ماند، پس این مسئله را جدی بگیرید.

لباس مناسب آب‌وهوای مقصدتان را با خود ببرید

حتماً پیش از سفر، وضعیت آب‌وهوایی شهر مقصدتان را چک کنید و لباس و پوشش مناسب همان آب‌وهوا و شرایط جوی را با خود همراه داشته باشید. خصوصاً اگر فرزند کوچکی دارید باید به این مسئله بیشتر اهمیت بدهید.

اگر با اتومبیل خودتان به سفر می‌‌روید حتماً پیش از سفر آن را به یک تعمیرکار مجرب نشان دهید

اتومبیل و حوادث مربوط به آن شوخی‌بردار نیست. ضمناً اگر اتومبیل شما حین سفر مشکلی پیدا کند، علاوه بر مشکلات ایمنی و خطری که برای سلامتی‌تان دارد، وقتتان گرفته می‌شود و مجبورید در شهر یا مکانی که آشنایی زیادی با آن ندارید به دنبال تعمیرگاه و مکانیکی باشید.

و اما کرونا!

سفر کردن طی یک پاندمی بدون تردید به مراقبت‌ها و رعایت‌های دقیق‌تری نیاز دارد تا ریسک ابتلا به ویروس به حداقل برسد. شما باید تمام پروتکل‌هایی را که در حالت عادی رعایت می‌کنید در سفر نیز جدی بگیرید.
بعد از بنزین زدن، خریدکردن و ... حتماً دست‌ها را ضدعفونی کنید،
در صورت امکان با اتومبیل خودتان سفر کنید و ماسک زدن را فراموش نکنید،
ماسک و دستمال ضدعفونی‌کننده و ژل آنتی‌باکتریال به اندازه کافی همراه داشته باشید،
از حضور در جاهای شلوغ خودداری کنید،
در رستوران از ضدعفونی شدن میز و صندلی اطمینان حاصل کنید،
هوای داخل اتومبیل را مرتباً تهویه کنید و پنجره‌ای را باز بگذارید،
اگر در هتل یا خانه‌‌ای کرایه‌ای اقامت می‌کنید پس حتماً ضدعفونی‌کنندهٔ سطوح همراه داشته باشید، هرچند اتاق‌های هتل باید پیش از ورود مهمانان جدید به طور کامل ضدعفونی شوند ولی بهتر است خودتان هم به‌محض ورود، تمام سطوح مشترک را ضدعفونی کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.