تبیان، دستیار زندگی

توهین کن، تریبون بگیر!

شاید باورش سخت باشد اما این هفته شکایت سپهر حیدری از مهدی فنونی‌زاده کار را تا بازداشت فنونی‌زاده هم رساند!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
توهین کن و تریبون بگیر، ورزش، فوتبال، هواداران فوتبال ، فضای مجازی ، پرسپولیس، استقلال،
کار از کل‌کل بین هواداران فوتبال در فضای مجازی گذشته است. اگر یک روز نگران ‌نوجوان 15، 16 ساله بودیم که با بدترین الفاظ و ادبیات در فضای مجازی از تیم محبوب خودش دفاع می‌کند، حالا باید چشم همان هوادار را در مقابل پیج‌های مجازی بعضی از پیشکسوتان فوتبال بگیریم.

عده‌ای از پیشکسوتان پرسپولیس و استقلال صفحه مجازی خودشان را به برخی افراد اجاره دادند. یعنی در برابر دریافت مبلغی، آتیش بیار معرکه‌ای می‌شوند که قرار است یک بازیکن، مربی یا مدیر ورزشی را سر زبان بیاندازد یا تخریب کند



شاید باورش سخت باشد اما این هفته شکایت سپهر حیدری از مهدی فنونی‌زاده کار را تا بازداشت فنونی‌زاده هم رساند! یعنی آنقدر توهین‌های مجازی این دو بازیکن سال‌های قبل پرسپولیس و استقلال بالا گرفت که سپهرحیدری با شکایت توانست حکم زندان برای فنونی زاده بگیرد که البته با پا درمیانی فوتبالی‌ها، زندان منتفی شد ولی فنونی زاده هم مجبور شد در اینستاگرام از حیدری بابت توهین‌ها عذرخواهی کند. 

هنوز 48 ساعت از خبر عجیب مرگ حدود 20 نفر از تماشاگران یک مسابقه فوتبال در مکزیک به دلیل درگیری وسط بازی نگذشته است. یک حادثه خونین فقط به دلیل داغ شدن آتش نفرت پراکنی بین هواداران دو تیم. نفرتی که لبریز فضای مجازی‌اش وارد فضای حقیقی شد. فحش‌های کلامی به مشت‌های گره کرده تبدیل شد، به جان گرفته شده هواداری که فقط قرار بود 90 دقیقه فوتبال ببیند.

گفته می‌شود که عده‌ای از پیشکسوتان پرسپولیس و استقلال صفحه مجازی خودشان را به برخی افراد اجاره دادند. یعنی در برابر دریافت مبلغی، آتیش بیار معرکه‌ای می‌شوند که قرار است یک بازیکن، مربی یا مدیر ورزشی را سر زبان بیاندازد یا تخریب کند. واکنش‌های عجیب و کل‌کل‌ها بخشی از همین بازار است تا بتوانند به هر شکلی تعداد بازدیدکننده صفحه خود را بالا ببرند.

ماجرا زمانی غم‌انگیز می‌شود که رسانه‌های رسمی به دلیل شهرت، از همین افراد برای حضور در برنامه‌ها یا اظهارنظر درباره شرایط فلان تیم فوتبال سوال می‌پرسند تا تریبون‌های رسمی هم دراختیار کسانی قرار بگیرند که با توهین و تمسخر و... در فضای مجازی بین هواداران شهرتی پیدا کردند.

سه سال پیش یک برنامه تلویزیونی فوتبالی در ایتالیا اعلام کرد که به دلیل بیان اظهارات نژادپرستانه علیه "روملو لوکاکو" به کلی یکی از کارشناسان خودش را کنار گذاشته است تا با این کار نشان دهد که اولویت رسانه‌شان احترام به هوادار و ورزشکار است. هواداران معمولا متهم اصلی فضای بداخلاقی در فوتبال بودند اما حالا باید پرسید که چرا رسانه‌های رسمی تصمیم گرفتند که تریبون خودشان را در اختیار توهین‌کنندگان قرار دهند؟