تبیان، دستیار زندگی
7 آبان ماه ، زاد روز یكی از بهترین فوتبالیست های قاره كهن آسیاست ، بازیكنی كه به القابی چون ریوالدوی آسیا، پیكاسوی فوتبال آسیا و ... شهرت دارد.علی كریمی دربازیهای فوتبال جام رمضان 76 بود كه چهره شد و سپس در پیروزی و بازیهای آ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی كریمی ؛ پیكاسوی فوتبال آسیا

17 آبان ماه ، زاد روز یكی از بهترین فوتبالیست های قاره كهن آسیاست ، بازیكنی كه به القابی چون ریوالدوی آسیا، پیكاسوی فوتبال آسیا و ... شهرت دارد.علی كریمی دربازیهای فوتبال جام رمضان 76 بود كه چهره شد و سپس در پیروزی و بازیهای آسیایی درخشید،  اما یك محرومیت یكساله جلوی رشد او را گرفت و در بازگشت دوباره همان بازیكن سابق بود، با این تفاوت كه كاملاً آرام شده بود و به شدت از جنجال و حاشیه گریزان ...

درمطلب زیر نگاهی داریم به زندگی او از آغاز دوران فوتبالش :

فروردین 77: با وجود بازیهای خوب كریمی ، تیم فتح از صعود به دست اول باز ماند.

اردیبهشت 77: براساس سیاست درهای بازایویچ كه هر بازیكن ایرانی می تواند شانس خود را در تیم ملی بیازماید، به اردوی تیم ملی دربروجرد رفت، اما آنجا با برچسب بازیكن سفارشی بی اعتنایی دید.

خرداد 77 : به تیم پیروزی  پیوست.

22 شهریور 77: اولین بازی رسمی خود را مقابل پلی اكریل و درهافبك راست انجام داد.

10مهر 77: در بازی با سایپا روی ضربه كرنر شاهرودی اولین گل خود را به ثمر رساند. این دیدار اولین حضور پروین روی نیمكت پیروزی بعد از یك وقفه 5 ساله بود.

11مهر77: از سوی پورحیدری، سرمربی تیم ملی به تیم اول ایران دعوت شد.

21مهر77: دردیدار دوستانه با كویت كه ایران 3 برصفر مغلوب شد، اولین بازی ملی خود را انجام داد.

19مهر77: از بازی با تاجیكستان در بازیهای آسیایی هافبك چپ تیم ملی شد و خوش درخشید.

27 آذر 77:  باشگاه فارمرز بانك تایلند با ارائه پیشنهادی خواستار به خدمت گرفتن كریمی شد، اما باشگاه پیروزی اجازه كریمی نداد.

28 آذر 77: در فینال بازیهای آسیایی مقابل كویت، گرچه فروغ بازیهای گذشته را نداشت، اما اولین گل ملی خود را به ثمر رساند وهمراه تیم ملی ، قهرمان بازیهای آسیایی شد.

29 آذر 77: پیتر ولاپان از كریمی به عنوان ستاره درخشان بازیهای آسیایی یاد كرد. ولاپان از بودن چنین بازیكنی در قاره آسیا با افتخار یاد كرد.

22دی  77: دردیدار پیروزی با تراكتور سازی ضربه ای به صورت ناصرساعی زد كه اگر داور او را جریمه می كرد، شاید اتفاقات ویتنام پیش نمی آمد .

9 بهمن 77: درمسابقات جام دانهیل ویتنام برای اولین بار بازوبند كاپیتانی تیم امید را به بازو بست. ایران دراولین بازی 2- به امید روسیه باخت. تلخی این شكست به تلخی اتفاقی كه درآستانه آن بود؛ نبود...

13 بهمن 77: آن اتفاق تلخ افتاد. در سومین بازی ایران مقابل میزبان از سوی كوردس نیمكت نشین  شد و وقتی ایران با دو گل عقب افتاد به زمین رفت. دراعتراض به اخراج انصاریان به داور اعتراض كرد و با لگدی به پای كامیكاوای ژاپنی زد و اخراج شد. بسیاری این حركت او را اعتراض به نیمكت نشینی از سوی كوردس یاد كردند، ولی این توجیه خوبی برای كار زشتش نبود. این اتفاق او را سر خورده كرد.

22 بهمن 77: كنفدراسیون فوتبال آسیا طی حكمی كریمی را به مدت یك سال از حضور درمیدان های رسمی محروم كرد.

این حكم ابتدا 2 ساله بود كه به درخواست فدراسیون ایران و با توجه به نامه رسمی علی كریمی بهAFC  كه به ندامت او دلالت داشت. به یك سال تقلیل یافت.

18 بهمن 78: دربازی با پلیس عراق درجام باشگاه های آسیا برای اولین بارپس از محرومیت دریك بازی رسمی به میدان آمد. جالب این كه داور بازی همان كامیكاوای ژاپنی بود كه سال گذشته در ویتنام لگدی از كریمی خورده بود.

هم كامیكاوا هم كریمی از آن اتفاق درس گرفته بودند و به هم هرگز نزدیك نشدند.

4 اسفند 78: برای اولین بار، پس از طی دوران محرومیت درلیگ به میدان رفت . این روز، روز تولد دوباره كریمی بود.

3 اردیبهشت 79: با تك گل كریمی پیروزی، سامسونگ را شكست داد و مقام سوم جام باشگاه های آسیا را به دست آورد، به عنوانی كه دل كسی راچنگ نزد.

1خرداد 79: با 2 گل مقابل فولاد در تهران مانع شكست پیروزی در روز پایانی لیگ شد، دیداری كه به زعم بسیاری از بدبینان تبانی بین پیروزی و فولاد برای عدم سقوط این یكی به دسته پایین تر بود.

13 خرداد 79: همراه تیم ملی قهرمان اولین دوره جام ملتهای غرب آسیا در اردن شد. در آن مسابقات كریمی 4 گل به ثمر رساند و ستاره این تورنمنت انتخاب شد گل اول وی در روز نخست دیدارها همه را به یاد گل دوم مارادونا به انگلیس در جام جهانی 1986 مكزیك انداخت.

25 تیر 79: از سویAFC به عنوان بازیكن ماه ژوئن 2000 آسیا انتخاب شد.

3 شهریور 79: بهترین بازی خود را در پیروزی مقابل الوكره قطره انجام داد و در حالی كه سرخپوشان با 2 گل عقب بودند، یكباره طوفان كریمی شروع شد و 2 گل به ثمر رساند و یك پاس گل داد.

4 آذر 79: در بازی مقابل گوام درتبریز برای اولین بار هت تریك كرد. گرچه گوام تیم قابلی نبود، اما این ستاره بین تمام بازیكنان آن دیدار تك بود.

9 دی 79: با گل دقیقه نود خود در داربی جنجالی بازی را به تساوی 2-2 كشاند، تا پیروزی از شكست نجات یابد.

هواداران سرخ از این كه او مانع شكست تیمشان به خاطر گل هاشمی نسب برای تیم جدیدش (استقلال) شد، او را روی دستهایشان بردند.

21 دی  79: درتمرینات آتلتیكومادرید حضور یافت، اما باز هم انتقال او انجام نشد . این بار مبلغ پایین قرار داد به عنوان بهانه عنوان شد. در قرار داد ذكر شده بود كریمی به صورت قرضی راهی مادرید شود و این یعنی اگر اومصدوم می شد، صاحبان وینسنت كالدرون (ورزشگاه اختصاصی آتلیتیكو) هیچ مسوولیتی در قبال این واقعه نخواهند داشت.

17 اسفند 79: در بازی با الاتحاد عربستان (0-0) ستاره بود و به عنوان بهترین بازیكن دیدار انتخاب شد.

21 اسفند 79: با گلی كه در لحظات پایانی نیمه اول به الهلال زد، پس از 32 سال در ركورد بهترین گلزن پیروزی درجام باشگاه های آسیا كه متعلق به غلام  وفاخواه بود. شریك شد. دراین دیدار نماینده باشگاه آتلتیكو در ورزشگاه از ذوق در برابر هواداران پیروزی و دوربین های تلویزیونی حركات عجیبی انجام داد. گزارش مثبت این نماینده آتلتیكو را مجاب كرد، تا پیشنهاد فوق العاده 5 میلیون دلار برای 5 فصل ارائه بدهد، اما...

*** اینكه چراهنوز كریمی درتیمهای اروپایی حاضر نشده، دلایل فراوانی دارد كه جدا از بدشانسی ها، كارشكنی ها و ... باید مهمترین علت این مساله را احساسات عجیب كریمی مبنی بر عدم تمایل برای دوری از ایران و البته مهمتر از آن، بنا به اعتقاد مربیان او تنبلی و فرار وی از زیر تمرینات سخت باشگاه های اروپایی دانست.

3 خرداد 80: در شكست 1-2 سرخپوشان از سامسونگ برای آخرین و شصتمین بار پیراهن پیروزی را بر تن كرد .

این دیدار موجب انتقادات فراوانی از او و پروین شد. كریمی دراین دیدار، چند موقعیت تك به تك را ازدست داد.

28 خرداد 80: با قرارداد 3/1 میلیون دلاری به مدت 2 سال به تیم قرمزپوش الاهلی دوبی پیوست. او پس از حسن روشن و حسن نظری، سومین ایرانی این باشگاه بود، انتقالی كوچك كه كریمی را بنا به همان دلایلی كه قبلا اشاره شد راضی می كرد. حیف از او كه سطح توقعش پایین است.

24 مرداد 80: باهت تریك مقابل اسلوواكی دربازی دوستانه دربراتیسلا وا پایه گذار پیروزی ایران د رخاك یك كشور اروپایی شد. او در آمار گلزنی اش مدیون اسلوواك هاست.

16 شهریور 80: اولین گل تساوی ایران مقابل عراق را دربغداد به ثمر رساند، تا گل او وگل زیبای علی دایی ایران را پس از 38 سال دراین كشور به پیروزی برساند.

16 آبان 80: در بازی رفت پلی اف ایران با ایرلند در دوبلین ستاره بود و اگر یكی از آن فرصتها را گل می كرد...

17 بهمن 80: دراولین بازی تیم ملی به رهبری ایوانكوویچ در تهران برابر اسلوواكی باز هم 2 گل به ثمر رساند. 5 گل از 22گل او مقابل همین اسلوواكی بوده است.

27 اردیبهشت 81: درانتخاب بهترین های آسیا در سال 2001 در رده سوم قرار گرفت . اگر ایران به جام جهانی صعود می كرد او مرد سال آسیا می شد.

28 اردیبهشت 81: از سوی مطبوعات امارات به عنوان بهترین بازیكن خارجی فصل 2002-2001 فوتبال امارات انتخاب شد.

22 خرداد 81: در فینال جام حذفی امارات الاهلی با درخشش كریمی كه یك گل به ثمر رساند، الجزیره را شكست داد و ضمن كسب پنجمین جام حذفی امارات به لیگ قهرمانان آسیا راه یافت.

كریمی در 8 بازی جام حذفی 13 گل به ثمر رساند.

20 مهر 82: با 2 گلی كه مقابل نیوزیلند در دیدار جام بین قاره ای زد، شمار گلهای ملی خود را به 22 رساند و پس از دایی و باقری ، سومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی شد.كریمی  درآن بازی ستاره میدان معرفی شد. او از مظلومی در فهرست گلزنان ملی پیشی گرفت.

5 آبان 82: 2گل او به كره شمالی در پیونگ یانگ باعث اولین پیروزی ایران در این كشور شد.

و حالا اوامیدوار به طلوع خورشید اقبال و نشستن همای سعادت بزرگتری روی شانه هایش است. آیا او می تواند عادات آماتورخود را كنار بگذارد و راهی تیمهای بزرگ اروپایی  با تمرینات مشكلشان شود؟

ما امیدواریم .