تبیان، دستیار زندگی

با خشکی چشم‌ها در فصل بهار چه کنیم؟

خشکی چشم‌ها در بهار معمولاً با قرارگرفتن در معرض آلرژن‌های خاصی ایجاد می‌شود، مانند گرده‌های گیاهان، گردوغبار و قارچ. ضمناً هم باد در فضای باز و هم پنکه و تهویه‌های فضای داخل می‌توانند رطوبت چشم‌ها را سریع‌تر تبخیر کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خشکی چشم
اگر آلرژی فصلی داشته باشید، علائم خشکی چشم‌هایتان در بهار تشدید می‌شود. خشکی چشم‌ها در بهار معمولاً با قرارگرفتن در معرض آلرژن‌های خاصی ایجاد می‌شود، مانند گرده‌های گیاهان، گردوغبار و قارچ. ضمناً هم باد در فضای باز و هم پنکه و تهویه‌های فضای داخل می‌توانند رطوبت چشم‌ها را سریع‌تر تبخیر کنند. وقتی چشم‌ها به اندازه کافی اشک تولید نمی‌کنند تا رطوبت در سطح مطلوبی حفظ شود، خشکی چشم‌ها رخ می‌دهد و باعث خارش و تحریک و سوزش می‌شود، انگار چیزی در چشم‌هایتان رفته است.

علائم خشکی فصلی چشم‌ها

. قرمزی
. سوزش
. درد
. خارش
. تاری دید
. احساس زبری در چشم (انگار چیزی شبیه ماسه در چشم است)
. آبریزش چشم‌ها
. احساس وجود جسم خارجی در چشم
هشدار: هرچند چشم‌هایتان می‌خارند و احساس ناراحتی می‌کنید؛ اما سعی کنید چشم‌ها را نمالید زیرا علائمتان بدتر شده و حتی به قرنیه آسیب می‌زنید که عوارض بدتری به دنبال خواهد داشت.

چند نکته برای کمک به کنترل علائم خشکی چشم در بهار

از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید
دستگاه رطوبت ساز می‌تواند رطوبت هوای محیط را بیشتر کرده و خشکی آن را کاهش بدهد. در محل کارتان یا در گوشهٔ اتاقی که بیشتر اوقات آنجا هستید یک دستگاه رطوبت ساز بگذارید.
استفاده از دستگاه رطوبت ساز وقتی که در خواب هستید فواید زیادی برای چشم‌هایتان دارد و ضمناً هم‌زمان دیگر علائم آلرژی فصلی را نیز تسکین می‌دهد. در نتیجه خواب راحت‌تری خواهید داشت و صبح که بیدار شوید، خشکی چشمتان کاهش‌یافته است.

از آلرژن‌ها دوری کنید
محدودکردن تماس با آلرژن‌ها می‌تواند به میزان زیادی از علائم خشکی چشم‌هایتان کم کند. مثلاً اگر به گرده درختان حساسیت دارید سعی کنید زمانی که تعداد گرده‌ها زیاد است بیرون نروید. استفاده از عینک‌های آفتابی که کاملاً روی چشم‌ها را می‌پوشانند نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

تا جایی که ممکن است از لنز استفاده نکنید
لنزهای تماسی مستقیماً روی قرنیه می‌نشینند و می‌تواند چشم‌های خشکتان را بیشتر تحریک کنند و حتی ممکن است خراش‌هایی در قرنیه ایجاد نمایند یا آسیب‌های دیگری به آن بزنند. ضمناً اگر هر شب لنزها را کاملاً ضدعفونی نکنید، آلرژن‌هایی که در هوا هستند در چشم‌هایتان تجمع خواهند کرد. بیشتر چشم‌پزشک‌ها توصیه می‌‌کنند طی فصل آلرژی از لنز استفاده نکنید.

از قطره‌های اشک مصنوعی استفاده کنید
قطره‌های اشک مصنوعی قطره‌های چشمی نرم‌کننده و مرطوب‌کننده‌ای هستند که خشکی چشم‌ها را کاهش می‌دهند. این قطره‌ها را می‌توانید طی روز هرچند بار که لازم است استفاده کنید تا خارش و سوزش چشم‌هایتان کمتر شود.

به چشم‌پزشک مراجعه کنید
اگر راهکارهای خانگی و استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی نتوانستند خشکی چشم‌هایتان را کمتر کنند به چشم‌پزشک مراجعه کنید. در موارد شدید آلرژی‌های چشمی و علائم خشکی چشم، پزشک داروهای موضعی یا خوراکی تجویز می‌کند.
. آنتی‌هیستامین‌ها. آنتی‌هیستامین‌ها با مهار هیستامین‌ها در بدن که سبب ایجاد واکنش‌های آلرژیک هستند، علائم را کمتر می‌کنند. آنتی‌هیستامین‌ها به‌صورت داروهای خوراکی یا قطره چشم موجودند.
. ضد احتقان‌ها. داروهای ضد احتقان می‌توانند گرفتگی بینی ناشی از آلرژی‌های فصلی را کاهش بدهند و ضمناً قرمزی چشم‌ها در اثر تورم رگ‌ها در سفیدی چشم را کمتر کنند. این داروها نیز به‌صورت خوراکی یا اسپری بینی موجودند.
. داروهای تثبیت‌کننده ماست‌سل. این داروها جلوی ترشح واسطه‌های ماست سل مثلاً هیستامین را می‌گیرند تا بدین‌گونه واکنش آلرژیک مهار شود. این داروها معمولاً پیش از شروع فصل آلرژی تجویز می‌شوند زیرا چند هفته طول می‌کشد تا دارو اثر بگذارد.
. قطره‌های چشمی ضدالتهاب غیراستروئیدی. این قطره‌های چشمی برای کاهش درد و تورم چشم‌ها تجویز می‌شوند و می‌توانند تا حدودی علائم ناراحت‌کنندهٔ ناشی از خشکی چشم را تسکین بدهند.
. استروئیدها. قطره‌های چشمی کورتیکواستروئید برای تسکین علائم حاد آلرژی مانند قرمزی و تورم تجویز می‌شوند اما اگر از این داروها استفاده می‌کنید حتماً طبق توصیهٔ پزشکتان عمل کنید زیرا مصرف طولانی‌مدت کورتیکواستروئیدها عوارضی دارد.

کمپرس سرد می‌تواند سبب تسکین فوری علائم آلرژی شود، از جمله بهبود ظاهر پوست اطراف چشم‌ها. پارچهٔ نرم و تمیزی را برای این کار انتخاب کنید. پارچه را به آب سرد آغشته کرده و بچلانید و روی چشم‌ها بگذارید. هروقت احساس کردید دیگر سرد نیست، مجدداً این کار را تکرار کنید


چشم‌ها را با محلول شستشوی چشم بشویید
آلرژی‌های چشمی می‌توانند تغییراتی در تولید اشک ایجاد کنند. در برخی موارد، چشم‌ها ممکن است مکرراً آبریزش داشته باشند اما به دلیل آلرژن‌ها همچنان خشک باشند.
بیشتر اوقات این نوع تحریک چشم زمانی روی می‌دهد که آلرژن‌ها با سطح کرهٔ چشم تماس پیدا می‌کنند. برای اینکه چشم‌ها کمتر در معرض آلرژن‌ها باشند هروقت که لازم است چشم‌ها را محلول آب‌نمک شستشو بدهید. این کار کمک می‌کند چشم‌ها را کمتر بمالید. مالیدن چشم‌ها می‌تواند باعث ترشح بیشتر هیستامین شده و قرمزی و تورم و پارگی مویرگ‌های چشم را تشدید نماید.

کمپرس سرد را امتحان کنید
کمپرس سرد می‌تواند سبب تسکین فوری علائم آلرژی شود، از جمله بهبود ظاهر پوست اطراف چشم‌ها. پارچهٔ نرم و تمیزی را برای این کار انتخاب کنید. پارچه را به آب سرد آغشته کرده و بچلانید و روی چشم‌ها بگذارید. هروقت احساس کردید دیگر سرد نیست، مجدداً این کار را تکرار کنید.
همچنین می‌توانید پارچه را خیس کرده و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یخچال بگذارید. این کمپرس سردتر بوده و مدت طولانی‌تری سرد می‌ماند.

دست و صورتتان را مکرراً بشویید
همان‌طور که گفتیم خیلی از آلرژن‌ها با چشم تماس پیدا می‌کنند. غیر از آلرژن‌هایی که در هوامعلق‌اند، دست‌ها و موهایتان هم می‌توانند آلرژن‌ها را به چشم‌هایتان انتقال بدهند.
دست‌هایتان را بیشتر بشویید. شما باید روزی دو بار صورت خود را بشویید و نواحی اطراف چشم‌ها را تمیز کنید. این کار کمک می‌کند آلرژن‌های کمتری روی پوستتان باقی بماند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.