تبیان، دستیار زندگی

توصیه‌هایی برای مبتلایان به آلرژی فصلی

علائم آلرژی بهاری را چگونه کنترل کنیم؟

چه کسی هست که بهار و قشنگی‌های آن را دوست نداشته باشد، اما این فصل برای افرادی که آلرژی فصلی دارند با علائم ناخوشایندی همراه است که گاهی لذت بردن از فصل بهار را غیرممکن می‌کند. در این مطلب روش‌هایی به شما توصیه می‌کنیم که زندگی‌تان کمتر تحت‌تأثیر علائم آلرژی فصلی قرار بگیرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آلرژی بهاری
اگر جزو میلیون‌ها نفری باشید که آلرژی فصلی دارند پس با علائم آن نیز آشنا هستید. علائم معمول آلرژی فصلی شامل آبریزش بینی، خارش چشم‌ها و عطسه می‌شود؛ اما برخی از افراد واکنش‌های شدیدتری نسبت به گرده‌ها نشان می‌دهند، مثلاً سرفه و خس‌خس سینه و حملات آسم دارند. این روزها شاید این سؤال برای خیلی‌ها پیش بیاید که علائمی که دارند مربوط به کووید - ۱۹ است یا آلرژی فصلی. هرچند علائم این دو عارضه بسیار شبیه هم هستند، مثلاً گرفتگی بینی یا آبریزش بینی، اما تفاوت‌های آشکاری میان آلرژی فصلی و کووید - ۱۹ وجود دارد.
شما چه علائم خفیف آلرژی فصلی را داشته باشید و چه درگیر علائم شدید آن باشید به‌هرحال آلرژی می‌تواند مانع لذت بردنتان از این فصل شود.

علت آلرژی چیست؟

رینیت آلرژی که به آن تب یونجه نیز می‌گویند، تحریکی در سیستم تنفسی فوقانی است که توسط گردهٔ گل‌ها ایجاد می‌شود. وقتی فرد در معرض گرده قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی او آنتی‌بادی‌ها و هیستامین‌هایی ترشح می‌کند و این واکنش هیستامین است که باعث تمام علائم معمول آلرژی می‌شود.

نکاتی برای مقابله با آلرژی بهاری

افرادی که آلرژی فصلی دارند می‌دانند این کار چقدر سخت است، خصوصاً زمانی که تعداد گردهٔ گل‌ها بیشترین است.

داروی ضدآلرژی مصرف کنید

از پزشکتان بپرسید چه زمانی باید مصرف داروهای آلرژی را شروع کنید. بسیاری از افرادی که آلرژی فصلی دارند، پیش از شروع فصل مصرف داروها را شروع می‌کنند تا پیش از آغاز گرده‌افشانی گل‌ها، داروهای ضد آلرژی در بدنشان باشد. اما شما باید طبق توصیهٔ پزشکتان عمل کنید.

آبریزش یا گرفتگی بینی یکی از شایع‌ترین علامت‌های آلرژی در کودکان و بزرگسالان است. گرفتگی بینی معمولاً ناشی از تورم غشای داخل بینی است. برای تسکین گرفتگی بینی به‌طورکلی باید زیاد آب بنوشید و بدنتان همیشه هیدراته باشد


میزان گرده موجود در محیط را بررسی کنید
گرده‌ها اصلی‌ترین عامل آلرژی بهاری هستند پس باید به طور مرتب میزان گرده‌ها را چک کنید و زمان‌هایی که میزانشان بالاست سعی کنید مدت‌زمان طولانی بیرون نباشید.
اگر بیرون می‌روید حتماً عینک آفتابی پهن بزنید. ماسک‌های فیلتردار نیز می‌توانند مانع ورود آلرژن‌ها به سیستم تنفسی‌تان شوند.

پنجره‌ها را بسته نگه دارید
نسیم بهاری بسیار جان‌بخش است اما این باد می‌تواند ذرات میکروسکوپی گرده‌ها را با خود به خانه‌تان بیاورد و سبب واکنش آلرژیک شود. پس بهتر است طی مدت زمانی که میزان گرده‌ها زیاد است پنجره‌ها را بسته نگه دارید. در صورت امکان می‌توانید از تهویه به‌جای پنکه برای خنک و مطبوع نگه‌داشتن هوای داخل استفاده کنید.

رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید
آیا می‌دانستید برخی از غذاها اثر مثبت بر کاهش آلرژی دارند؟ میوه‌هایی که ویتامین C زیاد دارند، ضد التهاب‌ها و ماهی‌‌هایی که امگا ۳ فراوان دارند می‌توانند برای کاهش آلرژی مفید باشند. مواد غذایی زیر نمونه‌های دیگری هستند:
. زنجبیل
. گوجه‌فرنگی
. زردچوبه
. گردو
. مرکبات
. عسل

کفش‌ها را داخل خانه نیاورید
خیلی‌ها نمی‌دانند که گرده‌ها را با کفش‌هایشان به خانه می‌برند. پس برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد کفش‌ها را قبل از ورود به خانه درآورید. همچنین می‌توانید با یک دستمال مرطوب، ته کفش‌ها را تمیز کنید.

موهایتان را بشویید
آلرژن‌ها می‌توانند وقتی بیرون هستید لابه‌لای موهایتان جا خوش کنند و با شما به خانه بیایند. پس بهتر است به‌محض اینکه به خانه رسیدید دوش بگیرید و موها را کاملاً بشویید. می‌توانید وقتی بیرون می‌روید کلاهی سرتان بگذارید تا گرده‌ها روی موهایتان ننشینند.

بدنتان را هیدراته نگه دارید
آبریزش یا گرفتگی بینی یکی از شایع‌ترین علامت‌های آلرژی در کودکان و بزرگسالان است. گرفتگی بینی معمولاً ناشی از تورم غشای داخل بینی است. برای تسکین گرفتگی بینی به‌طورکلی باید زیاد آب بنوشید و بدنتان همیشه هیدراته باشد.

تا حد امکان بیرون نروید
عطسه کردن علامتی بسیار بسیار شایع از آلرژی است. وقتی غشای داخل راه‌های هوایی نسبت به مواد آلرژی‌زا واکنش نشان می‌دهد، تحریک می‌شود و خارش می‌گیرد و سبب عطسه می‌شود. برای کاهش عطسه‌ها سعی کنید تا جایی که می‌توانید بیرون نروید و در معرض آلرژن‌ها نباشید.

از یک پارچه خنک کمک بگیرید
اگر دچار خارش و آبریزش چشم شدید، دست و صورتتان را بشویید و پارچه‌ای مرطوب و خنک روی چشم‌هایتان قرار دهید.
برخی از افراد ممکن است دچار ورم ملتحمه آلرژیک نیز بشوند. یعنی وقتی چشم‌ها تحریک می‌شوند، لایهٔ نازکی که روی چشم است ملتهب و قرمز می‌شود و ظاهری متورم ایجاد می‌کند.

قرص مکیدنی بمکید
غشای داخل بینی و حلق می‌تواند نسبت به آلرژن‌هایی که از هوا تنفس می‌کنید حساس باشد و تحریک شود. این علائم می‌توانند واکنشی نسبت به وجود هیستامین زیاد در بدن نیز باشند. برای کاهش این خارش سعی کنید قرص مکیدنی بمکید یا آنتی‌هیستامینی مانند سیتریزین مصرف کنید.
مخاط گلو بسیار حساس است و در اثر افزایش سطح هیستامین در بدن تحریک و ملتهب می‌شود، در نتیجه احساس درد و خارش در گلو خواهید کرد. برخی از افراد ممکن است بلع سختی داشته باشند یا احساس خشکی در گلو کنند. برای تسکین این علامت نیز می‌توانید قرص مکیدنی بمکید.

فصل آلرژی چه زمانی است؟

آلرژی می‌تواند در هر زمانی از سال بسته به اینکه چه چیزی عامل واکنش آلرژیک است رخ بدهد. اما آلرژی نسبت به گرده گل‌ها و علف طی بهار و تابستان شایع‌تر است.

آیا آلرژی مادرزادی است؟

خیر، بدن وقتی در تماس با ماده‌ای خاص قرار می‌گیرد، واکنش آلرژیک ایجاد می‌کند. همهٔ آلرژی‌ها در دوران کودکی ایجاد نمی‌شوند. گاهی ممکن است یک فرد بزرگسال برای اولین‌بار دچار آلرژی شود، حتی با اینکه قبلاً بارها با عامل آلرژی‌زا در تماس بوده است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.