تبیان، دستیار زندگی

علت‌های شایع درد زیربغل را اینجا بخوانید

علت درد زیربغل چیست؟

آیا تا به حال زیربغلتان درد گرفته است؟ از آنجایی که این قسمت از بدن، محل قرار گرفتن رگ‌های خونی زیاد، تاندون‌ها و عصب‌های زیادی است خیلی غیرمعمول نیست که گاهی دچار احساس درد یا ناراحتی در این ناحیه شویم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درد زیر بغل
زیر بغل با عضلات خاصی مرتبط است که می‌توانند گره‌های لنفاوی را ملتهب کنند؛ بنابراین باید به هرگونه احساس درد و ناراحتی در این ناحیه اهمیت بدهید و ببینید آیا این درد تداخلی در حرکات دستتان ایجاد می‌کند یا خیر و اگر چنین است با یک پزشک مشورت کنید.

کشیدگی یک عضله در زیربغل

در این نوع آسیب، دردی ناگهانی و تیز در زیر بغل احساس می‌شود. معمولا افرادی که وزنه بلند می‌کنند یا ورز‌ش‌های مشابهی انجام می‌دهند به این آسیب دچار می‌شوند. تنش عضله سبب ضعف، گرفتگی، خستگی و در برخی موارد احساس سوزش در زیر بغل می‌شود. برای التیام لازم است التهاب کاهش داده شده و قسمت آسیب دیده بی‌حرکت بماند تا عضله‌ بیشتر آسیب نبیند.
همچنین توصیه می‌شود از کمپرس سرد به مدت ۲۰ دقیقه استفاده کرده یا داروی ضد التهاب بخورید. فراموش نکنید که بین سه تا شش هفته استراحت نیز ضروریست.

التهاب غدد لنفاوی زیربغل

التهاب غدد لنفاوی معمولا در ناحیه گردن، کشاله ران و زیر بغل رخ می‌دهد و غیر از درد علائم زیر را دارد:
. تب
. تورم
. درد نسبت به لمس
. قرمزی و بی‌حسی
التهاب غدد لنفاوی همیشه ناشی از یک عفونت است. پزشکان معمولا برای تشخیص علت، آزمایش خون و یا گاهی بیوپسی تجویز می‌کنند تا احتمال سرطان را نیز بررسی نمایند.

آنژین صدری

آنژین صدری خود را به صورت دردی شدید نشان می‌دهد و علت آن عدم خون‌رسانی کافی به عضله قلب است. این احساس ممکن است به دیگر قسمت‌های بدن نیز منتشر شود؛ مثلا درد در زیربغل، دست، شانه، گردن و پشت. ضمنا علائم زیر نیز ممکن است وجود داشته باشد:
. خستگی
. سرگیجه و تهوع
. تعریق زیاد

هیدرآدنیت چرکی

هیدرآدنیت چرکی یک بیماری مزمن است که به صورت گره‌ها، اسکارها یا آبسه‌هایی در نواحی غدد تعریق زیرپوستی قرار دارند ظاهر می‌شود، یعنی معمولا در زیر بغل دیده می‌شود. گره‌ها تونل‌هایی در زیر پوست ایجاد می‌کنند که فولیکول را مسدود می‌‌نمایند. ریسک‌فاکتورهای هیدرآدنیت چرکی شامل موارد زیر می‌شوند:
. داشتن اضافه وزن
. سیگار کشیدن
. ضعف سیستم ایمنی بدن
. تغییرات هورمونی

سرطان سینه

نگران نباشید؛ سرطان سینه فقط یکی از علت‌های درد زیربغل است و هدف از یادآوری آن نیز، پیشگیری است. سرطان سینه در سلول‌هایی که به مجراهای تولید شیر چسبیده‌اند شروع می‌شود اما ممکن است از غدد شیری نیز آغاز شود. اگر این غدد خیلی متورم شوند ممکن است بر ناحیه زیربغل نیز اثر بگذارند. برخی از علائمی که در مورد سرطان سینه آشکار می‌شوند شامل موارد زیرند:
. تورفتگی نوک سینه
. برآمدگی در سینه
. تغییر رنگ در اطراف نوک سینه
. قرمزی و خارش در ناحیه
. تغییر فرم و سایز سینه
اگر هر یک از علائم گفته شده را دارید باید ماموگرافی یا بیوپسی انجام دهید تا معلوم شود علت دردتان سرطان سینه است یا نه.
البته سرطان ریه و ملانوما (نوعی سرطان پوست) نیز می‌توانند درد زیربغل ایجاد کنند.

ریفلاکس اسید معده

سلول‌های معده مایعات اسیدی تولید می‌کنند که برای گوارش غذا لازم‌اند. اما گاهی عضله‌ی بالای معده ضعیف شده و اسید معده به سمت مری بالا می‌آید که باعث احساس سوزش در سینه شده و می‌تواند به قسمت‌های دیگر نیز برسد، حتی می‌تواند در زیربغل درد ایجاد نماید.

معمولا افرادی که وزنه بلند می‌کنند یا ورز‌ش‌های مشابهی انجام می‌دهند به این آسیب دچار می‌شوند. تنش عضله سبب ضعف، گرفتگی، خستگی و در برخی موارد احساس سوزش در زیر بغل می‌شود. برای التیام لازم است التهاب کاهش داده شده و قسمت آسیب دیده بی‌حرکت بماند تا عضله‌ بیشتر آسیب نبیند


اضطراب

بله اضطراب هم می‌تواند علت درد زیربغل باشد؛ یعنی هیچ دلیل مشکل فیزیولوژیکی در غدد لنفاوی ایجاد نشده بلکه بدن به خاطر استرس یا اضطراب، این درد را احساس می‌کند.
افرادی که اضطراب دارند، اغلب به شدت نگران‌اند و همین باعث می‌شود از نظر فیزیکی هم احساس ناراحتی کنند.
در این موارد لازم است از تکنیک‌های ریلکسیشن برای کاهش اضطراب استفاده شود.

تحریک پوست زیر بغل

تحریک پوست زیر بغل هم می‌تواند درد ایجاد کند که به دلایل زیر است:
. لباسی که در قسمت زیربغل بسیار تنگ و چسبان است
. پارچه‌ی زبر و ضخیم لباس
. شیو کردن
محصولات مراقبتی یا آرایشی پوست نیز می‌توانند ایجاد تحریکات درماتیت یا درماتیت آلرژیک کنند که هر دو عارضه، واکنش‌های پوستی نسبت به چیزهایی هستند که با پوست در تماس‌اند. دئودورانت‌ها، صابون‌ها و شامپوها، لوسیون‌ها، کرِم‌های شیو و یا نرم‌کننده‌های پارچه و لباس می‌توانند چنین واکنش‌هایی در پوست ایجاد نمایند.

فشردگی عصب

فشردگی عصب یا پیچ‌خوردگی عصب در زیربغل می‌تواند سبب درد شود که اغلب دردی سوزش‌دار است. همچنین ممکن است دچار ضعف دست، گزگز یا بی‌‌حسی در دست نیز شوید. فشردگی عصب می‌تواند ناشی از عوامل زیر باشد:
. یک آسیب
. فشار ناشی از تومور یا تورم بر عصب‌ها
. تومورهای پانکوست (نوعی سرطان ریه)

بیماری قلبی

همیشه هم درد در قفسه سینه اولین علامت بیماری قلبی نیست، خصوصا در مورد خانم‌ها. گاهی اولین علامت بیماری قلبی، درد در زیربغل است که معمولا کرخت کننده است و ممکن است همراه با علائم زیر باشد:
. کمردرد
. درد آرواره
. تهوع
. احساس ناخوشی عمومی

شینگلز

شینگلز (زونا) عارضه‌ای دردناک است که توسط ویروس آبله مرغان ایجاد می‌شود. این ویروس برای همیشه در بدن و در ریشه‌ی عصب‌ها خفته می‌ماند. گاهی این ویروس دوباره فعال شده و باعث بیماری شینگلز می‌شود. اولین علامت این بیماری درد در عصبی است که ویروس آنجاست و چند روز بعد، یک کهیر دردناک ایجاد می‌شود. فعالیت دوباره‌ی این ویروس در عصب‌هایی خاص سبب درد در نزدیکی زیربغل می‌شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.