تبیان، دستیار زندگی

چربی می‌تواند خطر سکتهٔ مغزی را کاهش دهد، به شرط این که درست انتخاب شود

ارتباط نوع و مقدار چربی مصرفی با سکتهٔ مغزی

به نظر می‌رسد در مورد سکتهٔ مغزی، نوع چربی و نه مقدار آن، مقصر است. بر اساس یک بررسی ارائه شده در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا در سال 2021، خوردن چربی‌های گیاهی خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روغن گیاهی
این یک واقعیت است که خوردن بیش از حد چربی می‌تواند میزان کلسترول را افزایش دهد، رگ‌ها را مسدود کند و در افزایش خطر ابتلا به سکتهٔ مغزی و انواع بیماری‌های قلبی نقش داشته باشد. البته این‌ها علاوه بر بروز چاقی، دیابت، سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر است.
با این وجود، به نظر می‌رسد در مورد سکتهٔ مغزی، نوع چربی و نه مقدار آن، مقصر است. بر اساس یک بررسی ارائه شده در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا در سال 2021، خوردن چربی‌های گیاهی خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.
این مطالعه که هنوز توسط دیگر کارشناسان مورد بررسی قرار نگرفته است، نشان می‌دهد افرادی که بیشترین چربی‌های گیاهی را مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف این نوع چربی را داشتند، 12 درصد کمتر دچار سکته مغزی شدند.
از سویی دیگر، افرادی که به میزان بالاتری چربی‌های اشباع حیوانی را مصرف می‌کردند، 16 درصد بیشتر از افرادی که کمترین میزان از این نوع چربی را مصرف می‌کردند، در معرض سکته مغزی بودند.
نویسندهٔ ارشد این مقاله، محقق فوق دکتری در بخش تغذیه در دانشگاه هاروارد گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که نوع چربی و منابع غذایی مختلف چربی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی از جمله سکته مهم‌تر از کل چربی مصرفی در رژیم غذایی است.

انواع چربی‌های غذایی

شما برای ادامهٔ حیات، به چربی نیاز دارید؛ آن‌ها به بدن شما کمک می‌کنند تا ویتامین‌های موجود در غذاها را جذب کند، عملکرد هورمون‌ها را حفظ نماید، سلول‌ها را بسازد، به شما انرژی داده و شما را گرم نگه دارد.
اما این چربی‌های اشباع نشده از سبزیجات، آجیل و ماهی‌های چرب هستند که می‌توانند سطح کلسترول بدنتان را کاهش دهند و به سلامت شما کمک کنند.
منابع اصلی چربی‌های گیاهی یا سبزیجات کدام‌اند؟ روغن‌های گیاهی مایع منابع این نوع چربی هستند، مانند روغن ذرت، روغن گلرنگ، روغن آفتاب‌گردان، روغن سویا که سرشار از اسیدهای چرب چند غیراشباع هستند، و بعد روغن‌هایی مانند روغن کانولا و روغن زیتون که سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع می‌باشند.
این نوع روغن‌ها باید برای تهیهٔ غذا استفاده شوند.
چربی‌های اشباع شده و ترانس به‌طورکلی سالم نیستند. چربی‌های اشباع شده معمولاً از گوشت‌های قرمز و فرآوری شده به دست می‌آیند و در دمای اتاق جامد هستند. در این مطالعه، گوشت گاو، گوشت خوک، گوشت بره، بیکن، سوسیس، کالباس، هات‌داگ، سالامی و سایر گوشت‌های فرآوری شده مورد استفاده قرار گرفته بود.
کاهش متوسط مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده در یک الگوی غذایی سالم می‌تواند میزان مرگ‌ومیر کلی را تا 13 درصد، مرگ‌ومیر ناشی از بیماری قلبی را 14 درصد، مرگ‌ومیر ناشی از سرطان را تا 11 درصد و خطر دیابت نوع 2 را تا 24 درصد کاهش دهد.

چربی‌های اشباع شده و ترانس به‌طورکلی سالم نیستند. چربی‌های اشباع شده معمولاً از گوشت‌های قرمز و فرآوری شده به دست می‌آیند و در دمای اتاق جامد هستند

جالب است که این مطالعه نشان داد چربی لبنیات از جمله پنیر، کره، شیر، بستنی و خامه با افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی مرتبط نیست. در مورد نقش لبنیات در رژیم غذایی که منابع اصلی کلسیم هستند، بین محققان تغذیه بحث‌هایی وجود دارد. دستورالعمل‌های رژیم غذایی 2020 تا 2025 وزارت کشاورزی ایالات متحده، برای آمریکایی‌ها سه وعده لبنیات در روز، ترجیحاً انواع کم‌چرب و بدون چربی را پیشنهاد می‌دهد.

مطالعات بلندمدت

این مطالعه داده‌های 27 ساله از نزدیک به 120000 پرستار و متخصص مراقبت‌های بهداشتی را که بخشی از دو مورد از طولانی‌ترین مطالعات تغذیه‌ای در ایالات متحده هستند، تجزیه‌وتحلیل کرد: مطالعهٔ سلامت پرستاران و مطالعهٔ پیگیری متخصصان سلامت.
این مطالعه عینی است، بنابراین نتایج نمی‌توانند یک ارتباط علت و معلولی بین مصرف چربی و خطر سکته مغزی ایجاد کنند، فقط می‌توان گفت یک ارتباطی وجود دارد. از دیگر محدودیت‌های این مطالعه، جمعیت عمدتاً سفیدپوست (97%) شرکت‌کنندگان و این واقعیت است که افراد هر چهار سال یکبار عادات غذایی خود را گزارش می‌کنند.
بااین‌حال، نتایج مطابق با تحقیقات قبلی است که مزایای رژیم غذایی گیاهی در مقابل حیوانی را نشان می‌دهد.
ویژگی‌های کلیدی یک الگوی رژیم غذایی سالم برای قلب، متعادل کردن کالری دریافتی با کالری مورد نیاز است. برای رسیدن به وزن سالم و حفظ آن، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و گیاهی و انواع میوه‌ها و سبزیجات را انتخاب کنید. نمک، شکر، چربی حیوانی و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید و این دستورالعمل را صرف‌نظر از اینکه غذا در کجا تهیه یا مصرف می‌شود همیشه مدنظر قرار دهید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.