تبیان، دستیار زندگی

بررسی دلایل افت قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲

در این مطلب نگاهی به روند قیمت بیت کوین و آلتکوین‌ها در ماه‌های اخیر خواهیم انداخت و عوامل تاثیرگذار روی آن‌ها را بررسی می‌کنیم لطفا با ما همراه باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیت کوین




بیت کوین از آغاز سال ۲۰۲۲ تا به امروز روند نزولی داشته و از ۴۷ هزار دلار، به ۳۸ هزار و بعضا زیر ۳۵ هزار دلار نیز رسیده است. البته این افت قیمتی تنها مختص اولین رمزارز جهان نمی‌شود و تمام بازار کریپتو دچار ریزش شده که به گمان برخی از کارشناسان ممکن است نشانه‌ای از زمستان کریپتویی باشد. در این گزارش نگاهی به روند قیمت بیت کوین و آلتکوین‌ها در ماه‌های اخیر خواهیم انداخت و عوامل تاثیرگذار روی آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

چرا بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ نزولی شد؟

یکی از دلایلی اصلی که بازار ارزهای دیجیتال وارد فاز نزولی شد، اصلاح قیمت بعد از رشد این بازار در سال ۲۰۲۱ است. در اواسط ماه ژانویه، ارزش کل بازار رمز ارزها به زیر ۲ تریلیون سقوط کرد که برخی از فعالان بازار این را به‌عنوان  قلمداد می‌کنند. برخلاف انتظار، بیت کوین نتوانست در سال ۲۰۲۱ از ۶۸٬۰۰۰ دلار بالاتر برود و با ریزشی که داشت باعث زیان سرمایه‌گذاران بزرگی شد.
به گزارش میهن بلاکچین، پیتر برنت در توییتر خود اعلام کرده است که این امکان وجود دارد اصلاح قیمت بیت کوین طولانی شود. این تحلیل‌گر مطرح معتقد است برای اینکه بیت کوین سقف قیمتی جدیدی ثبت کند، نیاز به زمان دارد و سرمایه‌گذاران نباید انتظار داشته باشند که به سرعت به سودهای نجومی برسند.

ارز دیجیتال بیت کوین

ویتالیک بوترین نیز معتقد است ریزش برای سلامت بازار لازم است و باعث می‌شود رشد فناوری‌ها مرتبط افزایش یابد. قیمت‌های پایین‌تر در بازار، پروژه‌های بلندمدت را تقویت می‌کند و در عین حال، پروژه‌های سوداگرانه را از بین می‌برد. بنیان‌گذار اتریوم می‌گوید طولانی‌شدن دوره صعودی بازار باعث ورود سوداگران و سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت می‌شود که به ضرر بازار است.

انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا
یکی دیگر از عوامل نوسان قیمت ارزهای دیجیتال بالاخص بیت کوین، انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا نظیر نرخ تورم است. در اوایل ژانویه شاخص قیمت مصرف‌کننده یا همان نرخ تورم ۷ درصد اعلام شد که بیشترین میزان در ۴ دهه گذشته است. جروم پاول رییس فدرال رزرو، مسائل مرتبط با زنجیره تامین را مقصر اصلی این نرخ تورم دانست. پاول گفت انتظار می‌رود افزایش نرخ تورم تا تابستان ادامه یابد. در فصل زمستان به دلیل شیوع ویروس امیکرون، با افزایش تورم کمتری مواجه هستیم اما این موضوع موقتی و کوتاه‌مدت خواهد بود. پس از این اعلام رسمی قیمت بیت کوین به ۴۴٬۰۰۰ دلار رسید.

قطع اینترنت در قزاقستان
تنش‌ها و درگیری‌ها در قزاقستان و در نتیجه آن قطع اینترنت این کشور،‌ یکی دیگر از عوامل نوسان بیت کوین در چند ماه اخیر بود. این اتفاق از این بابت دارای اهمیت است که بنابر گزارش‌های موجود، قزاقستان  ۱۸٪ از هش‌ریت شبکه را تامین می‌کند. بررسی‌ها حاکی از آن است که قطعی اینترنت در ۵ ژانویه منجر به کاهش ۱۲٪ هش‌ریت شبکه بیت کوین شد. این اتفاق باعث ریزش قیمت بیت کوین تا قیمت ۴۱٬۵۰۰ دلار شد.

جنگ روسیه و اوکران
علاوه‌بر موارد گفته شده، موضوع مهم جنگ روسیه و اوکراین بر بازار ارزهای دیجیتال سایه انداخت. در ابتدای ماجرا که گمانه‌زنی‌‌هایی درباره حمله نظامی روسیه مطرح بود، بیشتر بازار قرمز پوش شد. اما با کاهش تنش‌ها قیمت ارزهای دیجیتال به حالت قبل خود بازگشتند، اما این بازگشت در آلتکوین‌ها نسبت به بیت کوین بیشتر به چشم خورد. در تاریخ ۲۶ بهمن قیمت اتریوم در ۲۴ ساعت گذشته‌اش ۳.۷۷٪ افزایش یافت در حالی که افزایش قیمت بیت کوین در همین بازه زمانی تنها ۱.۲٪ بود و به ۴۴٬۰۰۰ دلار رسید. در این بازه زمانی با توجه به عدم اطمینان سرمایه‌گذاران به شرایط اقتصادی و سیاسی، شاخص ترس و طمع بیت کوین بار دیگر به محدوده «ترس» وارد شد. البته کمی بعد این شاخص به محدوده خنثی رسید.
اما وضعیت به‌همین منوال طی نشد و تنش‌ها میان روسیه و اوکراین شدت گرفت. روسیه اعلام کرد که از دو منطقه جدایی‌طلب اوکراین حمایت می‌کند، به‌همین خاطر آمریکا که این کار را مداخله نظامی دانست، روسیه را تحریم کرد. بعد از این اقدام بیت کوین تا محدوده ۳۸٬۰۰۰ ریزش داشت.
در ۵ اسفند ماه با آغاز جنگ و عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین، قیمت بیت کوین با ۸.۳ درصد کاهش به کانال ۳۴ هزار دلار رسید. اتریوم و ریپل نیز با کاهش ۱۱.۸ و ۱۱.۳ درصدی افت قیمت را تجربه می‌کنند. این قیمت بیت کوین تقریبا ۵۰ درصد با سقف تاریخی سال گذشته خود فاصله داشت. در اثر این ریزش، مجموع ارزش کل بازار رمزارزها با کاهش ۹.۲ درصد به ۱.۵۸ تریلیون دلار می‌رسد.

بیت کوین

پس از این اتفاق، کاربران و کارشناسان به‌صورت مداوم اخبار لحظه‌ای ارز دیجیتال را از سایت mihanblockchain و سایت‌های معتبر مانند cointelegraph، NewsBTC و ... دنبال می‌کردند که بتوانند از تحلیل‌ها و چشم‌انداز بازار کریپتوکارنسی با خبر شوند. پس از آغاز جنگ قیمت بیت کوین با خروج سرمایه‌گذاران از بازار، سقوط شدیدی داشت و به ۳۴٬۴۰۰ دلار رسید؛ اما در روزهای بعد قدیمی‌ترین رمز ارز بازار، به‌سرعت به سطح ۳۹٬۱۰۰ دلار بازگشت.
داده‌های شرکت سنتیمنت نشان می‌دهد که با کاهش قیمت به زیر ۳۵ دلار، نهنگ‌های بیت کوین تراکنش‌های عظیمی انجام دادند. تعداد تراکنش‌هایی با ارزش بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ دلار و ۱ میلیون دلار به بالاترین میزان خود از تاریخ ۲۴ ژانویه تا آن زمان رسیده بود.

چه آینده‌ای در انتظار بیت کوین است؟

با توجه به تحلیل‌های انجام شده، قیمت بیت کوین اخیرا همبستگی شدیدی با دارایی‌هایی نظیر سهام، اوراق پربازده و غیره داشته است. به‌طور مثال طی چند ماه اخیر ضریب همبستگی قیمت بیت کوین با شاخص NDX که نشان‌دهنده وضعیت قیمت سهام ۱۰۰ شرکت برتر است، در حدود ۰.۸۰ محاسبه شده که همبستگی بالایی است. روند مثبت شرکت‌های بورسی آمریکا و تحلیل‌های تکنیکال نشان می‌دهد که اگر بیت کوین بتواند سطوح مقاومتی ۳۸ هزار و ۳۹ هزار دلار را رد کند، می‌توان به قیمت‌های بالای ۴۰ هزار دلار امیدوار بود.
از طرف دیگر باید منتظر نتیجه و سرانجام جنگ روسیه و اوکراین نیز بود. بسیاری از افراد بیت کوین را با طلا مقایسه می‌کنند و انتظار دارند که بیت کوین نیز رفتاری مشابه طلا داشته باشد، درصورتی که اینگونه نبوده است. باید دید نگرش سرمایه‌گذاران و کاربرد ارزهای دیجیتال در مواردی مانند جنگ، چه تصویری از آن‌ها در ذهن افراد می‌سازند.