تبیان، دستیار زندگی

دستاوردهای بودجه 1400 تقریبا هیچ؟

مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ تغییرات جدیدی را انجام داد و از آن به عنوان دستاوردهای مجلس در تغییر ریل بودجه کشور یاد شد. تغییرات عمدتا محتوای خوب و جذابی داشت و البته برخی از آنها مانند افزایش سهم تولید محتوای فضای مجازی حسابی جنجال کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

حالا که به پایان زمان اجرای بودجه ۱۴۰۰ رسیدیم بهتر است این تغییرات جذاب و جنجالی را بررسی کنیم.

تقریبا صفر! دستاورد مجلس از تحقق بخشی از قوانین که در بودجه 1400 قرار داد ولی انگار هیچ ساز و کار نظارتی برای اجرایش وجود نداشت.

سال گذشته برای دومین بار مالیات از خانه‌های خالی و گران قیمت تصویب شد، دولت موظف به اجرا شد، 900 میلیارد درنظر گرفته شد اما فقط 800 هزارتومان از این رقم در 7 ماهه ابتدا سال محقق شد! با یک ضرب و تقسیم ساده میشه فهمید که باید این عدد تا آخر اسفند امسال تقریبا 900 هزار برابر شود تا به رقم 900 میلیارد تومان نوشته شده در قانون برسد.

مجلس در بودجه سال گذشته قانونی مصوب کرد که در آن دولت باید به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد می شود، 1 میلیون تومان سهام به نام فرزند اختصاص دهد. سهامی که رفت در کنار وعده‌های دیگر تمام این سال‌ها در حمایت از فرزندآوری



6هزار و 666 میلیارد تومان سهم مالیاتی خودروهای سواری گران‌قیمت بود که آنجا هم ماجرا ناامیدکننده پیش رفت. 7 ماه و فقط 146 میلیون تومان درآمد.

مجلس در بودجه سال 1400، دریافت مالیات از درآمد تبلیغاتی اینفلوئنسرهای دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده را هم تصویب کرده بود، قانونی که فقط تنظیم دستورالعمل اجرایی‌‎اش 5 ماه زمان برد و خب طبیعتا اجرایش به امسال نرسید.

داستان فقط مربوط به قوانین مالیاتی نیست. مجلس در بودجه سال گذشته قانونی مصوب کرد که در آن دولت باید به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد می شود، 1 میلیون تومان سهام به نام فرزند اختصاص دهد. سهامی که رفت در کنار وعده‌های دیگر تمام این سال‌ها در حمایت از فرزندآوری.

در روزهایی که مجلس درگیر بالا و پایین کردن بندهای بودجه سال 1401 است و احتمالا قرار است برای سومین بار بعضی از قوانینی که با هم مرور کردیم را در بودجه قرار دهد، باید بپرسیم که دقیقا مجلس به جز تصویب بودجه در طول سال چه اقدامات نظارتی برای اجرای این مصوبه‌ها انجام داده است؟