تبیان، دستیار زندگی

چه عواملی سبب درد بالای پشت در زنان می‌شود؟

علت درد بالای کمر در خانم‌ها

وقتی صحبت از درد بالای کمر می‌شود، چند علت می‌توان برای آن پیدا کرد که فقط مختص خانم‌هاست! در این مطلب به شایع‌ترین علت‌های درد بالای پشت در خانم‌ها می‌پردازیم و توصیه‌هایی ارائه می‌دهیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درد بالای کمر در خانم ها
درد بالای کمر در خانم‌ها می‌تواند ناشی از پوشیدن سوتین با سایز نامناسب باشد که به کمر و پشت فشار وارد کرده و حتی حرکت کردن را محدود می‌کند. بزرگ بودن سایز سینه‌ها نیز می‌تواند به عضلات بالای پشت فشار وارد کند. دیگر علت‌های درد بالای پشت که مختص خانم‌هاست شامل بارداری و یائسگی می‌شود. در ادامه مفصل‌تر به این موضوع می‌پردازیم.

دلایل درد بالای پشت در خانم‌ها

استفاده از سینه‌بندی که درست فیت نمی‌شود
مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ انجام شد و دریافت ۸۰ درصد از افراد شرکت‌کننده از سوتین‌هایی با سایزهای نامناسب استفاده می‌کردند و زنانی که سایز سینه‌هایشان بزرگ‌تر بوده، بیشتر احتمال داشت سوتین‌هایی با سایز نامناسب بپوشند. استفاده از لباس‌زیری که خوب فیت نمی‌شود، عوارض متعددی برای سلامتی دارد. مثلاً سینه‌بندی که فیت بدن نیست منجر به سوزش سردل و درد عضلانی می‌شود. اگر سینه‌ها با لباسی که کاملاً سایز شما و فیت است حمایت نشوند، در دیگر قسمت‌های بدن ناراحتی‌هایی مانند کمردرد ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است حرکت شانه و ستون فقرات محدود شده و از این طریق نیز درد و ناراحتی ایجاد کند.
وقتی لباس‌زیر سایز مناسبی ندارد می‌تواند تغییرات اساسی در وضعیت بدن ایجاد کند. ضمناً ورزش کردن با لباس با سایز نامناسب نیز باعث درد می‌شود، زیرا سینه‌ها حین انجام حرکات ورزشی باید به‌خوبی حمایت شوند و دقیقاً به همین دلیل است که استفاده از سوتین‌های ورزشی (sport bra) بسیار مهم است.

طی یائسگی به دلیل تمام تغییرات هورمونی که در بدن رخ می‌دهد، دردها و ناراحتی‌ها بسیار بیشتر می‌شوند. مثلاً افزایش هورمون استرس کورتیزول می‌تواند سبب تنش بیشتر در عضلات شده و به‌مرور زمان درد ایجاد کند. همچنین ممکن است به دلیل بالا بودن کورتیزول، نسبت به درد حساس‌تر شوید


بزرگ بودن سایز سینه‌‌ها
سینه‌های بزرگ و سنگین می‌توانند فشار زیادی به پشت وارد کنند، خصوصاً اگر همان‌طور که گفتیم با سوتین خوب حمایت نشوند. قوز کردن هم می‌تواند از پیامدهای سنگینی سینه‌ها باشد که عضلات پشت را ضعیف کرده و باعث درد می‌شود و یک سیکل معیوب ایجاد می‌کند: درد بیشتر پشت باعث بیشتر قوز کردن می‌شود و ... این ماجرا ادامه دارد.
اگر سینه‌های سنگین و بزرگی دارید باید عضلات پشت خود را خوب تقویت کنید تا دچار گردن درد و کمردرد و حتی سردرد نشوید.

یائسگی
طی یائسگی به دلیل تمام تغییرات هورمونی که در بدن رخ می‌دهد، دردها و ناراحتی‌ها بسیار بیشتر می‌شوند. مثلاً افزایش هورمون استرس کورتیزول می‌تواند سبب تنش بیشتر در عضلات شده و به‌مرور زمان درد ایجاد کند. همچنین ممکن است به دلیل بالا بودن کورتیزول، نسبت به درد حساس‌تر شوید.
با افت استروژن طی یائسگی، نحوهٔ استفادهٔ بدن از منیزیم و جذب این ماده معدنی نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. ازآنجایی‌که منیزیم برای سلامت عضلات ضروری است، هرگونه افتی در سطح آن می‌تواند منجر به درد عضلات و تنش و گرفتگی در آن‌ها شود.

بارداری
درد کمر و پشت در بارداری بسیار معمول است و دلیل آن نیز افزایش اندازهٔ جنین و فشاری است که به عضلات و ستون فقرات وارد می‌شود. همچنین در اثر وزنی که جنین به تمام بدن مادر وارد می‌کند و آن را به جلو هُل می‌دهد، پشت و کمر مادر تحت کشش زیادی است. این مشکلات می‌توانند با کاهش میزان فعالیت بدنی مادر طی بارداری، تشدید شوند.

اوستئوآرتریت
گاهی منشأ کمردرد، عضلات نیستند بلکه مشکلی در استخوان‌ها و مفاصل است. غضروفی که نقش ضربه‌گیر و محافظ را برای استخوان‌ها دارد با بالارفتن سن تحلیل می‌رود که به آن اوستئوآرتریت می‌گویند. اوستئوآرتریت شایع‌ترین نوع آرتریت در میان افراد بزرگسال است. اوستئوآرتریت ممکن است در نهایت باعث شود غضروف بین استخوان‌ها کاملاً از بین برود و با سابیده شدن استخوان‌ها به هم درد ایجاد کند. این اتفاق می‌تواند روی عصب‌های ستون فقرات فشار ایجاد کرده و باعث کرختی و گزگز در دست‌ها و پاها شود.

بیرون‌زدگی دیسک
بیرون‌زدگی یا فتق دیسک در قسمت پایین پشت شایع‌تر است اما گاهی این اتفاق در بالای پشت رخ می‌دهد. دیسک‌ها، ضربه‌گیرهایی نرم و لاستیکی مانند بین مهره‌ها هستند. بیرون‌زدگی دیسک زمانی روی می‌دهد که یک تکه از این ضربه‌گیرها به دلایلی بیرون آمده و به ستون فقرات فشار وارد می‌کنند. حتی مقدار کمی فشار هم می‌تواند منجر به درد قابل‌توجهی در وسط پشت شود و ضمناً علائم دیگری هم ایجاد کند، مانند بی‌حسی یا ضعف در دست‌ها و پاها. بیشتر افراد نیازی به عمل جراحی دیسک ندارند و با استراحت یا مصرف داروهای ضدالتهاب می‌توانند علائم را کنترل کرده و بهبود بیابند.

دیگر علت‌های درد بالای پشت در خانم‌ها

علاوه بر موارد گفته شده، عوامل زیر نیز می‌توانند سبب درد بالای کمر شوند:
. آسیب: حین فعالیت‌های ورزشی یا کارهایی مانند بلندکردن وسایل سنگین ممکن است آسیب‌هایی به کمر وارد شود.
. وضعیت بدنی نادرست: ساعت‌های طولانی یک جا نشستن و یا قوز کردن جلوی کامپیوتر و میز کار می‌تواند سبب درد پشت و کمر شود.
. استفاده از تکنولوژی: مثلاً ساعت‌ها خیره شدن به صفحهٔ موبایل و لپ‌تاپ می‌تواند گردن درد و کمردرد ایجاد کند.
. پوزیشن خواب نامناسب: مثلاً استفاده از بالش‌هایی که خیلی بلند یا خیلی سفت هستند.

درد بالای پشت را چگونه می‌توان تسکین داد؟

. از سینه‌بند با سایز مناسب استفاده کنید که فیت بدنتان باشد.
. ورزش کنید: حرکات کششی و ملایم می‌توانند تنش بالای کمرتان را برطرف کنند.
. مدت زمان استفاده‌ از موبایل و کامپیوتر را محدود کنید: سعی کنید تا جایی که واقعاً نیازی نیست کمتر از این ابزارها استفاده کنید.
. میز کارتان را تغییر دهید: صفحه کامپیوتر باید جوری قرار بگیرد که دقیقاً در تراز با چشم‌هایتان باشد. کف پاهایتان باید کاملاً روی زمین قرار بگیرد و صندلی که روی آن می‌نشینید باید از پشتتان کاملاً حمایت کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.