تبیان، دستیار زندگی

به مناسبت روز جهانی شنوایی (3 مارس، 12 اسفند)

کم‌شنوایی، علت‌ها و درمان

ازآنجایی‌که مشکل شنوایی نسبتاً شایع است، ضروری است مفصلاً دربارهٔ آن صحبت کنیم. اینکه علت کم‌شنوایی چیست و چه درمان‌هایی برای آن وجود دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کم شنوایی
در ایالات متحده آمریکا تقریباً 13 درصد از افراد دوازده سال به بالا دچار مشکلات شنوایی در هر دو گوش هستند. این عدد با بالارفتن سن افراد به دلیل سالخوردگی افزایش می‌یابد. ازآنجایی‌که مشکل شنوایی نسبتاً شایع است، ضروری است مفصلاً دربارهٔ آن صحبت کنیم. اینکه علت کم‌شنوایی چیست و چه درمان‌هایی برای آن وجود دارد.

علت‌های کم‌شنوایی

کم‌شنوایی دو نوع است: کم‌شنوایی انتقالی و کم‌شنوایی حسی عصبی.

کم‌شنوایی انتقالی
در این نوع کم‌شنوایی، در کانال گوش، پردهٔ گوش و گوش میانی شامل استخوان‌های کوچک داخل آن، مشکلاتی وجود دارد. برخی از علت‌های کم‌شنوایی انتقالی شامل موارد زیر می‌شوند:
. نقص عضوی در گوش
. جمع‌شدن مایع در گوش میانی
. عفونت گوش
. سوراخ شدن پرده گوش
. واکنش آلرژیک
. نقص در پرده گوش
. تومورهای خوش‌خیم گوش
. فشرده شدن جرم گوش
. عملکرد ضعیف شیپور استاش
. عفونت کانال گوش
. وجود جسم خارجی در گوش
. اتواسکلرز (تصلب گوش‌)
کم‌شنوایی حسی عصبی
کم‌شنوایی حسی عصبی شامل مشکلاتی در گوش داخلی می‌شود که اغلب ناشی از آسیب عصب است. افرادی که این مشکل را دارند اغلب نسبت به صداهای نازک‌تر و زیرتر (مثلاً صداهای کودکان و زنان) حساس می‌شوند. همچنین این افراد ممکن است از عدم توانایی در تشخیص سیگنال‌های کلامی متفاوت رنج ببرند. در برخی موارد، آن‌ها درکی از بلندی صدا ندارند. برخی از علت‌های کم‌شنوایی حسی عصبی شامل موارد زیر می‌شود:
. مکرراً در معرض صدای بلند قرارگرفتن
. سن
. ضربه به سر
. بیماری خودایمنی گوش
. ژنتیک
. نقص در گوش داخلی
. ویروس
. تومور
. اتواسکلرز (تصلب گوش‌)
. بیماری منیِر

کم‌شنوایی ترکیبی
برخی از افراد ممکن است دچار کم‌شنوایی ترکیبی باشند. آن‌ها دارای آسیبی در گوش خارجی و گوش میانی و مشکلات حسی و عصبی در عصب شنوایی یا گوش داخلی خود هستند.

درمان کم‌شنوایی

برای افرادی که دچار کم‌شنوایی انتقالی هستند، گزینه‌های درمانی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

جراحی ترمیمی
برای کسانی که دچار نقص مادرزادی در گوش هستند، احتمالاً نیاز به عمل جراحی است تا نقص آناتومیک اصلاح شود. برخی از عوارضی که با عمل جراحی قابل‌درمان هستند شامل نقص در ساختار گوش، نارسایی کانال گوش برای بازشدن حین تولد، عدم وجود کانال گوش، و تغییر شکل در ساختار گوش میانی می‌شوند. افرادی که دچار تصلب گوش هستند نیز با عمل جراحی می‌توانند تحت مداوا قرار بگیرند.

ایمپلنت
ایمپلنت گوش یک راه‌حل موفقیت‌آمیز برای درمان کم‌شنوایی یا ناشنوایی است. کاشت یا در داخل گوش میانی و یا داخل حلزون گوش به کار می‌رود که بسته به شدن کم‌شنوایی دارد.

تصور نکنید کم‌شنوایی فقط برای افراد مسن است. کاهش شنوایی به دلیل قرارگرفتن در معرض صداهای بلند یک خطر فزاینده برای افراد جوان است


دارو
اگر کم‌شنوایی ناشی از عفونت باشد، تجویز آنتی‌بیوتیک می‌تواند به درمان علت این عارضه کمک کند. گزینه‌های درمانی برای کم‌شنوایی عصبی حسی اغلب سخت است و پزشک متخصص باید بیمار را آگاه کند که این نوع کم‌شنوایی قابل‌درمان نیست اما راه‌حل‌هایی دارد.
در مورد افرادی که کم‌شنوایی‌شان ناشی از بیماری خودایمنی در گوش داخلی است، کم‌شنوایی پیش‌رونده در هر دو گوش شایع است. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، دارودرمانی مناسب اغلب یک راه‌حل خوب است. معمولاً بیمار باید یک دوره طولانی داروهای کورتیکواستروئید مصرف نماید.

وسایل کمک شنوایی
استفاده از وسایل کمک شنوایی نیز در کمک به افراد کم‌شنوا، نتایج بسیار خوبی دارند. افراد کم‌شنوا باید تست‌هایی روی‌شان انجام شود تا میزان شدت کم‌شنوایی مشخص شده و بهترین نوع ابزار کمک شنوایی برایشان تجویز و ساخته شود که مناسبشان باشد.

ایمپلنت حلزونی گوش
زمانی که وسایل کمک شنوایی کمک چندانی به بیمار نمی‌کنند، افرادی که کم‌شنوایی آنها قابل‌درمان نیست می‌توانند ایمپلنت حلزونی گوش انجام دهند که شامل عمل جراحی برای جاگذاری یک گوش داخلی مصنوعی جهت کمک به شنوایی می‌شود.
هرکسی در هر سن و سالی می‌تواند دچار کم‌شنوایی شود. کودکان وقتی به موسیقی گوش می‌دهند مرتباً در معرض صداهای بلند که از هدفون به گوششان می‌رسد هستند. افراد بزرگسال نیز اغلب در مسیرهای رفت‌وآمد خود به محل کار با سروصداهای ترافیک و خیابان‌ها مواجه‌اند. افراد سالمند هم به دلیل تحلیل رفتن سلول‌های شنوایی یا داروهایی که برای دیابت یا بیماری قلبی خود مصرف می‌کنند می‌توانند دچار کم‌شنوایی شوند. گاهی واقعاً چند تغییر ساده می‌تواند از بروز مشکلات شنوایی پیشگیری نماید.

توصیه‌هایی برای مراقبت از گوش‌ها و شنوایی

1. تاحدامکان از محیط‌های شلوغ و وسایل پرسروصدا دوری کنید.
2. گوش و شنوایی‌تان را مرتباً چک کنید.
3. برای برداشتن موم بیش از حد گوش به متخصص مراجعه کنید.
4. برای محافظت از شنوایی‌تان در برابر صداهای بلند از گوش‌گیر استفاده کنید.
5. گوش‌هایتان را بعد از دوش گرفتن یا شنا خشک کنید.
6. از سرتان در مقابل ضربه‌ها محافظت کنید.
7. از نظر بدنی فعال بمانید. ورزش با افزایش جریان خون به سلامت شنوایی کمک می‌کند.
8. گوش‌پاک‌کن را در مجرای گوشتان فرو نکنید.
9. هم مدت زمان استفاده از هدفون را کاهش دهید و هم صدایش را کم کنید.
10. درد یا ترشحات گوشتان را نادیده نگیرید.
11. قند، چربی و فشار خونتان را کنترل کنید.
12. سیگار نکشید. سیگار خون‌رسانی به گوش را مختل می‌کند.
13. از مصرف بی‌رویه مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها پرهیز کنید.
در نهایت این که تصور نکنید کم‌شنوایی فقط برای افراد مسن است. کاهش شنوایی به دلیل قرارگرفتن در معرض صداهای بلند یک خطر فزاینده برای افراد جوان است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.