تبیان، دستیار زندگی

چند نکته مهم که قبل از خرید سهام باشگاه پرسپولیس و استقلال باید بدانید

برای حل مشکل مالکیت این دو باشگاه باید منتظر عرضه بیشتر سهام در فرابورس باشیم تا سهم دولت در مالکیت سرخابی‌ها به کمتر از 50 درصد برسد. پیشبینی می‌شود این اتفاق شهریور ماه سال آینده رقم بخورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خرید سهام باشگاه پرسپولیس و استقلال

قیمت هر سهام پرسپولیس و استقلال چقدر است؟

50 درصد سرمایه ثبت شده باشگاه‌ها به صورت افزایش سرمایه در عید نیمه شعبان به مردم در فرابورس عرضه خواهد شد که این عدد برای هر باشگاه حدود 350 میلیارد تومان خواهد بود. اگر 2 میلیون نفر درخواست خرید سهام در عرضه اولیه را داشته باشند، برای هر نفر به اندازه حدود 190 هزارتومان سهم در نظر گرفته خواهد شد.

آیا مشکل مالکیت سرخابی‌ها حل می‌شود؟

فعلا نه. برای حل مشکل مالکیت این دو باشگاه باید منتظر عرضه بیشتر سهام در فرابورس باشیم تا سهم دولت در مالکیت سرخابی‌ها به کمتر از 50 درصد برسد. پیشبینی می‌شود این اتفاق شهریور ماه سال آینده رقم بخورد.

50 درصد سرمایه ثبت شده باشگاه‌ها به صورت افزایش سرمایه در عید نیمه شعبان به مردم در فرابورس عرضه خواهد 



چه کسانی می‌توانند سهام دار پرسپولیس و استقلال باشند؟

350 میلیارد تومان مرحله اول به صورت عمومی عرضه خواهد شد که همه افرادی که کد بورسی داشته باشند می‌توانند به عنوان سهام‌دار خرید کنند و حدود یک ماه تا 40 روز بعد از خرید سهام برگه سهام به اسم افراد صادر خواهد شد.

آیا خرید این سهام برایمان سود هم خواهد داشت؟

تجربه نشان داده که معمولا عرضه اولیه سهام‌ها با منفعت مالی برای خریداران همراه خواهد شد. از طرف دیگر با توجه به اقبال زیاد هواداران به برند این دو باشگاه، بنظر می‌رسد میزان تقاضا خرید سهام بسیار بیشتر از عرضه باشد. به عنوان مثال اگر 3000 میلیارد تومان ارزش برند را تقسیم به 30 میلیون نفر هوادار هر کدام از باشگاه‌ها کنیم، سهم هر نفر فقط 100 هزارتومان خواهد شد. پس احتمالا همین فشار تقاضا و البته قهرمانی‌های احتمالی هر تیم که به افزایش سطح دارایی‌ها و میزان ارزش برند منجر خواهد شد، قیمت سهام را بالا خواهد برد.

پول خرید سهام در جیب چه کسی خواهد رفت؟

350 میلیارد تومانی که آخر اسفند از طریق خرید سهام توسط مردم جمع خواهد شد به صورت مستقیم به دست باشگاه‌ها خواهد رسید چون فاصله بین سرمایه ثابت و ارزش نماد بسیار زیاد است و به همین دلیل باشگاه‌ها می‌توانستند از طریق افزایش سرمایه در فرابورس اقدام به افزایش منابع مالی خود کنند. البته هنوز درباره بلوک‌بندی نحوه عرضه بخش باقی مانده سهام تصمیم گیری نشده است که مثلا آیا پیشکسوتان هر باشگاه نقشی در سهام داشته باشند یا خیر؟