تبیان، دستیار زندگی

نکاتی برای حفظ سلامت در خانه‌تکانی

مطمئناً هیچ‌کس دوست ندارد حین انجام کارهای خانه‌تکانی آسیب ببیند. هرچند تمیزکردن خانه به نظر کار ساده‌ای می‌رسد و یک فعالیت معمولی است؛ اما با خطراتی همراه است. پس لطفاً چند دقیقه وقت بگذارید و این مطلب را بخوانید تا خانه‌تکانی را بدون هیچ آسیبی انجام دهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خانه تکانی

برنامه‌ریزی کنید

پیش از شروع حتماً برنامه‌ریزی کنید و آن را بنویسید. تمام کارهایی را که قصد دارید انجام دهید بنویسید و زمان‌بندی کنید. زمان‌بندی هرکسی بسته به شرایط زندگی‌اش متفاوت است اما نکتهٔ مهم این است که قرار نیست به خودتان فشار بیاورید. اگر برای هر کاری از جمله خانه‌تکانی برنامه‌ریزی داشته باشید، از قبل می‌دانید چه کارهایی باید انجام دهید، برای آن آماده می‌شوید و چون زمان‌بندی کرده‌اید دچار استرس هم نخواهید شد.

به حس ششمتان اعتماد کنید

شاید وسوسه شوید یک پلهٔ دیگر از نردبان بالا بروید اما حس ششمتان شما را به تردید می‌اندازد چون خطر را احساس می‌کند، پس به این حستان اعتماد کنید و روی همین پله بمانید و کارتان را انجام دهید. شاید تردید دارید شی‌ء سنگینی را به‌تنهایی بلند کرده و جابه‌جا کنید، حتماً به تردیدتان بها دهید و این کار را نکنید. وقتی می‌دانید دارید حد و مرزی را رد می‌کنید که ریسک‌هایی دارد، متوقف شوید؛ چند دقیقه سریع‌تر کاری را انجام‌دادن ارزش این را ندارد که سلامتی‌تان را در معرض خطر قرار دهید.

همیشه دستور استفاده از محصولات شوینده و پاک‌کننده را بخوانید

حتماً پیش از استفاده دستورالعمل قید شده روی برچسب محصولات شیمیایی را بخوانید و طبق همان عمل کنید. در غیر این صورت هم به خودتان و هم به وسایلتان آسیب خواهید زد.

اگر خسته یا خواب‌آلوده‌اید کاری انجام ندهید

برای انجام کارهای خانه‌تکانی اگر خسته یا خواب آلوده‌اید یا به هر دلیل کاملاً هشیار نیستید، کاری نکنید. مثلاً اگر هشیار نباشید و برای تمیزکردن کابینت‌های بالا از پله‌های نردبان یا از چهارپایه بالا بروید، حتماً می‌‌توانید حدس بزنید چه اتفاقی ممکن است بیفتد.

وسایل تمیزکاری را فوراً بعد از پایان کار جمع کنید

سطل آب، شوینده‌ها، وسایل برقی تمیزکاری و ... نباید بعد از پایان کار رها شوند، حتماً آن‌ها را جمع کنید تا جلوی دست‌وپای خودتان و دیگر اعضای خانواده نباشند. ضمناً اگر سطحی خیس و لغزنده است حتماً به دیگران هم بگویید.

برای هر کاری از ابزار مناسبش استفاده کنید

این کار نه‌تنها ایمن‌تر است بلکه راحت‌تر هم هست. مثلاً اگر قرار است دسترسی به ارتفاعی داشته باشید، حتماً از نردبان استفاده کنید، نه اینکه مثلاً روی وسیله‌ای که دم دست تر است بروید. حتماً نردبان در خانه داشته باشید؛ نردبان‌های جدید هم تاشو هستند و جای زیادی اشغال نمی‌کنند و هم تعادل خوبی دارند.

شاید فکر کنید نیازی نیست کاری را متوقف کرده و از یک نفر دیگر هم کمک بخواهید یا صبر کنید کسی پیدا شود که کمکتان کند، اما این کار خیلی بهتر است از اینکه عضله‌ای را به‌شدت بکشید و آسیب به آن بزنید، مثلاً کمردرد و گردن درد بگیرید و مجبور شوید کلاً دست از کار بکشید


از دستکش استفاده کنید

شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های خانگی، حتی ملایم‌ترین انواع آنها، نباید با پوست انسان تماس پیدا کنند. پوست هر چیزی را جذب می‌کند. پس حتماً از دستکش‌های مناسب استفاده کنید. چشم‌ها نیز در برابر اسپری‌ها و شوینده‌ها بسیار آسیب‌پذیرند، پس از چشم‌هایتان نیز خوب مراقبت کنید. استنشاق شوینده‌ها و همچنین مایت‌های ریز خانگی نیز بر راه‌های هوایی و ریه‌هایتان اثر می‌گذارند، پس ماسک بزنید.

کفش مناسب بپوشید

بله درست است که همهٔ ما موقع تمیزکاری‌های خانه لباس راحت می‌پوشیم اما پاپوش‌ها و صندل‌های راحتی که معمولاً در خانه به پا می‌کنید برای زمان خانه‌تکانی مناسب نیستند. حتماً کفش‌های راحت و سبُکی بپوشید که تعادلتان را حفظ کنند و اصطکاک مناسبی با زمین داشته باشند.

هروقت لازم است از دیگران کمک بخواهید

شاید فکر کنید نیازی نیست کاری را متوقف کرده و از یک نفر دیگر هم کمک بخواهید یا صبر کنید کسی پیدا شود که کمکتان کند، اما این کار خیلی بهتر است از اینکه عضله‌ای را به‌شدت بکشید و آسیب به آن بزنید، مثلاً کمردرد و گردن درد بگیرید و مجبور شوید کلاً دست از کار بکشید.

حواستان به غذاها و ظروف باشد

اجازه ندهید پاک‌کننده‌ها و شوینده‌ها با غذا و ظروف و ... تماس پیدا کنند. هروقت قرار است آشپزخانه را تمیز کنید، تا پایان کار هیچ غذا و ظرفی را روی کانتر نگذارید. ضمناً بعد از پایان کار حتماً روی کانتر آشپزخانه را کاملاً تمیز و ضدعفونی کنید و بعد سراغ آشپزی و مواد غذایی بروید.

قبل از تمیزکردن وسایل برقی حتماً آن‌ها را از برق بکشید

تمیزکردن یخچال و ماشین لباسشویی و ... درحالی‌که جریان برق در آن‌ها برقرار است کاری بسیار خطرناک است، دلتان را به خاموش بودن آن خوش نکنید.

با خودتان مهربان باشید

فکر نکنید هر چه سریع‌تر خانه‌تکانی را تمام کنید قهرمان‌ترید! این‌طور نیست؛ همان‌طور که گفتیم حتماً پیش از شروع، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی درستی داشته باشید و طبق همان پیش بروید، خواهید دید انجام کارها چقدر ساده‌تر خواهد بود و در پایان هم سلامتی‌تان آسیبی نخواهد دید. بدن شما برای این نیست که به‌سختی از آن کار بکشید، کوچک‌ترین آسیبی به عضلات و استخوان‌ها و ... شما را به دردسر خواهد انداخت.

سراغ پاک‌کننده‌های قوی نروید

استفاده از پاک‌کننده‌های قوی شیمیایی هم به ضرر خودتان است، هم به ضرر دیگر اعضای خانواده و هم به ضرر وسایلتان.

فکر نکنید پاک‌کننده‌های طبیعی بی‌‌ضررند

پاک‌کننده‌های طبیعی هم دارای موادی هستند که قرار است چربی‌ها را حل کنند، آلودگی‌ها را پاک کنند و جرم‌ها را جدا کنند. به عبارتی دیگر کلمهٔ «طبیعی» یا «سبز» روی برچسب محصول به این معنی نیست که احتمال خطر وجود ندارد.

پاک‌کننده‌ها را با هم مخلوط نکنید

این هشدار واقعاً جدی است؛ پاک‌کننده‌ها حاوی عناصر شیمیایی بسیار قوی هستند و ترکیب این مواد با هم می‌تواند خیلی سریع و راحت، وضعیت فوق‌العاده خطرناک ایجاد نماید، هم برای شما و هم برای وسایل.

همهٔ مواد پاک‌کننده و شوینده را از دسترس کودکان دور نگه دارید

کودکان نباید هیچ‌گونه دسترسی به مواد شیمیایی داشته باشند. با توجه به فضا و شرایط خانه‌تان، تمام محصولات شوینده را جایی بگذارید که مطمئن هستید که کودکان امکان دسترسی به آن‌ها ندارند.

هنگام تمیزکاری، هوای داخل را تهویه کنید

تهویه هوای داخل همیشه مهم است و باعث کاهش گردوغبار و مایت‌ها و بوها و آلرژن‌های فضای داخل می‌شود. اگر بتوانید حین تمیزکاری پنجره‌ها را باز بگذارید عالی است.

استراحت کنید

روزهای خانه‌تکانی وقت استراحت هم هست! حتماً در فواصلی منظم طی روز استراحت کنید، دراز بکشید و چشم‌ها را ببندید و بدنتان را آرام کنید، چند حرکت کششی پیش از شروع کار و بعد از پایان کار انجام دهید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.