تبیان، دستیار زندگی

با نوشیدن آب این بیماری‌ها را از خود دور کنید

بدن انسان تقریباً ۶۰ تا ۷۰ درصد از آب است و همین نشان می‌دهد هیدراته بودن بدن تا چه حد برای سلامتی مهم است. هیدراسیون آن‌قدر مهم است که حتی دهیدراسیون خفیف هم می‌تواند پیامدهای بدی برای سلامتی داشته باشد. طبق مطالعات، تنها ۲ درصد دهیدراته بودن بدن (میزانی که حتی شما احساس تشنگی هم نمی‌کنید) می‌تواند موجب خستگی، بدخلقی و سردرد شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آب
آیا به اندازه کافی آب می‌نوشید؟ تحقیقات نشان می‌دهد خیلی از افراد به اندازه کافی آب نمی‌نوشند و بدون اینکه بدانند اغلب اوقات دچار دهیدراسیون خفیف‌اند. بدن انسان تقریباً ۶۰ تا ۷۰ درصد از آب است و همین نشان می‌دهد هیدراته بودن بدن تا چه حد برای سلامتی مهم است. هیدراسیون آن‌قدر مهم است که حتی دهیدراسیون خفیف هم می‌تواند پیامدهای بدی برای سلامتی داشته باشد. طبق مطالعات، تنها ۲ درصد دهیدراته بودن بدن (میزانی که حتی شما احساس تشنگی هم نمی‌کنید) می‌تواند موجب خستگی، بدخلقی و سردرد شود.
چیزی که ممکن است ندانید این است که نوشیدن آب بیشتر، ریسک برخی از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی را کاهش می‌دهد.

لخته خون

لخته‌های خون، رگ‌ها را مسدود می‌کنند و اجازهٔ رسیدن اکسیژن به بافت‌ها را می‌گیرند و مانع جریان خون در عروق و رگ‌ها می‌شوند؛ اما خطر واقعی زمانی است که لخته‌‌های خون به سمت دیگر قسمت‌ها حرکت می‌کنند. مثلاً، یک لخته خون که در رگی در پا تشکیل شده می‌تواند به سمت ریه‌ها برود و حادثه‌ای مرگبار رخ بدهد. یکی از راه‌های کاهش خطر لخته شدن خون، بیشتر آب نوشیدن است. نوشیدن آب، خون را رقیق می‌کند، بنابراین کمتر ممکن است لخته خون تشکیل شده و رگ را مسدود کند.
یک راه دیگر کاهش تشکیل لخته خون در رگ پا این است که هرچند دقیقه از جایتان بلند شوید و راه بروید و پاها را بکشید تا خون در پاهایتان به گردش درآید. همین چند قدم راه‌رفتن می‌تواند ریسک لخته شدن خون را به‌شدت پایین بیاورد.

وقتی شما آب بیشتری می‌نوشید، ادرارتان رقیق‌تر می‌شود و هر چه ادرارتان رقیق‌تر شود، عوامل سرطان‌زای کمتری به دیوارهٔ مثانه‌تان در ارتباط خواهند بود؛ بنابراین پیش از اینکه این عوامل سرطان‌زا مشکلی ایجاد کنند، با ادرارتان از بدن خارج می‌شوند


سنگ کلیه

سنگ کلیه بسیار دردناک است. پزشکانی که با مشکل سنگ کلیه سروکار دارند به شما می‌گویند بهترین راه کاستن از ریسک سنگ کلیه این است که زیاد آب بنوشید. آب، ادرارتان را رقیق می‌کند و بنابراین کلسیم و اگزالات کمتری در ادرارتان وجود دارد و نمی‌توانند به هم بچسبند و سنگ‌های کلسیم اگزالات که شایع‌ترین نوع سنگ کلیه است تشکیل بدهند.
سنگ کلیه در تابستان که بیشتر عرق می‌کنید و بدنتان مایعات بیشتری از دست می‌دهد و ادرارتان غلیظ‌تر است بیشتر شایع‌تر است. افزودن آبلیمو به آب می‌تواند احتمال تشکیل سنگ کلیه را کمتر هم بکند چون اسیدسیتریک دارد.

عفونت‌های مجاری ادراری

عفونت‌های مجاری ادراری بیشتر در خانم‌ها شایع‌اند و دلیل آن کوتاه بودن مجرای ادرار است، یعنی قسمتی از سیستم ادراری که به سمت بیرون باز می‌شود. برخی از خانم‌ها مکرراً به عفونت‌های ادراری دچار می‌شوند، خصوصاً در تابستان که به اندازه کافی مایعات نمی‌نوشند. نوشیدن آب فراوان، با کاهش غلظت ادرار می‌تواند ریسک این عفونت‌های آزاردهنده را کاهش دهد. وقتی غلظت ادرار کم می‌شود باکتری‌ها به‌سختی می‌توانند به دیواره مثانه بچسبند و عفونت ایجاد کنند. این هم دلیلی دیگر برای بیشتر آب نوشیدن! اگر بدنتان خوب هیدراته باشد، رنگ ادرارتان نباید تیره‌تر از زرد بسیار روشن باشد.

سرطان مثانه

مطالعه‌ای روی ۴۸۰۰۰ نفر دریافت با هر ۲۴۰ میلی‌لیتر بیشتر نوشیدن آب، ریسک سرطان مثانه تا ۷ درصد کمتر می‌شود. هرچند این مطالعه تنها نشان داد بین مصرف مایعات و ریسک سرطان مثانه ارتباط وجود دارد؛ اما دلایلی مبنی بر نوشیدن مایعات فراوان و کاهش ریسک سرطان مثانه وجود دارد. وقتی شما آب بیشتری می‌نوشید، ادرارتان رقیق‌تر می‌شود و هر چه ادرارتان رقیق‌تر شود، عوامل سرطان‌زای کمتری به دیوارهٔ مثانه‌تان در ارتباط خواهند بود؛ بنابراین پیش از اینکه این عوامل سرطان‌زا مشکلی ایجاد کنند، با ادرارتان از بدن خارج می‌شوند. سیگاری‌ها بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مثانه‌اند، پس مهم است که بیشتر آب بنوشید و البته سیگار را ترک کنید.

سرطان کولون

آیا واقعاً هیدراسیون مناسب بدن، احتمال سرطان کولون را کاهش می‌دهد؟ مطالعات روی حیوانات نشان داده که بله می‌‌تواند. وقتی شما آب بیشتری می‌نوشید، غذا در سیستم گوارشتان سریع‌تر حرکت می‌کند و مواد سرطان‌زا یا همان کارسینوژن‌ها فرصت کمتری برای تماس با دیواره‌های روده بزرگ دارند. موارد سرطان کولون در میان افراد زیر پنجاه سال رو به افزایش است، بنابراین هر چیزی که بتواند این احتمال را کم کند خوب و قابل‌قبول است. البته غربالگری منظم سرطان کولون را فراموش نکنید. غربالگری می‌تواند پولیپ‌های لوزالمعده را قبل از اینکه تبدیل به یک سرطان کامل شوند شناسایی کند.

افسردگی

برخی از مطالعات، دهیدراسیون بدن را با تشدید علائم افسردگی مرتبط دانسته‌اند. عجیب هم نیست؛ زیرا طبق یافته‌ها دهیدراسیون خفیف هم می‌تواند باعث نوسانات خلقی از جمله خستگی و علائم افسردگی شود. آزمایشاتی که روی حیوانات انجام شد نشان می‌دهد دهیدراسیون بدن، تغییراتی در سروتونین مغز ایجاد می‌کند که می‌تواند سبب تشدید علائم افسردگی شود. همچنین کم آب شدن بدن، انرژی و انگیزه را کاهش می‌دهد و همین نیز موجب بدتر شدن علائم افسردگی خواهد شد؛ بنابراین بیشتر آب نوشیدن شما را خوش‌اخلاق‌تر هم می‌کند.

مه مغزی

مغز شما باید مدام گلوکز و اکسیژن دریافت کند و دهیدراسیون می‌تواند انتقال این مواد ضروری را کاهش بدهد. حتی کم‌آبی خفیف بدن بر عملکرد ادراکی اثر می‌گذارد و خلاقیت و کارآمدی را کاهش می‌دهد. همان‌طور که گفتیم کم‌آبی بدن، انرژی و انگیزه را نیز کم می‌کند. وقتی به اندازه کافی آب نمی‌نوشید، حجم مغز کم می‌شود و عملکرد آن تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. پس اگر به هر دلیلی آب نمی‌نوشید، حداقل به‌خاطر مغزتان این کار را بکنید! مه مغزی و احساس پریشانی به نفع هیچ‌کس نیست.
دیگر فواید نوشیدن آب کافی
نوشیدن آب کافی، احتمال عفونت‌های زنانه و یبوست را کاهش می‌دهد. اگر بدن هیدراته باشد، عملکرد ورزشی‌تان نیز بهتر می‌شود و کمتر ممکن است دچار گرفتگی‌های عضلانی شوید، خصوصاً اگر یک نوشیدنی الکترولیت‌دار بنوشید.

کلام پایانی
حالا می‌دانید چرا نوشیدن آب این‌قدر مهم است. آیا شما به اندازه کافی آب می‌نوشید؟ همیشه و همه‌جا یک بطری آب با خود داشته باشید و جرعه‌جرعه بنوشید. برای اینکه تمایلتان به نوشیدن آب بیشتر شود می‌توانید در بطری آبتان چند برش میوه یا سبزیجات معطر بیندازید و آن را طعم‌دار کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.