تبیان، دستیار زندگی

۱۰ کتاب طراحی لباس

برای وارد شدن به حیطه طراحی لباس، یادگیری عمقی و اصولی مباحث طراحی لباس لازم است. در اینجا لیست 10 کتاب طراحی لباس به شما معرفی خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
۱۰ کتاب طراحی لباس


یکی از بهترین روش‌ها برای آشنایی و ورود به دنیای طراحی لباس و مد یادگیری از طریق مطالعه‌ی کتاب‌ها و مجلات، به شمار می‌آید. گام نهادن در حیطه‌ی تخصصی طراحی لباس، به یادگیری عمیق و اصولی مباحث پایه‌ای و کلیات این حوزه از صنعت پوشاک نیازمند است.

لیست ۱۰ کتاب طراحی لباس
اگر جزء گروهی از افراد هستید که علی‌رغم داشتن اشتیاق و علاقه به شاخه‌ی هنری طراحی لباس، از دانش و اطلاعات کافی در خصوص مباحث پایه‌ای آن بی‌بهره‌اید، پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه‌ی اصول اولیه از روی کتاب‌های استاندارد طراحی لباس این مانع را از سر راه خود بردارید و به حرفه‌ی مورد علاقه‌ی خود وارد شوید.در این مقاله، لیست ۱۰ کتاب طراحی لباس که بنابر نظر عموم افراد، برتر از سایر کتاب‌ها هستند و هم برای مبتدیان هم برای افراد باتجربه مفید واقع خواهند شد را به شما معرفی می‌کنیم.   

یک: کتاب طراحی لباس 1

اولین عنوان در لیست ۱۰ کتاب طراحی لباس، کتاب «طراحی لباس ۱» اثر محبوبه الهی است. در این کتاب، با ارزش‌های خط در طراحی لباس آشنا می‌شوید و اطلاعاتی را در ارتباط با چگونگی به‌کارگیری آن کسب خواهید کرد.
این کتاب، شما را با الفبای طراحی لباس آشنا می‌کند و از این جهت خواندن آن را به تمام علاقمندان این رشته توصیه می‌کنیم.
● اطلاعات کتاب: طراحی لباس ۱، محبوبه الهی، نشر جمال هنر

دو: کتاب چهل‌تکه‌دوزی

دومین جایگاه در لیست ۱۰ کتاب طراحی لباس، متعلق به یک کتاب مرجع از سری کتب طراحی مد و لباس است. در این کتاب، توضیحات روشن و کاملی از انواع مختلف پارچه ارائه شده است. نویسنده‌ی کتاب پارچه‌های گوناگونی را بررسی کرده است تا به بهتر شدن بینایی و احساس خواننده نسبت به آن‌ها کمک کند.
اگر قصد دارید که در رابطه با انواع مختلف پارچه، بهترین نکات را بیاموزید این کتاب برای شما مناسب خواهد بود.
گفتنی است که اغلب کتاب‌های طراحی لباس موجود در بازار، حاوی شماری از نمودارهای مرجع هستند که نشان‌گر مطالبی همچون دسته‌بندی، نحوه‌ی مراقبت و موارد استفاده‌ی توصیه شده برای هر پارچه است.
● اطلاعات کتاب: چهل‌تکه‌دوزی، ملیحه خسروی (چهارمنار)، انتشارات اتحاد

سه: خودآموز الگو و برش لباس

کتاب خودآموز الگو‌ و برش لباس، همواره در صدر لیست برترین کتاب‌های طراحی لباس است و هر طراح لباس حرفه‌ای یک جلد از آن را در کتابخانه‌ی خود دارد. این استقبال، گواهی بر کیفیت و کارآمدی اطلاعات این کتاب است.
در این خودآموز، روش‌های مختلف برای تغییر الگو مثل روش برش و گسترش -که در آن الگو را از وسط برش زده و استفاده می‌کنند تا متناسب از آب دربیاید- یا روش تنظیم درز و محور آموزش داده شده است.
● اطلاعات کتاب: خودآموز الگو و برش لباس به روش مولر، منیر امیری‌فر، انتشارات امیری‌فر

چهار: کتاب آموزش لباس عروس و شب

حتی اگر به فکر طراحی لباس عروس نیستید هم گاهی لازم است هنگام طراحی لباس‌های مخصوص مراسمات مجلل، به این کتاب مراجعه کنید و از نکاتی که برای لباس عروس گفته شده است در کارتان استفاده کنید.
این کتاب، دوخت انواع لباس‌های دکلته‌ی مجلسی و لباس عروس را با متد مولر به شما آموزش می‌دهد.
● اطلاعات کتاب: آموزش لباس عروس و شب ساراناز، معصومه آشوری، انتشارات پیام فن

پنج: کتاب طراحی مد

پنجمین کتاب در لیست ۱۰ کتاب طراحی لباس، «طراحی مد و استایل» است. اما پیش از معرفی این کتاب به یک سؤال مهم پاسخ بدهید! اگر شما به یک جزیره‌ی دوردست که با اولین خشکی قابل سکونت فاصله‌ی بسیار زیادی دارد تبعید شده بودید و فقط می‌توانستید یک کتاب خیاطی با خود به آنجا ببرید، کدام کتاب را انتخاب می کردید؟
بسیاری از طراحان لباس، در پاسخ این سؤال گفته‌اند که قطعا کتاب طراحی مد را با خود به آن جزیره خواهند برد. زیرا این کتاب، یک دانشنامه‌ی واقعی و ارزنده از اطلاعات ضروری دنیای مد و لباس برای مبتدیان و متخصصین محسوب می‌شود.
بنابراین اگر به دنبال بهترین کتاب‌های طراحی لباس هستید، فراموش نکنید در کتابخانه‌تان یک جای خالی برای این کتاب باز کنید.
● اطلاعات کتاب: طراحی مد دامیز، الیزا اسمیت آرنولدآ ماریان اگان، ترجمه‌ی هانیه چوپانی، انتشارات آوند دانش


کتاب طراحی مد

شش: کتاب راهنمای کامل دوخت

چه زن باشید چه مرد، این کتاب برای هرکس که بخواهد چیزی بدوزد مناسب خواهد بود. دستورالعمل‌های این کتاب، با تصاویر عالی همراه شده‌اند و آن را به یک منبع کاربردی و همه‌فهم تبدیل کرده‌اند.
نویسنده‌ی این کتاب از اساتید بزرگ طراحی و دوخت و لباس است و به دلیل تسلطش بر اصول نگارش، مطالب را به شیوه‌ای نوشته که برای همه قابل فهم و استفاده است.
● اطلاعات کتاب: راهنمای کامل دوخت، آن لد بری، ترجمه‌ی نیره یونسی، انتشارات قطره

هفت: کتاب طراحی مدل‌های فشن

هفتمین عنوان در لیست ۱۰ کتاب طراحی لباس، منبع تدریس شمار زیادی از آموزشگاه‌های طراحی مد و فشن است.
کتاب «طراحی مدل‌های فشن» برخلاف اکثر کتاب‌های طراحی لباس موجود در بازار، به صورت واضح و در عین‌حال موجز و مختصر نوشته شده و دارای تصاویر باکیفیتی است.
این کتاب جامع، شامل آموزش‌های ترسیم الگو برای هر منطقه از بدن می‌شود. حتی اگرقصد ندارید الگو بکشید و تنها می‌خواهید عملکرد های موجود درباره‌ی الگو را درک کنید، این یک منبع ارزنده برای شما است.
● اطلاعات کتاب: طراحی مدل‌های فشن، لی هاموند، ترجمه‌ی بهاره پدرام‌فر، نشر پشوتن

هشت: کتاب اطلس طراحان مد و لباس

برای الهام گرفتن در طراحی‌های جدید، کتاب اطلس طراحان مد و لباس از بهترین گزینه‌های موجود است و نمی‌توان جایگاهی در لیست ۱۰ کتاب طراحی لباس به آن اختصاص نداد.
این کتاب اطلاعات بسیار کاملی در رابطه با طراحی مد و لباس در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و خواننده می‌تواند ایده‌های طراحی بسیار زیادی از آن بگیرد.
● اطلاعات کتاب: اطلس طراحان مد و لباس، لورا اسیزا، ترجمه‌ی غلامحسین اعرابی، انتشارات جمال هنر

نُه: کتاب تکنیک‌های دستی چاپ

یکی دیگر از کتاب‌ها در لیست ۱۰ کتاب طراحی لباس، کتابی است که صفر تا صد آن‌چه که یک شخص مبتدی برای تبدیل شدن به یک آرتیست چاپ روی پارچه و لباس نیاز دارد ارائه کرده است. کتاب «تکنیک‌های دستی چاپ» از مهم‌ترین منابعی است که تمام جزئیات مربوط به چاپ روی پارچه و لباس را در خود جا داده است و مطالعه‌ی آن برای تمام دوست‌داران صنعت مد و فشن (Fashion industry) و طراحی لباس مفید و لذت‌بخش خواهد بود.
● اطلاعات کتاب: تکنیک‌های دستی چاپ کاغذ و پارچه، علی ابراهیمی معتمد، انتشارات آزاداندیشان

ده: کتاب الگو و برش

اما آخرین کتاب در لیست ۱۰ کتاب طراحی لباس، کتابی شامل یک بسته از اطلاعات مفید و کاربردی است که برای الگوسازی تمام اندام‌ها مناسب است. این کتاب به روش مکالمه‌ای نوشته شده تا برای هر خواننده‌ای قابل فهم و استفاده باشد.
مطالب این کتاب، موارد مشترک اتصالات و اصول مناسب ترسیم الگو را دربرمی‌گیرد و دستورالعمل‌های گام‌به‌گام آن در این مورد بسیار کارآمد است.
● اطلاعات کتاب: الگوسازی برای پیراهن و بلوز به روش مولر و پسران، مارگارت اشتیگر، ترجمه‌ی نیره یونسی، انتشارات قطره

سخن پایانی
ما یعنی سایت فروشگاهی Mahpar، شما را با ۱۰ کتاب طراحی لباس که برترین عناوین این حوزه محسوب می‌شوند آشنا کردیم. مطالعه‌ی این کتاب‌ها به شما کمک می‌کند دانش و معلومات خود را در حوزه‌ی مد و لباس تکمیل کرده و با سرعت بیشتری پیشرفت کنید.