تبیان، دستیار زندگی

لاغری بدون دلیل نشانه وجود مشکلی در سلامتی است

بیماری‌هایی که وزن را کاهش می‌دهند

اگر بدون دلیل در عرض ۶ تا ۱۲ ماه بیشتر از ۵ درصد از وزن بدنتان کم شده (مثلاً اگر ۷۰ کیلوگرم وزنتان بوده و سه و نیم کیلوگرم کم کرده‌اید) باید به پزشک مراجعه کنید، خصوصاً اگر سنتان بالاست. کاهش وزن ناگهانی و بدون دلیل می‌تواند نشانهٔ وجود مشکلی در سلامتی باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لاغری

پرکاری تیروئید

اگر غدهٔ تیروئید شما مقدار زیادی هورمون تیروئید تولید کند، متابولیسمتان خیلی سریع شده و کالری زیادی می‌سوزانید و وزن کم می‌کنید. همچنین ممکن است شکمتان بیشتر از حد معمول کار کند و ضربان قلبتان تند شود و احساس اضطراب کنید. پزشک می‌تواند با دارو به کنترل این عارضه کمک کند.

دیابت

انسولین هورمونی است که بدن شما آن را می‌سازد تا قند خونتان را به انرژی تبدیل کند. اگر دیابت داشته باشید یعنی نمی‌توانید انسولین بسازید یا از انسولین آن‌طوری که لازم است استفاده کنید. وقتی سلول‌ها بدون سوخت می‌مانند، بدنتان فکر می‌کند در وضعیت خطرناکی قرار گرفته و شروع می‌کند به سوزاندن چربی و عضله و این اتفاق باعث کاهش وزن می‌شود. همچنین ممکن است بیشتر از حد معمول احساس تشنگی و خستگی کرده و مکرراً ادرار کنید. اگر این علائم را دارید با پزشک مشورت کنید تا درصورتی‌که دیابت دارید، یک برنامهٔ درمانی مناسب برایتان در نظر گرفته شود.

زوال عقل موجب ضعف توانایی شما در فکرکردن بر اساس حافظه و همچنین ضعف مهارت‌های اجتماعی می‌شود. در مراحل بعدی این بیماری باعث می‌شود وزن کم کنید زیرا فراموش می‌کنید غذا بخورید یا جویدن و بلعیدن برایتان سخت می‌شود. عفونت‌های مزمن، رژیم‌های غذایی خاص و داروهایی که برای درمان زوال عقل به کار می‌روند می‌توانند سبب کاهش وزن شوند


بیماری سلیاک

اگر بیماری سلیاک داشته باشید بدنتان به گلوتن حساسیت نشان می‌دهد. گلوتن پروتئینی است که در گندم و دیگر غلات وجود دارد. وقتی شما گلوتن می‌خورید، سیستم ایمنی‌تان که قرار است به شما در مبارزه با باکتری‌ها و میکروب‌ها کمک کند، اشتباها به رودهٔ باریکتان حمله‌ور می‌شود و این اتفاق باعث می‌شود بدنتان به‌سختی بتواند مواد مغذی را دریافت نماید، در نتیجه وزن کم می‌کنید. همچنین ممکن است دچار سردرد، خارش پوست، زخم دهان و درد مفصل نیز باشید. فقط پزشک می‌تواند به شما بگوید بیماری سلیاک دارید یا خیر. اگر سلیاک داشته باشید باید تابع یک رژیم غذایی خاص باشید تا علائمتان متوقف شوند.

داروها

داروهایی که برای درمان برخی از بیماری‌ها به کار می‌روند ممکن است سوخت‌وساز بدن را بیشتر کنند و سبب کالری‌سوزی بیشتر شوند یا باعث شوند شما کمتر احساس گرسنگی کنید. این داروها شامل موارد زیر می‌شوند:
. داروهای محرک (stimulants)
. داروهای شیمی‌درمانی
. داروهای ضدافسردگی
. داروهای دیابت نوع دوم
اگر با شروع مصرف دارویی احساس می‌کنید اشتهایتان کم شده یا در حال وزن کم‌کردن هستید با پزشکتان مشورت کنید.

استرس

طبیعی است بعد ازدست‌دادن شغل، طلاق یا ازدست‌دادن یکی از عزیزان وزن کم کنید، اما باید بعد از مدتی بعد که شرایط به حالت عادی‌تری برگشت به وزن نرمالتان برگردید. شاید به کمک و حمایت خانواده و دوستان و یا مشاوره و روان‌درمانگر نیاز داشته باشید.

لوپوس

لوپوس بیماری است که در آن سیستم ایمنی اشتباها فعال شده و به بافت‌ها و ارگان‌های بدن حمله می‌کند. کسی که لوپوس دارد ممکن است وزن کم کند، زیرا سیستم گوارش او تحریک شده و بدن به‌سختی می‌تواند مواد مغذی غذاها را دریافت کند. بیماری لوپوس می‌تواند موجب احساس خستگی و دردناک شدن و سفتی مفاصل نیز بشود. خیلی از افرادی که لوپوس دارند دچار راش پوستی پروانه‌ای شکل روی صورت می‌شوند. پزشک می‌تواند با تجویز دارو و توصیه به تغییراتی در تغذیه و سبک زندگی، علائم بیمار را تسکین دهد.

بیماری آدیسون

در بیماری آدیسون، غدد آدرنال شما به اندازهٔ کافی هورمون تولید نمی‌کنند، خصوصاً هورمونی به نام کورتیزول، و این اتفاق می‌تواند مشکلاتی مانند تهوع و استفراغ و شکم درد و در برخی موارد اسهال ایجاد کند. این چیزها می‌توانند شما را بی‌اشتها کرده و در نهایت منجر به کاهش وزنتان شوند. پزشک می‌تواند به شما کمک کند علائمتان را مدیریت کرده و از داروهای جایگزین هورمون استفاده کنید.

سرطان

سلول‌های سرطانی انرژی زیادی مصرف می‌کنند یا مواد شیمیایی تولید می‌کنند که شیوهٔ هضم غذا را تغییر می‌دهند. سیستم ایمنی نیز در مقابل سرطان اغلب به‌سختی فعالیت می‌کند. همهٔ این موارد بیمار را خسته کرده و انرژی زیادی از او می‌گیرد که می‌تواند منجر به کاهش وزن شود.

بیماری انسداد مزمن ریوی

این بیماری به کیسه‌های هوایی در ریه‌ها آسیب می‌زند و اغلب ناشی از سیگارکشیدن است. اگر به بیماری انسدادی ریه دچار باشید، به‌سختی نفس می‌کشید و همراه با سرفه مایع غلیظی به نام موکوس بالا می‌آورید. بدن شما به کالری بیشتری نیاز دارد تا با هر نفسی که می‌کشید اکسیژن بیشتری بگیرد. در نتیجه به‌راحتی خسته می‌شوید و اشتهای خود را از دست می‌دهید. همهٔ این موارد می‌توانند موجب کاهش وزن شوند.

نارسایی قلبی

اگر قلب شما نتواند خون و اکسیژن کافی به باقی بدنتان برساند، سیستم گوارشتان هم نمی‌تواند خون کافی دریافت کند تا کارش را خوب انجام دهد، و این می‌تواند باعث شود حتی وقتی چیزی نخورده‌اید احساس سیری کرده و در معده‌تان احساس ناخوشی کنید. در نهایت بدنتان ممکن است نتواند مایعات اضافی را دفع کند و این مایعات در روده‌هایتان تجمع کنند و اجازهٔ جذب مواد مغذی را ندهند. شاید پزشک توصیه کند کمتر نمک مصرف کنید و به شما داروهایی بدهد که ادرارآور هستند (diuretics) و کمک می‌کنند مایعات اضافی از بدن دفع شوند.

زوال عقل

زوال عقل موجب ضعف توانایی شما در فکرکردن بر اساس حافظه و همچنین ضعف مهارت‌های اجتماعی می‌شود. در مراحل بعدی این بیماری باعث می‌شود وزن کم کنید زیرا فراموش می‌کنید غذا بخورید یا جویدن و بلعیدن برایتان سخت می‌شود. عفونت‌های مزمن، رژیم‌های غذایی خاص و داروهایی که برای درمان زوال عقل به کار می‌روند می‌توانند سبب کاهش وزن شوند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.