تبیان، دستیار زندگی

بخورنخورهای تغذیه‌ای در پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی است که در آن سلول‌ها تجمع یافته و پوسته‌هایی خارش‌دار را تشکیل می‌دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پسوریازیس
پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که می‌تواند تحت‌تأثیر غذاها یا دیگر فاکتورهای سبک زندگی شعله‌ور شود. شما می‌توانید با تغییراتی در رژیم غذایی‌تان، علائم این بیماری را کاهش داده و جلوی شعله‌ور شدن آن را بگیرید.

مواد غذایی مضر

گوشت قرمز
گوشت قرمز پُر از چربی اشباع و نوعی چربی چند غیراشباع به نام اسیدهای چرب امگا 6 است. امگا 6 منجر به تولید ترکیباتی می‌شود که میزان التهاب را در بدن بیشتر می‌کنند. خوردن زیاد گوشت قرمز و دیگر غذاهایی که امگا ۶ فراوانی دارند می‌تواند علائم پسوریازیس را بدتر کند. گوشت گوساله، سوسیس و کالباس و گوشت فرآوری شده نمونه‌های از این مواد غذایی‌اند.

محصولات لبنی
تحقیقات نشان می‌دهد محصولات لبنی می‌توانند در بدن ایجاد التهاب کرده و علائم پسوریازیس را بدتر کنند. طی یک بررسی در سال ۲۰۱۷، افراد از محصولات لبنی به‌عنوان عاملی که علائم بیماری‌شان را بدتر می‌کرد نام بردند. اما برای درک اثرات واقعی لبنیات بر پسوریازیس به مطالعات بیشتری نیاز است.

گلوتن
گلوتن پروتئینی است که در برخی از غلات مانند گندم و جو وجود دارد؛ بنابراین گلوتن در غذاهایی مانند نان و پاستا و برخی از غلات صبحانه پیدا می‌شود. برای افرادی که بیماری سلیاک دارند (عدم تحمل گلوتن)، مصرف گلوتن می‌تواند موجب التهاب و تشدید علائم پسوریازیس شود.

میوه‌ها و سبزی‌ها قسمت عمدهٔ رژیم‌های غذایی ضدالتهاب را تشکیل می‌دهند؛ زیرا سرشار از ویتامین‌ها و املاح و فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت کرده و به کاهش التهاب کمک می‌کنند


غذاهای فرآوری شده
غذاهای فرآوری شده با افزایش ریسک انواع بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی، چاقی و بیماری‌های خودایمنی مرتبط هستند. طی فرآوری مواد غذایی، اغلب ویتامین‌ها و املاح آن از بین می‌رود و مواد مغذی ارزشمند آن نابود می‌شود. خوردن غذاهای فرآوری شده می‌تواند التهاب را در بدن بیشتر کرده و منجر به شعله‌ور شدن پسوریازیس بشود.

برخی سبزیجات 
سبزیجات خانوادهٔ نایت‌شِید (Nightshades) موجب التهاب در بدن می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهند افرادی که پسوریازیس دارند، با حذف این سبزیجات از رژیم غذایی‌شان شاهد بهبود علائم این بیماری شده‌اند. سبزیجات و گیاهان این خانواده عبارتند از: گوجه‌فرنگی، بادمجان، سیب‌زمینی، فلفل قرمز و پاپریکا.

کافئین
کافئین ممکن است بتواند علائم پسوریازیس را شعله‌ور کند. برخی از افرادی که پسوریازیس دارند می‌گویند وقتی کافئین را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند، علائم شدیدشان بهبود می‌یابد. کافئین علاوه بر قهوه در چای سبز و سیاه، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز وجود دارد.

مرکبات
بعضی از افراد حساسیت‌هایی نسبت به مرکبات نشان می‌دهند که می‌تواند التهاب‌برانگیز باشد. در مورد اثر مرکبات بر پسوریازیس تحقیقات کمی انجام شده اما تا اینجا می‌دانیم که این میوه‌ها این پتانسیل را دارند که در برخی از افراد حساسیت ایجاد کنند.

مواد غذایی مفید

ازآنجایی‌که پسوریازیس در اثر واکنش زیاد سیستم ایمنی و التهاب ایجاد می‌شود، غذاهایی که التهاب را کاهش می‌دهند به این بیماران توصیه می‌شوند.

میوه‌ها و سبزی‌ها
میوه‌ها و سبزی‌ها قسمت عمدهٔ رژیم‌های غذایی ضدالتهاب را تشکیل می‌دهند؛ زیرا سرشار از ویتامین‌ها و املاح و فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت کرده و به کاهش التهاب کمک می‌کنند.
توصیه می‌شود میوه و سبزی‌های غیرنشاسته‌ای در تمام وعده‌ها و میان‌وعده‌هایتان باشد، مانند گل‌کلم، کلم فندقی، بروکلی و پیاز، سبزیجات برگ‌دار سبز مانند برگ چغندر و اسفناج، انواع توت و گیلاس و انگور و گلابی و طالبی.

ماهی‌های چرب
ماهی‌های گوناگونی دارای نوعی چربی با خواص ضدالتهابی‌اند که اسیدهای چرب امگا ۳ نام دارد. تحقیقات نشان می‌دهد یک رژیم غذایی غنی از امگا ۳، همراه با محدودکردن مصرف امگا ۶، به مدیریت بهتر علائم التهابی بیماری‌هایی مانند پسوریازیس و آرتریت روماتوئید کمک می‌نماید. سالمون و ساردین از معمول‌ترین ماهی‌های چرب هستند.

چربی‌های دوستدار قلب
چربی‌های دوستدار قلب حاوی اسیدهای چرب ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان هستند. همهٔ چربی‌ها برای قلب مفید نیستند و برخی از چربی‌ها بیشتر امگا ۶ دارند. سعی کنید بیشتر چربی‌هایی مصرف کنید که دوستدار سلامت قلب شما هستند، مانند روغن زیتون، روغن بذرکتان و روغن کنجد.

پروبیوتیک‌ها
خوردن غذاهایی که پروبیوتیک دارند (مانند کفیر، ساورکرات، میسو یا کامبوجا) یا مصرف مکمل پروبیوتیک به سلامت روده‌ها و احتمالاً تسکین پسوریازیس کمک می‌کند. در سال ۲۰۱۹ یک بررسی دریافت مصرف مکمل پروبیوتیک به کاهش شدت علائم پسوریازیس کمک می‌نماید.

مکمل‌ها
اگر یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید معمولاً می‌توانید تمام ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدنتان را تأمین کنید؛ اما اگر از جهت ماده‌ای مغذی کمبودی دارید یا بدنتان نیاز بیشتری به یک مادهٔ مغذی دارد می‌توانید مکمل مصرف کنید. طبق تحقیقات، مکمل‌هایی که می‌توانند التهاب و علائم پسوریازیس را کاهش دهند شامل موارد زیر می‌شوند:
. مکمل روغن ماهی یا امگا ۳
. مکمل ویتامین D
. مکمل ویتامین B12
. سلنیوم 

چند توصیه

. وزن کم کنید و وزن سالمتان را حفظ کنید.
. سیگار نکشید.
. استرستان را کم کنید.
. غذاهایی که می‌خورید را یادداشت کنید تا متوجه شوید چه ارتباطی با علائمتان دارند.
. از هوای سرد و خشک دوری کنید.
. نسبت به عفونت پوستی هشیار باشید.
. مواظب باشید تا پوستتان آسیب نبیند یا خراشیده نشود.
. از داروهایی مانند پردنیزون، لیتیوم و هیدروکسی کلروکین که می‌توانند علائم را برانگیزانند پرهیز کنید.

خلاصه

پسوریازیس یک عارضهٔ مزمن پوستی است که کنترل آن می‌تواند سخت باشد. پرهیز از غذاهای التهاب‌برانگیز می‌تواند به مدیریت علائم کمک کند. سعی کنید تغذیه‌‌تان مبتنی بر میوه‌ها و سبزی‌ها و ماهی‌های چرب باشد. عواملی که پسوریازیس را شعله‌ور می‌کنند در افراد متفاوت‌اند، بنابراین خودتان دقت کنید که چه غذاهایی در شما این علائم را تشدید می‌کنند.
در مورد تغییرات اساسی در رژیم غذایی‌تان حتماً با پزشکتان مشورت کنید. فراتر از همهٔ این‌ها، یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن برای سلامتی را تأمین کند. متخصص تغذیه هم می‌تواند کمک زیادی به شما کند تا یک برنامهٔ غذایی مناسب در نظر بگیرید و الگوی غذایی‌تان را اصلاح کنید.
 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.