تبیان، دستیار زندگی

ساحل دریا چه زمانی واقعا آزاد می شود؟

برخی از رسانه ها از آزادسازی 100 درصدی سواحل می‌گویند که مشاهدات چیز دیگری می گوید. آیا این طرح به طور کامل و به صورت درست اجرایی شده است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق وفایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
طرح آزاد سازی سواحل دریا
این روزها هر زمان که تلویزیون را روشن کنید و یکی از بخش های خبری را نگاه کنید، خبری در مورد آزادسازی حریم سواحل در شمال یا جنوب کشور را مشاهده می‌کنید. اقدامی که در دولت نهم و دهم نیز پیگیری شد اما به سرانجام نرسید و بالاخره با دستور رئیس جمهور، در بهمن 1400 به طور جدی پیگیری و انجام شد.

اما آیا این طرح به طور کامل و به صورت درست اجرایی شده است؟

در حالی برخی از رسانه ها از آزادسازی 100 درصدی سواحل می‌گویند که مشاهدات چیز دیگری می گوید و هنوز برخی از نقاط آزاد نشده اند. در طرح آزادسازی سواحل، تاکید شده است که حریم 60 متری دریا باید به طور کامل آزاد شود، فارغ از اینکه آیا این عدد 60 متر به درستی محاسبه می‌شود یا خیر، نکته ای وجود دارد مبنی بر ساخت و سازهایی که بسیار به دریا نزدیک هستند و حتی دریا را شکافته و وارد آب شده اند.

برداشتن دیوار و فنس‌های حریم دریا، هرچند کار خوبی است اما سخت و دشوار نیست و به راحتی امکان پذیر است اما مقابله با اماکن و تجهیزاتی که در نزدیک ترین فاصله به دریا ساخته شده اند به چه صورت خواهد بود؟ تصاویر هوایی در حاشیه سواحل شمالی کشور نشان می دهد بناها و سازه های بسیاری در ساحل ساخته شده که جز با تخریب سازه‌ها و ساختمان ها امکان آزادسازی ساحل وجود ندارد.
طرح آزاد سازی سواحل دریا

نکته دیگر امکان دسترسی عمومی به این سواحل است. در بسیاری از شهرهای ساحلی، باید صدها متر و بیشتر را طی کنید تا به راهی برسید که شما را به ساحل ببرد. دریا در محاصره ویلاها و مجتمع‌ها قرار گرفته است و امکان دسترسی به آن به راحتی نیست. زمانی تمام ساحل برای مردم به طور کامل آزاد می‌شود که در فاصله‌های کوتاه، مسیرهایی برای رسیدن به ساحل تدارک دیده شده باشد، آیا دولت به فکر حل این مشکل است؟