تبیان، دستیار زندگی

پاسخ به سؤالات متداول درمورد سرطان بیضه در آقایان

پرسش و پاسخ‌های مربوط به یک سرطان مردانه

سرطان بیضه نوعی سرطان مردانه است که در بیضه‌ها شروع می‌شود و تقریباً یک درصد از موارد سرطان در مردان را تشکیل می‌دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرطان بیضه

آیا می‌توان سرطان بیضه را بدون برداشتن بیضه‌ها درمان کرد؟

جراحی تقریباً همیشه اولین گزینهٔ درمان برای تمام موارد سرطان بیضه است، از جمله سرطانی که به دیگر قسمت‌های بدن نیز منتشر شده است. در برخی موارد بسته به استیج سرطان ممکن است پزشک بعد از عمل جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی را توصیه کند.

اگر مبتلا به سرطان بیضه شده باشم بازهم می‌توانم بچه‌دار شوم؟

سرطان بیضه و درمان سرطان گاهی می‌تواند مردان را نابارور کند؛ اما سرطان بیضه اغلب تنها در یکی از بیضه‌ها رخ می‌دهد. اگر بیضهٔ دیگر حفظ شود این امکان وجود دارد که بعد از درمان کامل سرطان، قدرت باروری‌تان برگردد. ضمناً سرطان بیضه می‌تواند تعداد اسپرم‌ها را کاهش دهد که این مسئله نیز بر باروری اثر می‌گذارد.

چگونه ممکن است به سرطان بیضه مبتلا شوم؟

هرچند علت دقیق سرطان بیضه هنوز مشخص نیست؛ اما ریسک فاکتورهایی می‌توانند افراد را بیشتر مستعد ابتلا به سرطان بیضه کنند؛ مثلاً اگر شما سابقهٔ سرطان بیضه در خانواده داشته باشید، بیضه‌هایتان خوب پایین نیامده باشند یا HIV و یا ایدز داشته باشید، بیشتر احتمال دارد به سرطان بیضه دچار شوید.

معمولاً سرطان بیضه در چه سنی تشخیص داده می‌شود؟

سرطان بیضه نسبت به سایر سرطان‌ها در جوان‌ترها بیشتر دیده می‌شود. سن متوسط ابتلا به سرطان بیضه حدود ۳۳ سال می‌باشد. درصد کمی از موارد سرطان بیضه در کودکان، نوجوانان و مردان ۵۵ ساله تشخیص داده می‌شود.

آیا سرطان بیضه در بدن پخش می‌شود؟

بله سرطان بیضه در صورت عدم درمان می‌تواند به دیگر قسمت‌های بدن نیز منتشر شود. سرطان بیضه مانند بیشتر سرطان‌های دیگر درصورتی‌که زود تشخیص داده شود، بیشتر شانس درمان خواهد داشت، اما اگر درمان زودتر صورت نگیرد و سرطان فرصت انتشار پیدا کند، جان بیمار را تهدید خواهد کرد.

علائم سرطان بیضه چیست؟

. یک برآمدگی بدون درد در بیضه (معمول‌ترین علامت)
. تورم بیضه (با درد یا بدون درد) یا احساس سنگینی در کیسه بیضه یا کشاله ران
. حساس شدن یا تغییراتی در بافت سینه

آیا بیضه نهفته می‌تواند یکی از علت‌های سرطان بیضه باشد؟

بله نهفتگی بیضه که به آن کریپتورکیدیسم می‌گویند یکی از شایع‌ترین ریسک فاکتورهای سرطان بیضه است. افرادی که این عارضه را دارند چندبرابر بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان بیضه‌اند. بیضه نهفته در تقریباً ۳ درصد از پسربچه‌ها رخ می‌دهد.

چگونه می‌توانم خودم بیضه‌هایم را معاینه کنم؟

معاینهٔ ماهیانهٔ بیضه‌ها بهترین راه تشخیص زودهنگام یک تومور است. بیضه‌هایتان را فوراً بعد از حمام یا دوش آب گرم که پوست کیسه بیضه شُل و نرم است چک کنید. این معاینه باید در حالت ایستاده انجام شده و فقط یکی دو دقیقه طول بکشد.

بیشتر موارد سرطان بیضه درمان می‌شوند، حتی اگر تا استیج آخر تشخیص داده نشوند. وقتی سرطانی بعد از درمان برمی‌گردد به آن عود سرطان می‌گویند، اما احتمال عود سرطان بیضه نادر است. اگر هم این نوع سرطان عود کند، معمولاً در عرض یک یا دو سال بعد از پایان درمان روی می‌دهد

. هر دو بیضه را معاینه کنید. به‌آرامی اما دقیق هر بیضه را بین انگشتان شست و سبابه هر دو دست بچرخانید. تمام سطح بیضه‌ها را کاملاً حس کنید. سفتی بیضه باید در تمام سطوح آن یکنواخت باشد. فراموش نکنید که طبیعی است یکی از بیضه‌ها کمی از آن دیگری بزرگ‌تر باشد.
. اپیدیدیم و مجرای وازدفران را پیدا کنید. این‌ها ساختارهایی نرم و لوله مانند در بالا و پشت بیضه‌اند. این لوله‌ها، اسپرم را جمع کرده و حمل می‌کنند. این ساختارها را پیدا کرده و لمس و حسشان کنید تا با آن‌ها آشنا باشید.
. نسبت به هر برآمدگی، تورم یا هر چیزی که به نظر درست نمی‌آید دقیق باشید. برآمدگی و تورم نرمال نیست، حتی اگر هیچ دردی نداشته باشد. درد هم طبیعی نیست.
. حداقل ماهی یک‌بار خودتان را معاینه کنید. همیشه نسبت به هرگونه تغییری در بافت، اندازه و شکل بیضه‌ها حساس و دقیق باشید.
اگر برآمدگی پیدا کردید، تورمی دیدید، دردی احساس کردید یا هرگونه تغییری مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید. تغییرات همیشه هم ناشی از سرطان نیستند؛ اما اگر سرطان باشد، اگر هر چه سریع‌تر به اورولوژیست مراجعه کنید، بهترین شانس درمان را خواهید داشت.

احتمال اینکه سرطان در بیضهٔ دیگر نیز ایجاد شود چقدر است؟

در مورد بیمارانی که جوان یا نوجوان هستند، به‌ندرت پیش می‌آید که بعد از درمان، تومور جدیدی شکل بگیرد. در افراد بزرگسال ۲ تا ۳ درصد این احتمال وجود دارد که تومور دیگری در بیضه‌ای که قبلاً دچار سرطان نشده ایجاد شود. به‌طورکلی اغلب بعد از درمان سرطان بیضه، تومور جدیدی رشد نمی‌کند.

آیا بعد از درمان سرطان بیضه می‌توانم بازهم رابطه جنسی داشته باشم؟

هرچند ممکن است در اثر عوارض درمان سرطان آن‌قدر خسته باشید که احساس کنید تمایلی برای رابطه جنسی ندارید، اما بیشتر آقایان بعد از درمان کامل سرطان بیضه قادرند فعالیت‌های جنسی را از سر بگیرند. همان‌طور که گفتیم سرطان بیضه معمولاً فقط یکی از بیضه‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و اگر بیضهٔ دیگر دچار سرطان نشده باشد همچنان می‌تواند تمام هورمون‌های لازم برای نعوظ و ... را تولید نماید.

احتمال نجات از سرطان بیضه چقدر است؟

بیشتر موارد سرطان بیضه درمان می‌شوند، حتی اگر تا استیج آخر تشخیص داده نشوند. وقتی سرطانی بعد از درمان برمی‌گردد به آن عود سرطان می‌گویند، اما احتمال عود سرطان بیضه نادر است. اگر هم این نوع سرطان عود کند، معمولاً در عرض یک یا دو سال بعد از پایان درمان روی می‌دهد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.