تبیان، دستیار زندگی

آهای مجلس شورای اسلامی!  شفافیت چه شد؟

در حالی که دو سال از عمر مجلس یازدهم گذشته، هنوز این طرح شفافیت آرای نمایندگان به تصویب نرسیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طرح شفافیت آرای نمایندگان
نویسنده: رضا حسین‌زاده
طرح شفافیت آرای نمایندگان یکی از مسائل مهمی بود که بسیاری از نمایندگان با وعده تصویب آن موفق به کسب رای شدند و به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کردند. اما در حالی که دو سال از عمر مجلس یازدهم گذشته، هنوز این طرح به تصویب نرسیده است.

پس از رد شدن این طرح در سال قبل، در روزهای گذشته بیش از 100 نماینده در نامه‌ای از رئیس مجلس خواسته‌اند ضمن تسریع در روند تصویب علنی طرح شفافیت آرای نمایندگان، نسبت به اجرای داوطلبانه مفاد طرح از سوی نمایندگان در صحن و هیات رئیسه اقدام کند.

حال بار دیگر امیدها برای تصویب این طرح در مجلس افزایش یافته است اما بیم آن می‌رود که همچون گذشته، تعداد موافقان به حد نصاب نرسد و طرح به طور کلی از دستور کار خارج شود.

زهره سادات لاجوردی نماینده مردم تهران در گفتگو با تبیان از اینکه این طرح در دستور کار روزانه مجلس قرار نمی‌گیرد ابراز گلایه کرد. همچنین مرتضی آقاتهرانی پیشنهاد داد که پیش از طرح شفافیت، شفافیتِ در «رای به طرح شفافیت» که نیازمند 50 درصد+1 است تصویب شود، تا کسانی که به طرح شفافیت رأی منفی می‌دهند مشخص شوند.

همایون سامه‌یح در مخالفت با طرح شفافیت آرا به تبیان گفت که این طرح ممکن است مجلس را به سمت پوپولیسم ببرد و نمایندگان تنها براساس خواست مردم رای بدهند.

همچنین سیدمحمود نبویان در گفتگو با خبرنگار تبیان، درخواست کرد که رسانه‌ها به‌جای پرداختن به چنین مسائلی، خود را وقف مسائل مهم‌تر همچون «جهاد تببین» کنند.