تبیان، دستیار زندگی

چه عواملی باعث می‌شود تشخیص حمله قلبی در زنان سخت‌تر باشد؟

نکاتی در مورد بیماری‌های قلبی در زنان

زنان و مردان از خیلی جهات با هم متفاوت‌اند. این تفاوت نه‌تنها از جنبهٔ فیزیکی است بلکه زن و مرد از جهت هورمون‌ها، توده عضلانی، ساختار استخوانی و دیگر فاکتورهای بیولوژیکی با هم فرق دارند. این تفاوت‌ها در ساختار فیزیکی و بیولوژیکی باعث می‌شود مشکلات قلبی در زنان و مردان متفاوت باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سلامت قلب در زنان
زنان و مردان به یک اندازه در معرض عوارض قلبی‌اند؛ اما اثرات بعدی این عوارض در زنان شدیدتر است. حتی علائم اولیه عوارض قلبی در زنان و مردان شبیه نبوده و گاهی در زنان به‌سختی تشخیص داده می‌شود. در این مطلب به شما می‌گوییم عوارض قلبی چگونه اثرات متفاوتی بر زنان و مردان می‌گذارند.

تفاوت در ساختار قلب

ساختار قلب مردان و زنان با هم متفاوت است. قلب زنان و دهلیزهای درونی آن در مقایسه با مردان کوچک‌تر است. ضمناً دیواره‌های قلب زنان نیز نازک‌تر است. این تفاوت در ساختار قلب زنان و مردان به این معنی است که قلب یک زن ده درصد کمتر از قلب یک مرد خون پمپاژ می‌کند.
خانم‌ها وقتی احساس استرس می‌کنند ضربان قلبشان بالا می‌رود و قلبشان خون بیشتری پمپاژ می‌کند درحالی‌که در مورد آقایان در زمان استرس، عروق قلب منقبض شده و فشارخون را بالا می‌برد. این دو فاکتور اساسی باعث می‌شوند بهبود بعد از حمله قلبی در خانم‌ها سخت‌تر بوده و نیازمند مراقبت‌های بیشتری باشد.
به دلیل اینکه قلب زنان کوچک‌تر است، درمان‌هایی مانند آنژیوپلاستی یا بای‌پس قلب در مورد زنان سخت‌تر و چالش‌برانگیزتر انجام می‌شود. همچنین خانم‌ها در مقایسه با آقایان بیشتر در معرض پارگی صفاق شکم، ایجاد آنوریسم، نارسایی دریچه میترال و حملات قلبی‌اند.

خانم‌ها وقتی احساس استرس می‌کنند ضربان قلبشان بالا می‌رود و قلبشان خون بیشتری پمپاژ می‌کند درحالی‌که در مورد آقایان در زمان استرس، عروق قلب منقبض شده و فشارخون را بالا می‌برد. این دو فاکتور اساسی باعث می‌شوند بهبود بعد از حمله قلبی در خانم‌ها سخت‌تر بوده و نیازمند مراقبت‌های بیشتری باشد


بیماری‌های مربوط به زنان

وقتی صحبت از بیماری‌ها می‌شود، برخی از عوارض به دلیل ویژگی‌های خاص هورمونی و بیولوژیکی فقط مربوط به زنان هستند. هرچند آقایان بیشتر احتمال دارد دچار حمله قلبی شوند اما خانم‌ها بیشتر در معرض دیگر عوارض قلبی و عروقی‌اند. عوارضی مانند اندومتریوز، تخمدان پلی‌کیستیک، دیابت و فشارخون بالا که طی بارداری روی می‌دهند می‌توانند ریسک حمله قلبی را افزایش دهند.
همچنین اگر شما به‌عنوان یک خانم دچار دیگر عوارض متابولیکی مانند فشارخون بالا، قند خون بالا و کلسترول بالا باشید یا مشکلاتی در سبک زندگی خود داشته باشید مثلاً چاق یا سیگاری باشید، احتمال ابتلایتان به عوارض قلبی بیشتر هم خواهد شد.

زنان بعد از سن به‌خصوصی بیشتر در معرض عوارض قلبی‌اند

در سنین بالاتر زنان در مقایسه با مردان بیشتر احتمال دارد دچار حمله قلبی شوند. بیشتر خانم‌ها بعد از یائسگی برای اولین‌بار دچار حمله قلبی می‌شوند زیرا استروژن که یک هورمون باروری زنانه است و در برابر عارض قلبی از زنان محافظت می‌کند، در یائسگی کاهش می‌یابد.
فاکتور سن نیز می‌تواند در نژادها و نواحی جغرافیایی گوناگون متفاوت عمل کند. در کشورهای غربی احتمال وقوع بیماری عروق کرونری بین ۶۰ تا ۶۵ سالگی بیشتر است، درحالی‌که سن متوسط این اتفاق در هند ۵۰ تا ۵۵ سالگی می‌باشد.

تفاوت در علائم بیماری قلبی

بیشتر ما درد قفسه سینه را یک علامت شایع مشکلات قلبی و حملات قلبی می‌دانیم. اما این علامت اغلب در خانم‌ها دیده نمی‌شود. آنژین که نوعی درد سینه است زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به سمت قلب کاهش می‌یابد. این علامت حمله قلبی در مردان بسیار متداول است اما در مورد خانم‌ها به‌سختی و به‌ندرت چنین چیزی دیده می‌شود.
خانم‌ها معمولاً علائمی را تجربه می‌کنند که اغلب با علائم دیگر بیماری‌ها و عوارض اشتباه گرفته می‌شود و همین باعث می‌شود درمان به تأخیر بیفتد. درد فک، مشکلات معده و سرگیجه از بارزترین و شایع‌ترین علامت‌های حمله قلبی در خانم‌ها می‌‌باشند.

دیگر علائم حمله قلبی در خانم‌ها

. فشاری ناراحت‌کننده، احساس فشردگی، سنگینی یا درد در وسط سینه که بیشتر از چند دقیقه طول کشیده یا از می‌رود و دوباره برمی‌گردد.
. درد یا ناراحتی در یک یا هر دو دست، پشت، گردن، فک و یا معده.
. تنگی نفس همراه یا بدون احساس ناراحتی در سینه.
. دیگر علائم مانند عرق سرد، تهوع یا احساس سبُکی سر.

ریسک فاکتورهای بیماری قلبی در زنان

دیابت
زنانی که دیابت دارند بیشتر از مردانی که دیابت دارند در معرض بیماری‌های قلبی‌اند. ضمناً دیابت می‌تواند بر نحوهٔ احساس درد زنان اثر بگذارد و خطر یک حمله قلبی بدون علامت و خاموش را بیشتر کند.

استرس هیجانی و افسردگی
استرس و افسردگی بر قلب زنان بیشتر اثر می‌گذارد. افسردگی می‌تواند باعث شود حفظ یک سبک زندگی سالم و پیگیری درمان‌های توصیه شده برای بیماری‌های دیگر دشوار شود.

سیگار کشیدن
سیگار کشیدن ریسک فاکتور بزرگ‌تری برای بیماری قلبی زنان نسبت به مردان است.

بی‌تحرکی
نداشتن تحرک بدنی یک ریسک فاکتور بزرگ برای بیماری‌های قلبی است.

یائسگی
پایین بودن سطح استروژن بعد از یائسگی، ریسک بیماری‌هایی در رگ‌های کوچک‌تر خون را افزایش می‌دهد.

عوارض بارداری
فشارخون بالا یا دیابت حین بارداری می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت و فشارخون را در بلندمدت افزایش دهد. این عوارض زنان را مستعد بیماری‌های قلبی می‌کنند.

سابقهٔ بیماری قلبی زودرس در خانواده
به نظر می‌رسد این ریک فاکتور در زنان جدی‌تر از مردان است.

بیماری‌های التهابی
آرتریت روماتوئید، لوپوس و دیگر بیماری‌های التهابی می‌توانند احتمال بیماری قلبی در زنان و مردان را افزایش بدهند.

مصرف آسپرین برای پیشگیری از بیماری قلبی در خانم‌ها

اگر دچار یک حمله قلبی شده باشید، احتمالاً پزشکتان توصیه می‌کند هر روز آسپرین با دوز پایین مصرف کنید تا از حمله قلبی دیگر پیشگیری نمایید. اما آسپرین می‌تواند احتمال خونریزی را افزایش دهد. بعضی از دستورالعمل‌ها می‌گویند افراد ۶۰ سال و بالاتر بدون اینکه بیماری قلبی یا عروقی داشته باشند نباید برای پیشگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی روزانه آسپرین مصرف کنند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.