تبیان، دستیار زندگی

کووید 19 و ریزش موها

آیا کرونا می‌تواند باعث ریزش مو شود؟

اگر چیزی از پاندمی ویروس کرونا یاد گرفته باشیم این است که انتظار هر چیز غیرمنتظره‌ای را داشته باشیم. خیلی از افراد ماه‌ها پس از بهبودی از کرونا متوجه شده‌اند موهایشان به میزان زیادی ریزش پیدا کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ریزش مو در کرونا
ابتلا به کووید 19 می‌تواند فشار زیادی به بدن وارد کند، از قلب و مغز گرفته تا علائمی که تا مدت‌ها با فرد می‌مانند و مزمن می‌شوند. بدن درد، سرفه، ضعف، تنگی نفس علائمی هستند که می‌توانند مزمن شوند و علائم پوستی مانند خشکی پوست، کهیرها و ریزش مو نیز طبق گزارش‌ها جزئی از این علائم مزمن می‌توانند باشند.

ریزش موی موقت بعد از تب یا بیماری طبیعی است

تب یک علامت معمول از کووید 19 است و خیلی از افراد چند ماه پس از بهبودی از کرونا متوجه شده‌اند موهایشان به شدن ریزش گرفته است. هرچند خیلی‌ها تصور می‌کنند این ریزش موی دائمی است اما در واقع این‌طور نیست. این ریزش مو، تلوژن افلوویوم یا ریزش موی موقت در اثر شوک یا استرس نام دارد و قابل برگشت است. تب یا بیماری می‌تواند باعث شود موهای بیشتری وارد فاز تلوژن شوند.
اگر شما هم به کووید 19 مبتلا شده باشید شاید بعد از دو یا سه ماه بهبودی متوجه شده باشید موهایتان در حمام یا هنگام برس زدن، دسته‌دسته می‌ریزند. این ریزش مو می‌تواند شش تا نُه ماه طول بکشد و سپس متوقف شود. وضعیت موهای شما بعدازاین مدت به حالت نرمال خود برمی‌‌گردد.

استرس هم می‌تواند باعث ریزش موقتی موها شود

حتی اگر شما هرگز کرونا نگرفته باشید یا دچار تب نشده باشید ممکن است بازهم ریزش مو داشته باشید. استرس هیجانی نیز می‌تواند باعث شود موهای بیشتری نسبت به میزان نرمال وارد فاز تلوژن یا استراحت شوند و چه کسی است که طی پاندمی کرونا دچار استرس و اضطراب نشده باشد؟ این ریزش مو نیز بعد از دو تا سه ماه متوقف خواهد شد.
هرچند دیدن اینکه موهایتان دسته‌دسته می‌ریزند خودش می‌‌تواند استرستان را مضاعف کند اما لازم است سعی کنید استرستان را کاهش دهید. فقط وقتی ریزش موها متوقف می‌شود که استرس شما هم تمام شود.

هرچند دیدن اینکه موهایتان دسته‌دسته می‌ریزند خودش می‌‌تواند استرستان را مضاعف کند اما لازم است سعی کنید استرستان را کاهش دهید. فقط وقتی ریزش موها متوقف می‌شود که استرس شما هم تمام شود


موها خودشان به وضعیت طبیعی برخواهند گشت

وقتی علت ریزش موها تب، بیماری یا استرس است، موها خودبه‌خود به حالت نرمال برخواهند گشت، فقط باید صبور باشید. با رویش مجدد موها، موهای کوتاهی روی سرتان خواهید دید که دارای طول و خط رویش یکسان‌اند. در بیشتر افراد موها در عرض شش تا نُه ماه مثل قبل پرپشت می‌شوند.
اگر تردید دارید ریزش موهایتان علتی فراتر از تلوژن افلوویوم ناشی از استرس یا تب است، به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی تشخیص داده شود.

آیا ریزش مو می‌تواند از عوارض درمان کووید 19 باشد؟

خیر، ریزش مو هیچ ربطی به درمان‌های کووید 19 ندارد، بلکه همان‌طور که گفتیم ناشی از تلوژن افلوویوم می‌باشد.

ریزش موی ناشی از کووید 19 معمولاً از کی شروع می‌شود؟

معمولاً ریزش موی ناشی از تلوژن افلوویوم حدود دو تا سه ماه بعد از ابتلا به کووید 19 یا دیگر عوامل استرس‌برانگیز زندگی شروع می‌شود.

آیا عارضه‌های خودایمنی مرتبط با کووید 19 می‌توانند موجب ریز مو شوند؟

هرچند می‌دانیم میان کووید 19 و بیماری‌های خودایمنی ارتباطی وجود دارد، اما تحقیقات در این مورد همچنان ادامه دارد. گاهی ریزش موی منطقه‌ای می‌تواند ناشی از یک عارضه خودایمنی باشد اما هنوز نمی‌دانیم آیا کووید 19 علت آن می‌تواند باشد یا نه.

علائم اولیهٔ تلوژن افلوویوم چیست؟

ریزش ۱۰۰ تار مو در روز کاملاً طبیعی است. در تلوژن افلوویوم معمولاً نزدیک به ۳۰۰ تار مو در روز می‌ریزد و این می‌تواند تا چند ماه ادامه پیدا کند. شاید متوجه شوید موهایتان هنگام شستشو یا برس زدن به‌شدت می‌ریزند. همچنین ممکن است احساس کنید موهایتان نازک‌تر شده‌اند.

تغذیهٔ خوبی داشته باشید

موها نیاز به تغذیهٔ خوب دارند تا رشد کنند و سالم باشند، خصوصاً به پروتئین و ویتامین‌ها و املاح ضروری. حتماً مواد مغذی زیر را یا از طریق تغذیه یا با مصرف مکمل، به‌اندازه کافی مصرف نمایید:
. پروتئین
. آهن
. ویتامین D
. ویتامین C
. زینک (روی)
. فولیک‌اسید
. ویتامین B12

راه‌هایی برای کنترل استرس پیدا کنید

استرس می‌تواند علائم فیزیکی و هیجانی زیادی ایجاد نماید و کنترل استرس نیز می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما راه‌هایی برای کاهش سطح استرس وجود دارد:
. ورزش‌کردن
. تمرین ذهن‌آگاهی
. داشتن روابط سالم
. خواب باکیفیت هفت تا هشت ساعت هر شب

از موهایتان مراقبت کنید

رفتاری که با موهایتان دارید خیلی مهم است. موهایتان را محکم دم اسبی نبندید یا به مدل‌هایی درنیاورید که موها تحت‌فشار و کشش زیاد باشند. همچنین به موها زیاد حرارت ندهید. صبور باشید تا موها دوباره به وضعیت و رشد نرمال خود برگردند.

چه زمانی لازم است برای ریزش موهایتان به پزشک مراجعه کنید؟

اگر ریزش موهایتان بیشتر از ۶ ماه طول کشید یا علامت دیگری مانند خارش، تحریک پوست سر و ... داشتید خوب است به پزشک مراجعه کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.