تبیان، دستیار زندگی

به مناسبت روز میلاد باسعادت حضرت جواد الائمه علیه السلام

پاسخ به 30 هزار سوال در یک مجلس!

بنا بر گزارش شیخ مفید در کتاب اختصاص،‌ حضرت جواد‌ (ع) در یک مجلس به سی هزار سوال پاسخ گفته‌اند. برخی در باورپذیری این ادعا تردید کرده‌اند و شیعه را به غلو و افسانه‌سرایی در باب فضایل اهل بیت (ع) متهم کرده‌اند. اما حقیقت ماجرا چیست؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پاسخ به سی هزار مساله


در روایتی آمده است که حضرت جواد‌ (ع) در یک مجلس به سی هزار سوال پاسخ گفته‌اند. برخی سایت‌های شیعه‌هراسی، در باورپذیری این ادعا تردید کرده‌اند و بالاتر از آن، شیعه را به غلو و افسانه‌سرایی در باب فضایل اهل بیت (ع) متهم کرده‌اند. اما حقیقت ماجرا چیست؟

شهرت و قوّت سند روایت، جایی برای تردید باقی نمی‌گذارد بنابراین باید دید چگونه می‌توان تفسیری خردپسند از این روایت به دست داد تا بهانه از دست مخالفان گرفته شود.

 

دیدگاه نخست علامه مجلسی

برخی بزرگان مثل علامه مجلسی در مقام توجیه و تفسیر متن روایت گفته‌اند حضرت، اصول و قواعدی را بیان کردند که با شاخه‌ها و فروعات به‌دست آمده از آن، پاسخ سی هزار مسأله جزئی روشن می‌شود.

 

دیدگاه دوم علامه مجلسی

احتمال دومی که باز علامه مجلسی عنوان کرده‌اند این است که این مباحثات در یک دوره انجام شده نه لزوماً در یک مجلس چندساعته.

برخی شواهد تاریخی این احتمال را تایید می‌کند به عنوان مثال؛ طبق نظر شیخ طبرسی چون امام در سن خردسالی به امامت رسیدند فقیهان دربار مأمون و معتصم عباسی، مناظراتی را با هدف راستی‌آزمایی حضرت ترتیب داده‌اند که متعدد بوده.

 

دیدگاه برخی از فضلای معاصر

دکتر عابدی استاد حوزه و دانشگاه اما نظر دیگری دارد. او معتقد است این رویداد در یک مجلس بوده اما یک سؤال مطرح شده نه سی هزار. طبق نظر ایشان، ابن أکثم، سؤالی در باب حکم فقهی صید در حرم پرسید. امام اما فرض‌ها و صورت‌های مختلف مسأله را بیرون کشیدند و آن را به 15 سوال دو وجهی برگرداندند که می‌توان از حاصل ضرب فرض‌های مختلف (2 به توان15) به عدد 32768 رسید.