تبیان، دستیار زندگی

اینترنت داخلی دوبله گران می‌شود؟

اینترنت در آستانه گران شدن است. این موضوع را وزیر ارتباطات تایید کرد که از سال آینده اینترنت گران می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گران شدن اینترنت داخلی،  افزایش قیمت اینترنت داخلی، تورم، مصرف اینترنت کاربران،
کارشناسان حوزه ارتباطات گرانی به میزان تورم را منطقی می‌دانند و اعتقاد دارند که به نسبت تورم، قیمت اینترنت مدت‌ها ثابت بوده است و حالا باید منتظرافزایش آن باشیم تا اپراتورها بتوانند افزایش قیمت ها را جبران کنند.
اما موضوع دیگری که چالش این روزهای وزارت ارتباطات است، بحث همسان شدن قیمت اینترنت داخلی و اینترنت بین‌الملل است. شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت بر اساس دستور سازمان تنظیم مقررات موظف به محاسبه نیم‌بهای
 
ترافیک مصرفی سایت‌های پربازدید داخلی هستند اما به تازگی در سایت آپارات با این پیام روبرو می شوید: «ترافیک مصرفی شما در آپارات به صورت تمام‌بها محاسبه می‌شود.» گفته می شود به زودی باقی سایت ها هم با فرمول جدید مصرف اینترنت کاربران را محاسبه می کنند.

مسئولان سازمان تنظیم مقررات حذف تعرفه ترافیک نیم‌بها را تکذیب و آن را تصمیمی خودسرانه از سوی برخی وبسایت‌های داخلی عنوان می کنند اما می گویند شاید احتساب ترافیک نیم‌بها برای سایت‌ها اختیاری شود که این حرف نشان می دهد که این اقدام آپارات پشتوانه هایی نیز داشته داست.

مسئولان امر معتقدند که این تغییر با اینکه هزینه‌های سبد مصرفی خانوار را افزایش می‌دهد اما کاربر نهایی ضرر نمی‌کند و این اتفاق باعث بهبود کیفیت خدمات می‌شود



اما به هر حال این تصمیم برخلاف سیاست‌های بالادستی است. سیاست‌های بالادستی از ارزان‌تر بودن اینترنت داخلی نسبت به اینترنت بین‌الملل حمایت می‌کند. البته که این گران‌تر بودن اینترنت خارجی برای تشویق کاربران به استفاده از محصولات داخلی در بسیاری مواقع جواب نداده و موج افزایش مصرف اینترنت داخلی نشده است.

اینترنت داخلی برای تولید کنندگان محتوا که سرور داخلی هستند، حتی با وجود کمتر بودن قیمت، باز هم می‌تواند سود خوبی را برای آن‌ها داشته باشد. زیرا هزینه ترافیک پرداخت نمی‌کنند و صرفا هزینه‌ای را بابت زیرساخت و نگهداری می‌دهند.

اما دلیل اینکه بسیاری از تولید کننده‌های محتوا ترجیح می‌دهند که روی سرور خارجی باشند چیست؟ مورد اول کیفیت پایین زیرساخت است و دیگر مورد مهم اپراتورها و شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت هستند که سهم عادلانه تولید کننده محتوا را پرداخت نمی‌کنند.

حالا ایده جدید هم‌سطح کردن قیمت اینترنت داخلی و خارجی است تا سود حاصله را به تولیدکننده محتوا پرداخت کند و از آن‌ها حمایت کند. در واقع سهمی که اپراتورها باید پرداخت کنند را از جیب مردم بردارد.

البته مسئولان امر معتقدند که این تغییر با اینکه هزینه‌های سبد مصرفی خانوار را افزایش می‌دهد اما کاربرنهایی ضرر نمی‌کند و این اتفاق باعث بهبود کیفیت خدمات می‌شود. البته این احتمال وجود دارد که این تغییرات اختیاری باشد و خود سایت‌ها درمورد تعرفه اینترنت کاربران‌شان تصمیم‌گیری کنند.