تبیان، دستیار زندگی

قتل دختر، بریدن سر همسر، ضرب و شتم خانگی زنان

ما هر روز با خبر جدیدی از خشونت علیه زنان مثل قتل یا تجاوز روبرو می‌شویم اما خبری از تصویب طرح های حمایتی از زنان برای جلوگیری و کاهش خشونت‌ها نیست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

نزدیک به ده سال است که از تنظیم لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت می‌گذرد لایحه‌ای که اگر به مجلس برسد و در نهایت تصویب شود به قوه قضاییه این اجازه را می‌دهد تا با عاملان خشونت خانگی برخورد کند و برای آنها مجازات کیفری تعیین کند.

اما حالا بعد از گذشت ده سال و وقایع تلخی که شاهد بودیم مثل ماجرای قتل رومینا توسط پدرش، علی بابایی نماینده مجلس و نایب رییس کمیسیون اجتماعی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» هنوز اعلام وصول نشده و در اولویت کمیسیون اجتماعی نیست.

درحالی  که از خردادماه سال ۹۵ همه منتظر هستیم تا این لایحه از پاستور به بهارستان برسد!

گویا هیچ کس به دنبال تصویب این طرح یا لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت نیست و اصلا مسایل زنان در اولویت مسئولین نیست و زنان تنها قربانی بازی‌ جناح‌های سیاسی هستند.



این لایحه حتی در دولت هم سرنوشت غم انگیزی داشته است. سال 90 برای اولین بار لایحه منع خشونت علیه زنان توسط دولت تنظیم شد اما تا سال 95 خبری از تحویل به مجلس نبود. سال ۹۵ دولت علت تاخیر تصویب این لایحه را بررسی همه جانبه با قوه قضاییه اعلام کرد و گفت تا خرداد 95 این لایحه نهایی میشود.

یک سال بعد آذرماه 1396 فراکسیون زنان مجلس دهم اعلام کرد که برای بررسی لایحه به زمان بیشتری احتیاج دارد و بعد از دو هفته به مجلس ارسال می‌کند اما این دو هفته هرگز نرسید و هنوز طرح یا لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت نه تنها تصویب نشد که حتی اعلام وصول هم نشده است!

با شروع کار مجلس یازدهم نمایندگان بارها از دولت گله کردند که چرا این لایحه به مجلس ارسال نمی‌شود.

برای همین خود دست به نوشتن طرح «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» زدند که البته این طرح هم همچنان به نتیجه ای نرسیده است و هیچ کس نمی‌داند دلیل این تاخیر در اعلام وصول طرح و یا لایحه تامین امنیت بانوان در چیست و مشکل کجاست؟
 
اما هربار اتفاق تلخی که برای زنان می‌افتد مسئولین تنها به دنبال این هستند تا مدال افتخار نوشتن لایحه یا طرح تامین امنیت زنان را به نام خود بزنند و قهرمان حمایت از زنان شوند برای طرح و لایحه‌ای که هرگز به نتیجه نرسیده است.

اگر فکر می‌کنید این لایحه به دلیل مشکلات سیاسی به سرانجام نمی‌رسد اشتباه می‌کنید؛ چون آنطور که معصومه ابتکار گفته است، لایحه حمایت و تامین امنیت زنان، خواسته رهبر انقلاب از دولت بوده و از حمایت مقامات عالی کشور برخودار است.

اما گویا هیچکس به دنبال تصویب این طرح یا لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت نیست و اصلا مسایل زنان در اولویت مسئولین نیست و زنان تنها قربانی بازی‌ جناح‌های سیاسی هستند.