تبیان، دستیار زندگی

ماجرای مالیات بر خانه‌های لوکس به کجا رسید؟

چرا این روزها همه در مورد مالیات‌های جدید حرف می‌زنند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مالیات،  خانه‌های لوکس،
مجلس درحال تصویب بودجه ۱۴۰۱ است. سال آینده دولت می‌خواهد مالیات های جدید تعریف کند و از خودورهای بالای ۱ میلیارد و خانه های بالای ۲۰ میلیارد تومان مالیات دریافت کند. از سلبریتی های بالای ۵۰۰ هزار دنبال کننده باید مالیات پرداخت کنند. و البته میزان درآمد مالیاتی دولت در بخش‌هایی نظیر درآمد بر اشخاص حقوقی شاهد افزایش ۱۲۶ درصدی و مالیات برکالا و خدمات افزایش ۶۴ درصدی و مالیات بر واردات نیز با افزایش ۴۳ درصدی روبرو خواهیم شد.

سال آینده دولت می‌خواهد مالیات‌های جدید تعریف کند و از خودورهای بالای ۱ میلیارد و خانه‌های بالای ۲۰ میلیارد تومان مالیات دریافت کند. از سلبریتی‌های بالای ۵۰۰ هزار دنبال کننده باید مالیات پرداخت کنند



چرا دولت مالیات‌گیری را جدی گرفته؟

با ادامه یافتن تحریم ها و کاهش سهم فروش نفت در بودجه، دولت مجبور شد برای پوشش هزینه و جلوگیری از انبساط پولی میزان مالیات ها در بودجه سال ۱۴۰۱ را حدود ۶۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش دهد. با توجه به اینکه دولت در سال قبل ۳۲۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته امیدوار است امسال بتواند ۵۲۷ هزار میلیارد تومان از این طریق درآمد داشته باشد.

چرا انتقادها به طرح جدید مالیاتی بالا رفته؟

خیلی ها این روزها منتقد آشپزی دولت و مجلس در خصوص مالیات ها هستند. اما جنس انتقادها از زمین تا آسمان تفاوت دارد. برخی می گویند افزایش معافیت خانه های لوکس تا ۲۰ میلیارد تومان عملا این طرح را بی خاصیت کرده و برای کسی که خانه ۲۰ میلیاردی دارد سالی ۵ میلیون تومان مالیات پول ناچیزی محسوب می شود و باید مالیات‌ها مؤثرتر شود.
اما برخی دیگر می گویند دولت نباید بابت دارایی مردم از آنها مالیات بگیرد و اگر خانه‌ای گران شده مقصر مالکین نیستند. ضمن اینکه می گوید افزایش مالیات می تواند منجر به تعمیق تورم شود و شاید مالکین از ترس مالیات سرمایه خود را تبدیل به ملک در دوبی و ترکیه کنند.