تبیان، دستیار زندگی

مشارکت بانوان ایرانی در تحقیق و توسعه بالاتر از میانگین جهانی است

رویداد عصر زنان با محوریت نوآوری اجتماعی و خانواده، توسط خانه خلاق و نوآوری تبیان افتتاح شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تبیان   بانوان ایرانی   سلامت جسم و روان   کارآفرینی   مشارکت زنان در تحقیق و توسعه
این رویداد در 4 حوزه‌ اصلی تعارض بین‌نقشی زنان، سلامت جسم و روان خانم‌ها، توسعه فردی و شکوفایی و توانمندی‌ها و تفریح و اوقات فراغت زنان برگزار می‌شود.
پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان این‌که عصر امروز، عصر زنان است، گفت: متاسفانه تا سال‌ها در جامعه ما، نقش زنان، چندان متبلور و برجسته‌ نبود اما به برکت انقلاب اسلامی با ورود به عرصه کارآفرینی فناورانه و نوآورانه، زنان توانستند با استعدادهایی که داشتند، ظهور و بروز جدی و موثری در عرصه علم و فناوری داشته باشند. بیش از 51 درصد از جمعیت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را بانوان تشکیل می‌دهند که می‌توانند در حوزه کارآفرینی فناورانه و نوآورانه، نوآوری‌های اجتماعی نقش موثری داشته باشند.

حضور فعال زنان ایرانی بالاتر از میانگین جهانی

کرمی با اعلام آمارهای جهانی و جایگاه زنان ایرانی در تحقیق و توسعه جایگاه ایران بالاتر از میانگین جهانی است، گفت: طبق آمار یونسکو، سهم مشارکت زنان در تحقیق و توسعه 30 درصد در دنیا و سهم مشارکت زنان در تحقیق و توسعه در ایران، 5/31 درصد است که نشانگر حضور فعال زنان و بانوان است. از جمع 7 هزار شرکت  دانش بنیان و خلاق، مالکیت ١۶درصد از این شرکت‌ها در اختیار بانوان است.

وی افزود: زنان مدیرعامل شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان 11 درصد، زنان عضو هیات مدیره 22 درصد و بانوان سهام‌دار در شرکت‌های دانش‌بنیان نیز 16 درصد است.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که 56 درصد مدیران‌عامل زن، تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا دارند، افزود: طبق آمار یونسکو، شاخص مشارکت زنان در سطح جهانی، 30 درصد بوده که این میزان در ایران، 2/31 درصد است. امروز شاهد یک رویداد تخصصی توسط یک خانه خلاق و نوآوری در حوزه خانواده هستیم. خوشبختانه 7 نفر از مدیران خانه‌های خلاق و نوآوری از 39 خانه خلاق و نوآوری افتتاح شده بانوان هستند.

کرمی با اعلام اینکه کار معاونت علمی و فناوری در ستاد فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، نهادسازی است، گفت: ما در حال طراحی، ایجاد و حمایت از نهادهایی هستیم که بتواند معضلات و مشکلاتی که ساختارهای موجود کشور در گذشته و حال، نتوانستند آن را مرتفع کنند، بیایند و آن را رفع کنند. یکی از این حوزه ها، حوزه نوآوری های اجتماعی است. این نوآوری های اجتماعی در چهار شاخه کلان  اصلی شامل آموزش، معیشت، خانواده و سلامت، ورود کرده و با جذب ایده های نو، استراتژی ها، ابتکارات و ساختارسازی ها حول یک نیاز یا مشکل اجتماعی و با بکارگیری فناوری های نو در پی رفع و تعدیل آن است.

مینا مهرنوش: مهمترین اقدامی که ما در حوزه کسب و کار کارآفرینی در حوزه زنان می‌توانیم انجام دهیم، شبکه‌سازی است. شبکه سازی کلید توسعه و پیشرفت زنان ایران است. باید شبکه سازی کنیم تا زنان ما، بیشتر توانمند شوند و در هر زمینه‌ای که می خواهند، ورود کنند



مشارکت فرد خدمت‌گیرنده

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق با اعلام اینکه این نهادهای فناورانه و نوآوری کاری که سازمان‌های امدادرسان به انجام می‌رسانند را انجام نمی‌دهند، گفت: اینجا مشارکت و توانمندسازی افراد درگیر هم در درون خانه خلاق و نوآوری صورت می‌گیرد. در نوآوری اجتماعی، فرد خدمت گیرنده هم مشارکت می‌کند که این روند باعث می شود کارها مقرون به صرفه شود. خانه خلاق و نوآوری تبیان  طی یک سال فعالیت خوبی در حوزه دستیاری خانواده انجام داده اند.

کرمی با بیان اینکه خانه‌های خلاق و نوآوری، مهارت کسب و کار در نوآوری‌های اجتماعی را به جامعه آموزش می‌دهد، گفت: ما در خانه‌های خلاق و نوآوری، یک پلتفرم ایده تا محصول را پیگیری می‌کنیم ایده های نوآورانه از دل رویدادها شناسایی می‌کنیم مانند رویداد عصر زنان. فرد و ایده  در کنار مربیان و مرشدهای حوزه قرار می گیرد و آموزش ضمن خدمت به او داده می شود. بنابراین تمام تجربیات یک مشاوره کسب و کار به او انتقال داده می شود.

تخفیف ویژه در واگذاری تجهیزات

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان اینکه معاونت علمی نمی‌تواند با شرکت‌‎های خلاق به صورت مستقیم و تک‌به‌تک ارتباط برقرار کند اما در دل کارخانه‌های نوآوری و خانه‌های خلاق و نوآوری، این ارتباط زنجیره‌وار صورت می‌گیرد، گفت: ما اینجا می توانیم به توسعه محصول و توسعه بازار کمک کنیم. ما می‌توانیم در واگذاری تجهیزات مورد استفاده آنها با تخفیف ویژه عمل کنیم. شرکت خلاقی که در دل خانه‌های خلاق و نوآوری یا در دل کارخانه‌های نوآوری رشد می کند، سیدمانی می گیرد و تسهیلات و کمک های مالی را دریافت می کند. وقتی شرکت به جایی رسید که رشد کرد و از دل آن دوره 6 ماهه، از خانه خلاق کوچ می کند به سمت جامعه اصلی و حالا، بخشی از سهام شرکت را دارد و می توانیم مکان فعالیت در اختیارش گذاشته یا کمک های مالی بزرگ تری به او بدهیم. می تواند در کریدور صادرات معاونت علمی قرار بگیرد.

باید به بازار اسباب‌بازی داخلی رونق بدهیم

کرمی با اشاره به موضوع اسباب بازی بعنوان یکی از شاخه های بیست گانه فناوری های نرم و صنایع خلاق می گوید: در حوزه اسباب بازی، تا می گوییم اسباب بازی، یاد اسباب بازی قدیمی از جنس کاموا و مقوا می افتیم درحالی که اسباب بازی در حال حاضر، یک درآمد میلیارد دلاری دارد و 100 میلیارد دلار گردش مالی اسباب بازی است. 350 میلیون دلار آن در ایران است که از این میزان، 15 میلیون آن ایران‌ساخت است.

بین 15 میلیون تا 350 میلیون دلار گردش قطعی بازار را با به وجود آوردن کارخانه‌های اسباب بازی در دل خانه‌های خلاق و نوآوری و با تلفیق فضای سنتی و نوآورانه از آن خود کنیم  و با به وجود آوردن اسباب بازی های تعاملی که در آن ضمن بکارگیری فناوری های نو ازقبیل اینترنت اشیا هوش مصنوعی و... صنعت اسباب بازی را در کشور و کشورهای همسایه ارتقا ببخشیم

سهم یک درصدی ایران از صنایع خلاق

کرمی با اعلام اینکه فناوری های نرم در 20 رشته می تواند دستمایه شرکت های خلاق شود، افزود: 2700 میلیارد دلار گردش مالی فناوری های نرم و صنایع خلاق در دنیاست. ما یک درصد خاک جهان و 1 درصد جمعیت جهان را دارا هستیم و 2 درصد تولید علم در ایران اتفاق می افتد پس باید بتوانیم حداقل 2 درصد از آن 2700 میلیارد دلار گردش مالی فناوری های نرم و صنایع خلاق را داشته باشیم. کار معاونت علمی با نهادسازی وشبکه سازی  خانه‌های خلاق و نوآوی در کنار کارخانه‌های نوآوری، تولید شرکت خلاق توسط دانشجویان ایرانی که دیگر امکان استخدام در ادارات و نهادهای دولتی را ندارپند، است.50 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه های علوم انسانی، هنر، علوم اجتماعی هستند، اینها کجا باید بروند؟ یکی از نهادهایی که می توان پذیرای اینها باشد، کارخانه‌های نوآوری و خانه‌های خلاق و نوآوری است.

اسباب بازی در حال حاضر، یک درآمد میلیارد دلاری دارد و 100 میلیارد دلار گردش مالی اسباب بازی است. 350 میلیون دلار آن در ایران است که از این میزان، 15 میلیون آن ایران‌ساخت است.



تبیان به سمت سبد دوم با محوریت زنان حرکت می‌کند

علیرضا دهفولی مدیر خانه خلاق و نوآوری تبیان با اعلام اینکه مجموعه تبیان، چند سالی است که با محوریت دستیار زندگی، کار خود را شروع کرده، گفت: ما برای اینکه بتوانیم لولاهای درب تبیان را برعکس کرده و حل مسائل را توسط مردم و با حضور آنها و مجموعه بخش خصوصی، تسهیل و حل کنیم، به دنبال آن بودیم که زیرساختی را فراهم آوریم که این امکان با حمایت‌های آقای کرمی و دوستان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در قالب ایجاد مجموعه خانه خلاق و نوآوری تبیان فراهم شد.

دهفولی با بیان اینکه مجموعه، از ابتدا به دنبال سه عنصر اصلی نوآوری، محتوا و فناوری و توسعه زیرساخت بوده است، افزود: می‌خواستیم این سه عنصر را در کنار هم و در مجموعه نوآوری تبیان دور هم جمع کنیم تا به این نقطه برسیم که سرویس‌های زندگی، مانند سبد اولی که در مجموعه شکل گرفت، کار خود را آغاز کنند. ما اکنون در سالگرد تاسیس خانه خلاق و نوآوری تبیان قرار داریم و به دنبال این هستیم که با ورود استارتاپ‌استودیو، به سمت سبد دوم با محوریت زنان برویم تا تمرکزی در حوزه خانواده ایجاد کنیم و اکنون با رویداد عصر زنان، در خدمت ایده‌پردازان سراسر کشور هستیم.

شبکه‌سازی

مینا مهرنوش از جمله زنان کارآفرین با بیان اینکه ایجاد رویدادهای مختلف در حوزه زنان، بسیار خوب و مهم است اما باید نهاد بالاسری باشد که کار بزرگتری انجام دهیم و این نهاد در ایران کمتر وجود داشته است، گفت: مهمترین اقدامی که ما در حوزه کسب و کار کارآفرینی در حوزه زنان می توانیم انجام دهیم، شبکه سازی است. شبکه سازی کلید توسعه و پیشرفت زنان ایران است. باید شبکه سازی کنیم تا زنان ما، بیشتر توانمند شوند و در هر زمینه ای که می خواهند، ورود کنند.

مهرنوش با اعلام اینکه با ایجاد خانه‌های خلاق ونوآوری شبکه سازی شکل می‌گیرد برای خانم ها، فراخوان‌هایی بگذرایم تا متناسب با توانمندی های فردی، ارتباط بین زنان فراهم شود و از جایی مانند خانه خلاق و نوآوری برای این شبکه استفاده شود، گفت: این هم‌افزایی در راستای توسعه و پیشرفت زنان استفاده شود. نهادها و تشکل‌ها و ان‌جی‌اوهای حوزه زنان، زیاد نیستند و ضعیف عمل می کنند که باید از آنها حمایت شود. با شبکه سازی می توانیم پتانسیل‌ها را شناسایی کنیم و در بین اینها ارتباط برقرار کنیم. نهادهایی مانند معاونت علمی و فناوری و تبیان آماده هستند که این شبکه ایجاد شود.

مهلت ارسال ایده به رویداد عصر زنان، از چهارم تا پانزدهم بهمن است. ایده ها و محصولات برتر،  از سرمایه‌گذاری تا سقف 700 میلیون تومان بهره‌مند می‌شوند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .