تبیان، دستیار زندگی

دستتان خشکی زده؟!

با دست‌های خشک و ترک‌خورده چه کنیم؟

با بالارفتن سن ممکن است متوجه شوید دست‌هایتان خشک‌تر شده و به‌راحتی ترک می‌خورند و حتی شاید قرمز و پوسته‌پوسته هم بشوند؛ همهٔ این‌ها علامت خشکی پوست هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خشکی دست
ترک‌های روی انگشت می‌توانند انجام ساده‌ترین کارها را هم سخت کنند؛ مثلاً تایپ کردن، ورق زدن یا بستن دکمه‌های لباس، چون همهٔ این کارها را دردناک می‌کنند.
در پزشکی به خشکی پوست زروسیس گفته می‌شود. این عارضه اغلب بخشی طبیعی از بالارفتن سن است که البته می‌تواند از علائم اولیهٔ درماتیت نیز باشد. زروسیس یا خشکی پوست سه نوع دارد که همگی باعث خشکی پوست، خارش پوست و گاهی کهیر می‌شوند.

علائم خشکی پوست

شایع‌ترین علا‌ئم خشکی شدید پوست شامل زبری و پوسته شدن و شوره زدن پوست می‌شوند. همچنین شاید متوجه شوید پوستتان قرمز شده است. اگر پوستی تیره داشته باشید ممکن است خاکستری به نظر برسد. خارش در این عارضه بسیار معمول است.
اگر پوستتان خیلی خشک شود، ترک‌ها ممکن است خونریزی کنند. سپس درد ممکن است به حدی برسد که نیمه‌شب از خواب بیدارتان کند. بدتر اینکه اگر باکتری وارد پوست بازتان شود ممکن است به عفونت دچار شوید.

مطالعه‌ای نشان داده روغن دانه آفتابگردان می‌تواند به‌عنوان یک مرطوب‌کننده، پوست را هیدراته کند. البته همهٔ روغن‌های طبیعی برای به‌عنوان مرطوب‌کننده کاربرد ندارند؛ مثلاً روغن زیتون می‌تواند به سدهای دفاعی پوست آسیب بزند


علت‌های خشکی پوست

با افزایش سن، پوست نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود و چربی کمتری تولید می‌کند.
خورشید، باد و دیگر عوامل هم می‌توانند بر پوست اثر بگذارند.
ضمناً بعضی از افراد بیشتر مستعد خشکی شدید پوست هستند. پوست عده‌ای از افراد چربی کمتری می‌سازد و عده‌ای نیز نسبت به مواد شیمیایی حساس‌ترند.
اگر مستعد اگزما باشید یا سابقهٔ آلرژی در خانواده داشته باشید، پوستتان نسبت به مواد شیمیایی مانند نگهدارنده‌ها و خوشبوکننده‌ها خیلی حساس‌تر خواهد بود که می‌تواند خشکی و کهیر را تشدید کند.
افرادی که پسوریازیس دارند در معرض خشکی شدید پوست هستند. همین‌طور افرادی که زیاد دست‌های خود را می‌شویند، مانند پرستارها، آشپزها و حتی کسانی که هنرهای دستی انجام می‌دهند.
کسانی که پوستشان مرتباً در معرض مواد شیمیایی قرار می‌گیرد معمولاً دچار خشکی دست‌ها هستند و پوستشان ترک می‌‌خورد.

درمان خشکی پوست

بهترین درمان پیشگیری است. در صورت امکان، دست‌ها را زیاد نشویید خصوصاً با کف صابون که حاوی موادی می‌باشد که پوست را بیشتر خشک می‌کنند. چند بار در روز از مرطوب‌کننده استفاده کنید و به دست‌هایتان کرم و لوسیون مخصوص دست بزنید. بهتر است کرمی که به دست‌هایتان می‌زنید حاوی وازلین و شی‌باتر باشد.
یک پاک‌کنندهٔ هیپوآلرژیک معمولاً کمتر از صابون‌هایی که حاوی عناصر کف‌کننده هستند پوست را تحریک می‌کند. فقط یادتان باشد که آن‌ها ممکن است باکتری‌ها یا ویروس‌ها را نکُشند؛ بنابراین اگر نگران انتشار ویروس‌ها و دیگر میکروب‌ها هستید باید از یک ژل آنتی‌باکتریال یا ضدعفونی‌کنندهٔ الکلی دست استفاده کنید.
اگر شغلتان ایجاب می‌کند مرتباً دست‌ها را بشویید یا خیس کنید، دستکش لاتکس یا وینیل دستتان کنید تا از پوستتان محافظت شود.

دیگر نکات برای نرم و لطیف کردن پوست:
. به‌محض خارج‌شدن از حمام یا شستن دست‌ها مرطوب‌کننده بزنید.
. از محصولاتی که حاوی خوشبوکننده‌های مصنوعی هستند اجتناب کنید چون پوست را تحریک می‌کنند.
. دستگاه رطوبت‌ساز در اتاق روشن کنید تا هوای داخل مرطوب بماند.
. کمتر زیر نور خورشید باشید.
. حتماً ضدآفتاب بزنید.
. هر وقت ضدآفتاب می‌زنید حتماً به دست‌ها و انگشتان نیز بزنید تا پوستتان کاملاً محافظت شود.
. مدت دوش گرفتنتان را کوتاه‌تر کنید و با آب ولرم دوش بگیرید یا حمام کنید نه با آب داغ!
. بیشتر مایعات بنوشید.
. سیگار را کنار بگذارید.
هر چه سنمان بیشتر می‌شود پوستمان چربی کمتری تولید می‌کند، بنابراین خشکی پوست می‌تواند با گذشت زمان بیشتر شود.

چند راهکار خانگی برای رفع خشکی دست‌ها

آلوئه‌ورا
آلوئه‌ورا دارای اثر نرم‌کنندگی و آرام‌بخشی روی پوست است که خواص آنتی‌باکتریال و ضدالتهابی دارد. می‌توانید از آلوئه‌ورای تازه استفاده کنید یا ژل آن را از داروخانه تهیه کنید. آلوئه‌ورا به‌عنوان یک مرطوب‌کنندهٔ طبیعی عمل می‌کند.

وازلین
سال‌هاست که از وازلین به‌عنوان مرطوب‌کننده و نرم‌کننده استفاده می‌شود. وازلین به‌عنوان سدی روی پوست و محافظت از رطوبت و چربی آن عالی عمل می‌کند.

روغن دانه آفتابگردان
مطالعه‌ای نشان داده روغن دانه آفتابگردان می‌تواند به‌عنوان یک مرطوب‌کننده، پوست را هیدراته کند. البته همهٔ روغن‌های طبیعی برای به‌عنوان مرطوب‌کننده کاربرد ندارند؛ مثلاً روغن زیتون می‌تواند به سدهای دفاعی پوست آسیب بزند.

آبلیمو
آبلیمو در رفع خشکی پوست بسیار خوب عمل می‌کند. لیموترش سرشار از پتاسیم می‌باشد که می‌تواند پوست خشک را بازسازی کند. ویتامین C موجود در لیموترش می‌تواند ایجاد چروک‌های ریز ناشی از خشکی پوست را به تأخیر بیندازد.

روغن نارگیل
مطالعه‌ای دریافته روغن نارگیل برای رطوبت‌رسانی پوست عالی است. روغن نارگیل به اندازهٔ وازلین در درمان خشکی پوست مؤثر است. استفادهٔ منظم از روغن نارگیل میزان چربی‌های لیپید روی سطح پوست را افزایش می‌دهد. روغن نارگیل دارای اسیدهای چرب اشباع است که خواص نرم‌کنندگی دارند و می‌توانند ترک‌های پوست خشک را پرکرده و آن را یکدست و لطیف کنند.

عسل
عسل پوست را مرطوب کرده و خواص ضدالتهابی دارد. عسل را می‌توانید به‌راحتی مستقیماً روی پوست بزنید.

روغن بادام
سه تا چهار قاشق غذاخوری روغن بادام روی دست‌هایتان بریزید و خوب ماساژ بدهید تا جذب شود؛ تقریباً فوراً متوجه نرم‌تر شدن پوستتان خواهید شد. روغن بادام پوست را تغذیه می‌کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر خشکی دست‌هایتان آزاردهنده شده و موانعی برایتان ایجاد کرده حتماً به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.
اگر دست‌هایتان متورم شدند، خونریزی کردند و روی ترک‌های پوست ترشحات عسل مانندی دیدید یا خطوط قرمز رنگی دیدید که به سمت بالای دستتان کشیده می‌شوند باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید؛ این علائم نشان‌دهندهٔ یک عفونت جدی‌اند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.