تبیان، دستیار زندگی

حمله دوباره نشریه هتاک فرانسوی

«شارلی ابدو»،‌ این‌بار حجاب اسلامی را هدف قرار داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 نشریه هتاک فرانسوی، حجاب اسلامی، توهین به مقدسات مسلمانان، حقوق مسلمانان ،
نشریه فکاهی فرانسوی شارلی ابدو که با کاریکاتورهای موهنش نسبت به پیامبر اسلام(ص)، شهره است، پس از جنجال‌ برانگیزی‌های سال‌های گذشته به واسطه هتاکی به مقدسات مسلمانان - آن‌هم به بهانه آزادی بیان- در تازه‌ترین اقدام خود علیه اسلام، این‌بار حجاب اسلامی را هدف قرار داده و با انتشار مقاله‌ای، دفاع غرب‌ از حق برخورداری زنان مسلمان از حجاب و پوشش را «اقدامی بزدلانه» خوانده و با استناد به سخنان و تحرکات عناصر معلوم‌الحالی مانند «مسیح علی‌نژاد»، قائل شدن این حق برای اقلیت مسلمان ساکن در اروپا را محکوم کرد!

حقوق مسلمانان فرانسه در سال‌های اخیر (ریاست‌جمهوری «امانوئل مکرون»)، به شدت دستخوش محدودیت شده. فشارها بر مسلمانان باعث شده اکثر آنان به صورت شهروندان درجه دوم باشند 



این نشریه در مطلب مزبور، اقدام نشریه «انجمن پزشکی کانادا» را در دفاع از تصویر منتشر شده از یک دختر باحجاب را «نمونه‌ای از بزدلی روشنفکرانه و تسلیم شدن در مقابل اتهام اسلام‌هراسی» عنوان و محکوم کرد. این در حالی است که در فرانسه با وجود تمام اقدامات محدودکننده حقوق مسلمانان، ‌به ویژه آثار ناشی از دعوای آزادی بیان سال گذشته(مانند ممنوعیت پوشش اسلامی و برقع در مدارس و ادارات، اخراج مدیران مسلمان و...)، برخی جریان‌های سیاسی معتقدند حجاب بخشی از فرهنگ عرب است و باید به آن احترام گذاشت. اما گویا این نشریه چپ‌گرا و اسلام‌هراس، حتی این‌ مقدار از حقوق مسلم را نیز برنتابیده و با حمایت از عناصری همچون علی‌نژاد در پی ایجاد محدودیت بیشتر برای این حق مسلمانان است.

حقوق مسلمانان فرانسه در سال‌های اخیر(ریاست‌جمهوری «امانوئل مکرون»)، به شدت دستخوش محدودیت شده. «بر اساس تخمین آماری سازمان سیا و وزارت خارجه امریکا، مسلمانان حدود ۵ درصد از جمعیت کشور فرانسه را تشکیل می‌دهند و حدود یک چهارم از جمعیت شهر مارسی، مسلمان هستند.
فشارها بر مسلمانان باعث شده اکثر آنان به صورت شهروندان درجه دوم باشند و در قسمت‌های فقیرنشین مشخص شهرها زندگی کنند. در سال‌های اخیر به بهانه «بنیادگرایی اسلامی»، سخن از بازگرداندن مسلمانان مهاجر به آفریقای شمالی زده می‌شود.» (۱)
پی‌نوشت:
1. ویکی پدیا


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .