تبیان، دستیار زندگی

سلبریتی‌های عزیز؛ حیوان‌آزاری را متوقف کنید

جدیدترین تصویر از «هانیه توسلی»، بازیگر سینما و تلویزیون با یک حیوان خانگی باعث نگرانی و اعتراض برخی کاربران فضای مجازی شده است. این عکس با توضیحات این بازیگر نشان می‌دهد او و یک قلاده سگ هاسکی(حیوان سردسیری) در کویر لوت هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هانیه توسلی ، حیوان خانگی، محیط زیست ،
مدتی قبل هم هانیه توسلی با انتشار متنی غم‌انگیر درباره مرگ گربه‌ای که نگهداری می‌کرد، جنجال زیادی در فضای مجازی ایجاد کرد. محبت عمیق او نسبت به یک حیوان باعث شد برخی کاربران فضای مجازی با ناراحتی او شوخی کنند. در حالی که وابستگی به حیوان خانگی مسئله‌ای جدی در بین افراد است و معمولا فقدان حیوانات آسیب روانی جدی به صاحبان‌شان وارد می‌کند.

این وابستگی شدید بین انسان و حیوان علی‌رغم احساس لذتی که برای افراد دارد می‎‌تواند آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به تمام چرخه طبیعت وارد کند؛ همانطور که امروز متخصصان محیط زیست ایران را به شدت نگران کرده است. سلبریتی‌های بسیار زیاد دیگری به جز هانیه توسلی هم هستند که سابقه طولانی در زمینه تبلیغ نگهداری از حیوانات دارند.

خرید حیوانات برای نگهداری در خانه باعث به وجود آمدن یک چرخه اقتصادی غیراخلاقی در پرورش حیوانات شده که کاملا حقوق حیوانات را نادیده می‌گیرد


کمترین آسیب این سبک زندگی، صدماتی است که به حیوان خانگی برای زندگی در شرایط غیر طبیعی وارد می‌کند مثل آسیبی که به هاسکی در آب و هوای غیر از سیبری وارد می‌شود و مصداق واقعی ظلم به این گونه است. بیشترین آسیب هم از به خطر افتادن جان انسان‌ها تا خطر جدی انقراض حیواناتی است که در طبیعت زندگی می‌کنند.

اما چگونه نگهداری از حیوانات خانگی می‌تواند تا این اندازه برای محیط زیست مضر باشد؟ خرید حیوانات برای نگهداری در خانه باعث به وجود آمدن یک چرخه اقتصادی غیراخلاقی در پرورش حیوانات شده که کاملا حقوق حیوانات را نادیده می‌گیرد. در این چرخه غیر اخلاقی توله‌هایی که زیبایی مورد پسند بازار را ندارند در طبیعت رها می‌شوند.

خسته شدن از فرآیند سخت و پرهزینه نگهداری از حیوان هم اغلب باعث می‌شود افراد، حیوانی که نگهداری می‌کرده‌اند را در طبیعت رها کنند. افزایش تعداد حیوانات ولگرد در طبیعت یعنی شروع چرخه انقراض سایر حیوانات

حیوانات رها شده در طبیعت هم با دلسوزی‌های بی‌مورد افراد حامی‌نما که دائما به آن‌ها غذا می‌دهند، به شکل ترسناکی قوی شده و به میزان زیادی هم تولید مثل می‌کنند. جمعیت بالا، زندگی گله‌‎ای و قدرت زیاد این حیوانات ولگرد جام سایر جانداران ساکن در طبیعت را به خطر انداخته است.

موارد متعدد حمله این حیوانات به کودکان و بزرگسالان بارها در اقصی نقاط کشور گزارش شده اما اخیرا مواردی از حمله سگ‌های ولگرد به حیوانات درنده‌ای مثل یوزپلنگ هم گزارش شده که این گونه نایاب را با سرعت بیشتری در خطر انقراض قرار داده است.