تبیان، دستیار زندگی

چه کسی زیان مخاطبان جیران را جبران می‌کنید؟

جیران، جدیدترین سریال فیلیمو ساخته حسن فتحی است که قرار بود از روز جمعه 24 دی در شبکه نمایش خانگی منتشر شود. این البته قراری است که فیلیمو با خود گذاشته بود؛ نه آنچه که باید بر اساس قوانین نمایش خانگی اتفاق می‌افتاد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سریال نمایش خانگی، سریال جیران، سریال، فیلیمو ، فضای مجازی،  مخاطبین،
فیلمو که از چند روز قبل تبلیغات گسترده برای «جیران» را شروع کرده بود؛ روز جمعه با انتشار اطلاعیه‌‎ای اعلام کرد که ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) ممیزی جدیدی در دستور کار قرار داده و همین هم باعث شده که عملا جلوی انتشار اولین قسمت از سریال گرفته شود.

ساترا در وضعیت پیش آمده بی‌تقصیر نیست اما با این وجود مقصر اصلی این بدقولی و خسارتی که به مخاطبین وارد شده بیش از هر کسی مدیران فیلیمو هستند.

برای درک این مسئله که چرا معتقدیم فیلیمو باید عذرخواهی و جبران خسارت کند باید بدانیم که اولاً جیران براساس مجوز ساختی که وزارت ارشاد صادر کرده تولید شده است، نه مجوزهایی که اخیراً ساترا صادر می‌کند. دوماً بر اساس پیچیدگی‌های رو به تولید، مجوز نمایش برای سریال‌های نمایش خانگی قسمت به قسمت صادر می‌شود.

بنابراین آنطور که ما در تبیان از منابع مختلف جویا شدیم؛ فیلیمو حدود یک هفته پیش از 24 دی، نسخه‌ای ناتمام از قسمت اول جیران را برای دریافت مجوز به ساترا داده و ساترا هم بدون سخت‌گیری برای دریافت نسخه فاینال، ممیزی‌های مد نظرش را به فیلیمو اعلام و بعد هم مجوز را صادر کرده است.

چرا معتقدیم فیلیمو باید عذرخواهی و جبران خسارت کند باید بدانیم که اولاً جیران براساس مجوز ساختی که وزارت ارشاد صادر کرده تولید شده است، نه مجوزهایی که اخیراً ساترا صادر می‌کند. دوماً بر اساس پیچیدگی‌های رو به تولید، مجوز نمایش برای سریال‌های نمایش خانگی قسمت به قسمت صادر می‌شود



فیلیمو بعد از دریافت مجوز اولیه، مراسم افتتاحیه سریال را با حضور تعداد زیادی مهمان برگزار و این بار نسخه فاینال از قسمت اول جیران را در این مهمانی اکران می‌کند؛ نسخه‌ای که با نسخۀ ارائه شده به ساترا فرق داشت!

ساترا همانطورکه فیلیمو در اطلاعیه‌ خود اعلام کرده، روز چهارشنبه ممیزی‌های مربوط به نسخه جدید را در اختیار فیلمو قرار می‌دهد و این یعنی فیلیمو 48 ساعت زمان داشته که یا اصلاحات را همانطوری که الان قرار است انجام شود، اعمال کند و یا در اطلاعیه‌ای اعلام کند که قسمت اول فعلا منتشر نمی‌شود.

اما فیلیمو به جای این، تا لحظه آخر نه تنها اعلام نمی‌کند قسمت اول فعلا منتشر نمی‌شود بلکه به تبلیغات، حتی با شمارش معکوس روی صفحه اصلی فیلیمو همچنان ادامه می‌‍دهد. این کار هم به لحاظ روانی و تبلیغاتی عطش مخاطب را برای تماشای سریال زیاد می‌کند و هم باعث اضافه شدن تعداد مشترکانی می‌شود که اعتبار حساب‌ خود را افزایش داده‌اند.

این اقدام عملا باعث شده یک هفته به جیب مشترکین ضرر وارد شود در حالی که فیلیمو در اطلاعیه‌اش فقط برای جبران 3 روز از این 1 هفته وعده داده است!

سریال اینترنی «جیران» روایتی از یک رابطه عاشقانه چند ضلعی در دربار ناصرالدین شاه قاجار است که بر اساس شنیده‌ها شباهت‌هایی به «شهرزاد» سریال قبلی حسن فتحی هم دارد. جیران یکی از سریال‌های طولانی نمایش خانگی است و قرار است در 40 قسمت تولید و اکران شود.