تبیان، دستیار زندگی

سود 600 میلیون تومانی برای دریافت وام480 میلیون تومانی

آیا زوجین با این تسهیلات توانایی خانه دار شدن را دارند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وام مسکن، سود وام، تسهیلات خرید مسکن،
بر اساس مصوبه بانک مرکزی و دستور العمل بانک مسکن سقف وام ساخت و خرید مسکن برای مجردین ساکن تهران با احتساب جعاله برابر با 280 میلیون تومان و برای متاهلین برابر با 480 میلیون تومان اعلام شد. 

همچنین سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت برای زوج‌ها به ۳۲۰ میلیون تومان و رقم درخواست انفرادی این وام به160میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

در سایر شهرهای زیر 200 هزار نفر نیز تسهیلات حساب‌های انفرادی به ۱۲۰ میلیون تومان و تسهیلات زوجین به ۲۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

اما دریافت وام مسکن به این راحتی نیست و افراد برای گرفتن این وام باید ورق تسهیلات مسکن یا همان اوراق تسه را بخرند

به هر یک ورق تسهیلات مسکن یا تسه ۵۰۰ هزار تومان وام تعلق میگیرد یعنی اگر زوجین 480 میلیون وام مسکن بخواهند باید در ابتدا 960 اوراق خریداری نمایند.

بررسی روند قیمتی تسه در بازار سهام نشان می‌دهد که قیمت این اوراق تنها در ۴ ماه اخیر دو برابر شده و از ۶۰ هزار تومان در اوایل مهر ماه به ۱۲۰ هزار تومان در دی‌ماه امسال رسیده است.

در واقع زوجین متقاضی وام مسکن از محل اوراق حق تقدم در تهران باید ماهانه 8 میلیون و 661 هزار تومان قسط پرداخت کنند. مجموع بازپرداخت وام 480 میلیون تومانی با احتساب خرید تسه بالغ بر یک‌میلیارد و 114 میلیون تومان و کل سود وام 519 میلیون تومان خواهد بود



خروج پول از بازار سرمایه و تمایل به سرمایه گذاری در بازار مسکن باعث شده تا خرید تسه نیز با افزایش تقاضا رو به رو شود و در این صورت کار برای متقاضیان واقعی این بخش سخت تر شده است.

در واقع متقاضی برای دریافت 480 میلیون تومان وام باید 115 میلیون و 440 هزار تومان تومان اوراق خریداری و بعد از آن درخواست خود را در بانک مسکن ثبت نماید. بانک مسکن بعد از تایید کارشناس از نحوه توانایی متقاضی برای بازپرداخت، وام را در بازه ای حدودا یک تا دو ماه به حساب شما واریز خواهد کرد.

تا اینجای کار شما در حقیقت 365 میلیون تومان وام گرفته اید اما بعد از آن هم باید در طی 12 سال، مبلغ 400 میلیون تومانی وام مسکن و در طی 5 سال، مبلغ 80 میلیونی وام جعاله را با سود 17.5 درصد بازگردانید.

اقساط وام 400 میلیون تومانی خرید مسکن برای تهرانی‌ها در بازپرداخت به‌روش ساده ماهانه 6 میلیون و 661 هزار تومان است. کل بازپرداخت این وام در 12 سال بالغ بر 959 میلیون و 184 هزار تومان خواهد بود، به‌عبارت دیگر سود این وام 479 میلیون و 174 هزار تومان خواهد بود.

اقساط وام 80 میلیون تومانی تعمیر در بازپرداخت 5ساله با نرخ سود 17.5 درصد ماهانه حدود 2 میلیون تومان است. سود این وام حدود 40 میلیون  تومان و کل بازپرداخت آن 120 میلیون تومان خواهد بود.

در واقع زوجین متقاضی وام مسکن از محل اوراق حق تقدم در تهران باید ماهانه 8 میلیون و 661 هزار تومان قسط پرداخت کنند. مجموع بازپرداخت وام 480 میلیون تومانی با احتساب خرید تسه بالغ بر یک‌میلیارد و 114 میلیون تومان و کل سود وام 519 میلیون تومان خواهد بود.

 به عبارت ساده تر زوجین برای دریافت یک وام 480 میلیون تومانی باید در مدت 12 سال 1 میلیارد و 114 میلیون تومان به بانک مسکن پرداخت کنند.

حال باید از مسئولین بانک مسکن پرسید، با توجه به افزایش افسار گسیخته تورم و افزایش روزانه هزینه‌های خانوار آیا زوجین توانایی پرداخت چنین اقساطی را در ماه دارند؟