تبیان، دستیار زندگی

تبشیر و راهکارهای تبلیغی

جریان مسیحیت تبشیری و صهیونیستی، برنامه ی مشخصی برای تبلیغ و جذب افراد در همه‌جای جهان دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسیحیت تبشیری، تبشیر، صهیونیست،
یکی از حربه‌های این جریان، استفاده از فعالیت‌های تفریحی به‌خصوص در کشورهای مسلمان است که در حال حاضر با تأسیس مراکز مستقر در خاورمیانه از جمله لبنان و عراق، جنبه‌ی جدی‌تری یافته‌است. در این راستا سازمان‌های تبشیری از ظرفیت‌های بالقوه ورزشی غافل نمانده‌اند و با ایجاد نهادهای متمرکز بر جامعه‌ی ورزشی، سعی در جذب و تاثیرگذاری در میان ورزشکاران دارند. در فرآیند تبشیر ورزشی، افراد سست نسبت به اعتقادات دینی، شناسایی شده و در مرحله‌ی بعد از طریق اینترنت و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت در کشورهای منطقه، به فعالیت در هسته‌ی تبشیری دعوت می‌شوند.

از راهکارهای دیگر این جریان، فریب افراد علاقه‌مند به مهاجرت، با وعده‌های فریبنده‌ی اقامت و تحصیل در خارج از کشور است.



از راهکارهای مهم دیگر، استخدام مبلغان مذهبی توسط سازمان‌های تبشیری است. مبلغان استخدام شده، پس از طی دوره‌های آموزشی، به مدت ۳۰ تا ۴۰ سال به منطقه‌ی مأموریت خود اعزام می‌شوند. به همین دلیل این مبلغان، شناخت جامعی از منطقه، کسب کرده و به شکل ریشه‌ای در منطقه نفوذ می‌کنند و گزارش فعالیت‌ها، کاستی‌ها و نقاط قوت مأموریت تبشیری خود را برای سازمان مربوطه می‌فرستند.

فرآیند تبشیر و تبلیغ، بیش از آن‌که تحت تاثیر موعظه بر مبانی اعتقادی صورت گیرد، بر محور خدمات اجتماعی، آموزش‌های کاربردی و حسن‌معاشرت مبلغان مذهبی صورت می‌گیرد.

راهکار دیگر جریان تبشیری برای جذب افراد، استفاده از خلأ معنوی انسان مدرن و ارائه‌ی آموزش‌های متافیزیکی به مبلغان دینی باتجربه است. آن‌ها با استفاده از واژه‌های مسیحی برای آموزش‌ها، رنگ و بویی مسیحی به آن‌ها می‌دهند و ریشه‌ی الحادی آموزش‌ها را پنهان می‌کنند.

فرآیند تبشیر و تبلیغ، بیش از آن‌که تحت تاثیر موعظه بر مبانی اعتقادی صورت گیرد، بر محور خدمات اجتماعی، آموزش‌های کاربردی و حسن‌معاشرت مبلغان مذهبی صورت می‌گیرد



از راهکارهای دیگر این جریان، فریب افراد علاقه‌مند به مهاجرت، با وعده‌های فریبنده‌ی اقامت و تحصیل در خارج از کشور است. به طور مثال فریب مهاجران مسلمان ایرانی ساکن کمپ‌های پناهندگی با وعده‌ی تسهیل فرآیند خروج از کمپ و اخذ شهروندی بعد از مسیحی شدن توسط نهادهای تبشیری متمرکز بر پناهندگان صورت می‌گیرد.

تبشیر از راه ارائه ی خدمات درمانی، همواره از مهم‌ترین ابزارهای تبشیری بوده‌ است. در دنیا گروه‌های درمانی تبشیری بسیاری فعال هستند که داوطلبان متخصص و غیرمتخصص خدمت داوطلبانه را جذب می‌کنند تا آن‌ها را در کنار مبلغان دینی حرفه‌ای به مناطق محروم یا آسیب‌دیده اعزام کنند. هزاران بیمارستان، داروخانه، انجمن پزشکی و پرستاری، مراکز بیماری‌های خاص و بهزیستی معلولان و مراکز زنان در معرض تهدید، همگی مشغول جذب کمک‌های جهانی و تبشیر در کنار ارائه ی خدمات هستند.

منابع:
۱.تبلیغ مسیحیت در آفریقا، مجله مبلغان، اردیبهشت۱۳۸۳، شماره۵۳
۲.دکتر مصطفی خالدی و دیگران، نقش کلیسا در ممالک اسلامی، صفحه۶۳
۳.زین‌العابدین قربانی، علل پیشرفت اسلام و انحطاط مسلمین، صفحه۴۵۸
۴.مرتضی نظری، بررسی شیوه‌های تبلیغاتی مسیحیت علیه اسلام، صفحه۲۶۷
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .