تبیان، دستیار زندگی

توصیه‌هایی برای کنترل تپش قلب

احساس تپش قلب می‌تواند ایجاد نگرانی کند. در واقع اگر تپش قلب مکرراً روی دهد لازم است معاینات پزشکی انجام شود تا دلیل آن معلوم شود. هرچند عمل به توصیه‌های پزشکی لازم است؛ اما برخی از عادت‌ها و راهکارهای طبیعی نیز می‌توانند تپش قلب را تسکین دهند. یادتان باشد که این عارضه زمانی روی می‌دهد که قلب تندتر از حد نرمال می‌تپد و همراه با سرگیجه، بی‌قراری و خستگی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تپش قلب
تپش قلب می‌تواند ناشی از اضطراب و استرس باشد؛ اما علامت هشداردهنده‌ای از بیماری‌های قلبی مانند نارسایی قلبی یا فشارخون کنترل نشده نیز هست.
روش‌های طبیعی برای کنترل تپش قلب به‌عنوان مکملی در کنار درمان عمل می‌کنند. هرچند لازم است به پزشک مراجعه کنید تا عارضه‌تان تحت مداوا قرار بگیرد، اما توصیه‌های زیر نیز به شما کمک زیادی می‌کنند.

خوردن غذاهای سرشار از پتاسیم

غذا به‌عنوان یک درمان طبیعی، مهم‌ترین عامل است. در مورد تپش قلب توصیه می‌شود مصرف غذاهای پتاسیم دار را افزایش دهید؛ زیرا کمبود پتاسیم یکی از عوامل ایجاد مشکلات قلبی است. مواد غذایی زیر دارای پتاسیم قابل‌توجهی هستند:
. موز
. سیب سبز
. ملون
. گوجه‌فرنگی
. جو دوسر
. دانه‌ها
. حبوبات
. آووکادو
. نارگیل

مصرف دم‌نوش‌های گیاهی

انواع گوناگونی از گیاهان وجود دارند که می‌توانند به طور طبیعی تپش قلب را کنترل کنند. عناصر فعال موجود در این گیاهان به بهبود گردش خون کمک می‌کنند و درنتیجه فعالیت سیستم عصبی را تنظیم می‌نمایند. با گیاهان زیر دم‌نوش تهیه کرده و بنوشید:
. بادرنجبویه
. سنبل‌الطیب (والرین)
. گل ساعتی
یک قاشق چای‌خوری از گیاه مورد نظرتان را در یک فنجان آب جوش بریزید و روی آن را بپوشانید، اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. حالا می‌توانید این دم‌نوش را با کمی عسل شیرین کرده و بنوشید.

غذا به‌عنوان یک درمان طبیعی، مهم‌ترین عامل است. در مورد تپش قلب توصیه می‌شود مصرف غذاهای پتاسیم دار را افزایش دهید؛ زیرا کمبود پتاسیم یکی از عوامل ایجاد مشکلات قلبی است


قفسه سینه‌تان را ماساژ دهید

اثرات درمانگری ماساژ قفسه سینه برای کنترل تپش قلب در زمان اضطراب ثابت شده است. توصیه می‌شود از یک روغن معطر برای ماساژ استفاده کنید تا اثرات آرامش‌بخشی آن را افزایش دهید.
برای ماساژ قفسه سینه:
. دراز بکشید و دستتان را روی سینه‌تان بگذارید (مستقیماً روی پوست)
. کف دستتان را کمی روی پوست فشار دهید، جوری که این فشار را حس کنید و یک ماساژ سطحی نباشد. سپس می‌توانید بافت اطراف قفسه سینه را خوب لمس کرده و حرکت دهید.
. با حرکات دورانی به‌آرامی و در جهت عقربه‌های ساعت سینه را ماساژ بدهید.
. این کار را پنج دقیقه انجام دهید و بعد از آن، فوراً از جایتان بلند نشوید.

مواد محرک مصرف نکنید

یکی از اصلی‌ترین علت‌های تپش قلب، مصرف مداوم مواد و غذاهای محرک است. هرچند خیلی از افراد نسبت به این مسئله آگاه نیستند؛ اما خوب است بدانید برخی از مواد غذایی که مصرف می‌کنید، ضربان قلب را افزایش می‌دهند:
. چای سیاه
. تنباکو
. نوشیدنی‌های الکلی
. نوشیدنی‌های بر پایهٔ کولا
. قهوه
. نوشابه‌های انرژی‌زا

ورزش کنید

همه می‌دانیم که فعالیت بدنی و ورزش، فواید متعددی برای سلامت قلب و عروق دارد؛ بنابراین عجیب نیست که توصیه می‌شود برای کنترل تپش قلبتان ورزش کنید. در واقع ورزش یکی از ابزارهای مکمل درمان پزشکی و رژیم غذایی است.
ورزش منظم به بهبود گردش خون کمک کرده و عضلهٔ قلب را تقویت می‌کند. ضمناً ورزش می‌تواند کلسترول و فشارخون بالا را نیز کاهش دهد. همچنین ورزش‌کردن موجب کاهش اضافه‌وزن و چاقی می‌شود که همهٔ این‌ها ریسک فاکتورهای بیماری قلبی‌اند.
بهترین ورزش‌ها برای سلامت قلب:
. یوگا و پیلاتس
. پیاده‌روی به مدت حداقل ۲۰ دقیقه در روز
. شنا
. دوچرخه‌سواری

از آب سرد کمک بگیرید

آب سرد نیز فواید خودش را برای بدن دارد. آب سرد نه‌تنها احساس انرژی را افزایش می‌دهد بلکه گردش خون را بهبود داده و دمای بدن را تنظیم می‌کند؛ بنابراین می‌تواند برای تسکین تپش قلب هم مفید باشد. به مدت ۱۰ دقیقه به‌صورت و چشم‌هایتان آب سرد بزنید. اگر تپش قلبتان زیاد است می‌توانید به دست‌ها و بازوهایتان نیز آب سرد بزنید.
علاوه بر تمام توصیه‌های ارائه‌شده، برخی از کارشناسان عقیده دارند تنفس عمیق به مدت ۳ تا ۵ دقیقه می‌تواند به تسکین تپش قلب کمک کند. 
بیشتر موارد تپش قلب، جدی و خطرناک نیستند و ناشی از بیماری خاصی نمی‌باشند؛ اما اگر این علامت ادامه‌دار شد یا متوجه شدید به فواصل منظمی روی می‌دهد، باید جهت معاینه و بررسی به پزشک مراجعه کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.