تبیان، دستیار زندگی

ندا ملکی مشاور پیش از ازدواج:

رشد و کمال در ازدواج نیست

برخی تصور می‌کنند ازدواج مثل مسابقه‌ای می‌ماند که هرکس در بین دوست و آشنا زودتر ازدواج کند، برنده است! عده‌ای هم گمان می‌کنند ازدواج معجزه‌ای است که بسیاری از مشکلات زندگی‌شان را حل و درهای خوشبختی را به رویشان باز می‌کند. این تفکرات اشتباه باعث می‌شود تا برخی بدون در نظر گرفتن معیارها و ملاک‌های مهم، تن به ازدواج دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هدف از ازدواج
ازدواج در اسلام مستحب موکد است. تأکید بر ازدواج در اسلام در واقع تأکید بر ازدواج موفق و همسان‌همسری است که زمینه سعادت، خوشبختی و آرامش زوجین را فراهم کند اما متأسفانه برخی افراد بدون انگیزه و هدف درست، دست به ازدواج می‌زنند.

دکتر ندا ملکی روانشناس و مشاور پیش از ازدواج در گفت و گو با خبرنگار تبیان دراینباره می‌گوید: « افرادی که تصورشان از ازدواج تنها ازدواج کردن است و هدف و انگیزه خاصی برای ازدواج ندارند، دلیلش این است که هنوز به بلوغ عقلانی و عاطفی مناسبی نرسیده اند.»

وی ادامه می‌دهد: « می‌بایست بعد از سنین نوجوانی مهارت‌های لازم ارتباطات اجتماعی به دانش‌آموزان و فرزندان آموزش داده شود؛ سیستم آموزشی ما باید به گونه‌ای طراحی شود که بعد از اینکه فرزند ما به سن ۱۸ سالگی رسید، بتواند همان مهارت‌هایی که آموزش دیده را در انتخاب همسر و زندگی مشترک مورد استفاده قرار دهد. بعد از آموزش مهارت ها، لازم است درباره انگیزه و هدف از ازدواج با فرزند صحبت شود.»

ملکی می‌گوید: « یکی از اشتباهات رایج قبل و حین ازدواج این است که فرد با انگیزه رهایی از محیط نامناسب خانوادگی، مشکل اقتصادی، رفع تنهایی، مقایسه با هم سن و سالان و… ازدواج کند و وارد زندگی مشترک شود. در واقع چنین فردی فقط می‌خواهد ازدواج کند و هدف و انگیزه درستی از ازدواج ندارد. یکی از راه‌ها برای آگاه‌سازی این جوانان، مهارت‌هایی است که در سنین نوجوانی باید به آن‌ها آموزش داده شود.»

ندا ملکی در خصوص هدف ازدواج می‌گوید: « نیاز به جنس مخالف به صورت فیزیولوژیکی و طبیعی در درون همه آدم‌ها به ودیعه گذاشته شده و این نیاز هم از دوران نوجوانی به بعد بیشتر نمایان می‌شود اما اگر هدف از ازدواج را فقط به نیازهای جسمانی محدود کنیم این به معنای غفلت از بعد روحی و روانی است. در واقع انسان هم برای رفع نیازهای جسمی و هم برای رسیدن به آرامش روحی و روانی ازدواج می‌کند حالا اگر انسان آمادگی لازم برای ازدواج را داشته باشد و دست به انتخاب مناسبی بزند و با فرد متناسب با خودش ازدواج کند، به آرامش می‌رسد، در غیر اینصورت به سعادت و آرامش دست پیدا نخواهد کرد.»

این روانشناس با اشاره به واقعیت‌های زندگی بعد از ازدواج می‌گوید: « گاهی برخی جوان‌ها تصور می‌کنند اینکه ما می‌گوییم دختر و پسر باید هم کفو و متناسب باشند به این معناست که اینها باید صد در صد موافق هم باشند و هیچ تضاد و تعارضی در زندگی مشترک به وجود نیایید درصورتیکه حتی در ارتباط پدر و مادر با فرزند، خواهر و برادر با همدیگر، دو دوست باهم و… تضاد و تعارض در دیدگاه‌های مختلف وجود دارد. توصیه ما این است که دختر و پسر از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی، علمی و نگرشی با همدیگر بیشترین تناسب را داشته باشند که دایره مکملیت تکمیل شود اما اینکه ما بخواهیم صد در صد همه اینها را کنار هم داشته باشیم و با کوچکترین تضاد و تعارضی صورت مسئله را پاک کنیم و به دنبال آخرین راه یعنی طلاق باشیم، اشتباه است. ما باید مهارت حل تعارض را بلد باشیم و این را بدانیم که سازگاری بین زن و شوهر یک فرایند تدریجی و تکاملی است که به مرور زمان اتفاق می‌افتد. واقعیت این است که مشکلات همواره در زندگی ما وجود دارند و ازدواج فرصت داشتن یک همراه و همدل را در این مشکلات به ما می‌دهد، لذا انتظار تمام شدن سختی‌ها بعد از ازدواج، انتظار واقع‌بینانه‌ای نیست.»

ندا ملکی در پاسخ به این سؤال که آیا ضرورت ازدواج به معنای مذموم بودن تجردگرایی است یا خیر، می‌گوید: « خداوند ازدواج را به عنوان یک تسهیلگر براری رشد انسان قرار داده است. اگر انسان در زندگی، همدم آرامش‌بخش داشته باشد مسیر رشد و تکامل را راحت‌تر طی خواهد کرد اما کمال و رشد در ازدواج نیست؛ انسان در صورتی با ازدواج به کمال و رشد و پیشرفت دست پیدا می‌کند که با فردی متناسب با خودش ازدواج کند اما اگر دختر یا پسری فرد مناسب با خودش را به هر دلیلی پیدا نکند، نباید برای ازدواج کردن عجله کند و با بی‌برنامگی و بدون فکر و تحقیق در این مسیر گام بردارد که در این صورت نه تنها به آرامش و رشد نمی‌رسد بلکه دچار مشکلات متعدد و حتی شکست در ازدواج خواهد شد.»

این روانشناس با اشاره به معیارها و ملاک‌های ازدواج می‌گوید: « بین دختر و پسر باید به لحاظ فیزیکی، فرهنگی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و نگرشی تناسب وجود داشته باشد. توصیه می‌کنم در کنار اطلاعات و آگاهی‌هایی که دختر و پسر با رفت‌وآمد و گفت‌و‌گوهای متداول کسب می‌کنند، حتماً به مشاورهای آگاه و با‌تجربه قبل از ازدواج مراجعه کنند. متأسفانه برخی دچار آسیب‌های روانی و اختلالات شخصیتی هستند که افراد معمولی قادر به تشخیص این موارد نیستند اما مشاوره قبل از ازدواج با آزمون‌های روانشناختی به راحتی متوجه این اختلالات می‌شود. زندگی با فردی که اختلال شخصیت دارد مساوی با تباهی زندگی است و می‌بایست قبل از ازدواج غربالگری و بررسی‌های لازم انجام شود.»

ملکی در پایان به جوانان توصیه می‌کند: « هنگامی که تصمیم به ازدواج می‌گیرید، ابتدا از خودتان بپرسید که چرا می‌خواهید ادواج کنید؟! اگر هدفتان از ازدواج رفع تنهایی، چشم و هم چشمی، دور شدن از محیط فعلی، فرار از محدودیت‌ خانوادگی و… است، بدانید دارید به خطا می‌روید. هدف اصلی از ازدواج رفع نیازهای جسمی و عاطفی و رسیدن به آرامش است.»