تبیان، دستیار زندگی

چرا ازدواج مهم است؟ پازل‌ناقص زندگی 13 میلیون‌جوان

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت ورزش‌و‌جوانان گفته که بیش از ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار جوان در سن ازدواج داریم؛ چرا ازدواج مهم است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج ، جوانان مجرد، خانواده
نویسنده : بنفشه دولت آبادی| مشاور خانواده و روان درمانگر
تعداد جوانان مجرد در کشورمان، روزبه روز در حال افزایش است و شاید برای بعضی از آن‌ها این سوال پیش بیاید که آیا اصلا ازدواج مهم است؟ در این بین و به تازگی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر لزوم ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج، گفته است: «در حال حاضر بیش از ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار جوان در سن ازدواج داریم»(منبع‌خبر: عصرایران). در ادامه نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.


ازدواج یعنی تکمیل پازل زندگی

افراد دم‌بخت قبل از شروع زندگی‌مشترک باید بدانند ازدواج ادامه روابط سطحی بعضی دختر و پسرها نیست، ادامه روزهای مجردی نیست، ازدواج سه روز آشنایی و سی سال تحمل نیست، ازدواج وعده تا آخر عمر خوشبختت می کنم نیست و ازدواج درمان نواقص شخصیتی و بیماری‌های روحی و روانی یکی از دو طرف نیست. در اصل ازدواج شناخت متقابل‌داشتن، آگاهی و انعطاف متقابل‌داشتن و هنر عشق ورزیدن است. ازدواج تعهدی است رسمی برای پذیرش و درک‌متقابل به منظور تشکیل زندگی‌خانوادگی تا زوج در سایه آن در مسیر معین و شناخته شده‌ای از زندگی به سمت موفقیت قرار گیرند. این تعهد با رضایت زوج‌ها و بر مبنای آزادی کامل دو طرف شکل می‌گیرد. ازدواج یعنی برداشتن باری که برای آن به نیروی دوستی همراه و مورد اعتماد نیاز است یعنی همبستگی، یعنی تکمیل پازل نیمه کاره‌ای که فقط با حضور یک همراه و همسر کامل می‌شود.

زندگی‌مشترک می‌تواند به رشد فکری، روان‌شناختی، اجتماعی، شغلی و ارتباطی بینجامد. یکی از دلایل انتخاب نادرست همسر و بروز طلاق و گلایه و شکایت‌های نسل جوان امروز، بی‌اطلاعی از هدف واقعی ازدواج است. 



رشد فکری، روان‌شناختی و اجتماعی در زندگی‌مشترک

ازدواج مزایای روان‌شناسانه زیاد و مبنای مشخصی دارد. زندگی‌مشترک می‌تواند به رشد فکری، روان‌شناختی، اجتماعی، شغلی و ارتباطی بینجامد. یکی از دلایل انتخاب نادرست همسر و بروز طلاق و گلایه و شکایت‌های نسل جوان امروز، بی‌اطلاعی از هدف واقعی ازدواج است. زمانی که جایگاه والدین در خانواده به درستی تعریف نشده و روابط عاطفی اعضای خانواده سطحی است، جوانان به دنبال کسی می‌گردند که با او رابطه عاطفی برقرار کنند و این روابط با همین شیوه ادامه پیدا می‌کند و به ازدواج منجر می‌شود. در زمینه هدف‌گذاری برای ازدواج خانواده‌ها از آموزش کافی برخوردار نیستند چون خانواده که رکن اصلی در ازدواج جوانان است، بیشتر به معیارهای ظاهری توجه دارد و به اشتراک باورها، شباهت نظام ارزشی و ... توجهی نمی‌کند. همین مسئله باعث شده دوام ازدواج ها بسیار کم باشد چون جوانان با باورهای نادرستی وارد رابطه ازدواج شده‌اند و نداشتن آگاهی، سازگاری آنان را طی زندگی مشترک بسیار کاهش داده است.


ازدواج راهی برای رسیدن به اهداف بزرگ است

ازدواج همانند قدرت، پول و موقعیت اجتماعی بالا، وسیله و راهی برای رسیدن به هدف های بزرگ‌تر و مهم‌تر است. زن و مرد فقط برای تداوم نسل با هم ازدواج نمی‌کنند. آن‌ها برای برطرف کردن نیازهای عاطفی، احساسی، جنسی، مالی، حمایتی و ... با هم وارد یک رابطه می‌شوند. به خاطر داشته باشیم با رفع نیازهاست که دوطرف به آرامش و تعادل خواهند رسید و در مسیر پویایی و تکامل قرار می گیرند.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .