تبیان، دستیار زندگی

حد و مرز پنهان‌کاری در خواستگاری

حقایق زندگیمان را تا چه حد در خواستگاری پنهان کنیم؟

در زندگی هر دختر و پسری مسائلی وجود دارد که گاهی افراد به علت ترس از دست دادن طرف مقابل برخی از آن‌ها را بیان نمی‌کنند و گاهی هم برعکس، چیزهایی را می‌گویند که نیازی به گفتنش نیست و تنها باعث ترس و ایجاد نگرانی می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج، اعتیاد، پنهان کاری
صداقت در ازدواج به معنای این نیست که باید تک تک افکار، رؤیاها، ترس‌ها، خیالات و اسرار زندگی خود را با طرف مقابلمان در میان بگذاریم. دانستن اینکه چه چیزهایی را باید به طرف مقابل بگوییم و چه چیزهایی را نباید بگوییم، یک مهارت ارتباطی مهم است که باید قبل از رفتن به خواستگاری یاد بگیریم. گفتن یکسری چیزها ممکن است منجر به این شود تا طرف مقابل به ما اعتماد بیشتری کند؛ از طرف دیگر، گفتن و یا دیر گفتن برخی مسائل نیز می‌تواند منجر به بهم خوردن موقعیت ازدواج شود.
قبل از هر چیز باید به این نکته توجه داشته باشیم که ازدواج بر پایه اعتماد بنا شده است. عدم صداقت و کتمان مسائل مهم زندگی می‌تواند یک ازدواج را به سراشیبی بکشاند. بنابراین هرگز نباید چیزهای مهم زندگیمان را از طرف مقابل پنهان کنیم.  

از کجا بفهمیم که چه چیزهایی را باید به طرف مقابلمان بگوییم؟

اگر مسئله‌ای در زندگیتان وجود دارد که احساس می‌کنید باید آن را به طرف مقابلتان بگویید اما در مورد گفتن آن مطمئن نیستید، وقتی آن حقیقت را پنهان می‌کنید به واکنش‌های فیزیکی خود نگاه کنید. اگر تپش قلب می‌گیرید یا بیشتر عرق می‌کنید، پس اینها می‌توانند سرنخ‌هایی باشند که باید آن  مسئله را بیان کنید. همچنین اگر از گفتن مسئله مهمی اجتناب می‌کنید چون نمی‌خواهید موقعیت ازدواج با فرد مورد نظر را از دست بدهید، این می‌تواند مشکلاتی را در ازدواج شما ایجاد کند. در واقع، پنهان کردن حقایق یا اطلاعاتی که در تصمیم‌گیری طرف مقابلتان موثر است، می‌تواند خطرناک باشد.

چیزهایی که مخفی کردنش می‌تواند به ازدواج شما آسیب بزند

ازدواج قبلی
اگر با یک ازدواج ناموفق روبرو بوده‌اید که همه فامیل و دوستان در جریان آن قرار دارند، بهتر است این نکته را قبل از قرار خواستگاری به اطلاع فرد مورد نظر برسانید اما اگر ازدواج تا مرحله بله‌برون پیش رفته و به دلایلی انجام نشده و در شناسنامه هم ثبت نشده، در این شرایط لازم نیست قبل از قرار خواستگاری این مسئله را درمیان بگذارید؛ در جلسه اول خواستگاری طرف مقابل را از این مسئله مطلع سازید.

اعتیاد
برخی افراد ممکن است این نکته را نادیده بگیرند و اعتیاد خود را چه در گذشته و چه در حال حاضر، مخفی نگه دارند. هر نوع اعتیاد یا سوء مصرف مواد، اعم از اعتیاد به الکل، اعتیاد به مواد مخدر، اعتیاد به سیگار یا اعتیاد جنسی می‌تواند تأثیری پایدار بر رابطه فرد با شریک زندگی داشته باشد.

وضعیت پزشکی
برخی از بیماری‌ها نه تنها بر بیمار بلکه بر خانواده او نیز تأثیر می‌گذارد. پس از ازدوج، همسر شما عضوی از خانواده شما است و بنابراین مهم است طرف مقابلتان را در مورد بیماریتان که فکر می‌کنید می‌تواند بر ازدواج شما تأثیر بگذارد، مطلع کنید. این شامل مسائل مربوط به سلامت جنسی و روانی شما نیز می‌شود.

 

شرایط مالی
در صورت داشتن هرگونه مشکل مالی در زندگی خود حتماً به طرف مقابلتان اطلاع دهید. اگر بعد از ازدواج شما باید کمک خرج خانواده‌تان (پدر، مادر، خواهر و…) باشید، حتماً این مسئله را با طرف مقابلتان در میان بگذارید. همچنین اگر درحال پرداخت وام‌های زیادی هستید، آن‌ها را مخفی نکنید زیرا هر بار مالی می‌تواند در ازدواج شما تأثیرگذار باشد.

چیزهایی که مخفی کردنش آسیبی به ازدواج نمی‌زند

گاهی برخی افراد از روی صداقت مسائلی را در خواستگاری مطرح می‌کنند که گفتنش لزومی ندارد و گاهی حتی باعث ایجاد ترس و نگرانی در طرف مقابل می‌شود. مثلاً گفتن اینکه در گذشته چه گناهان و خطاهایی مرتکب شده‌اید، چند تا خواستگار داشته‌اید و به خواستگاری چند نفر رفته‌اید، قبلاً به کسی علاقه‌مند بودید و... لازم نیست. همچنین گفتن چیزهایی که به صورت موردی و طبیعی هر فردی ممکن است با آن مواجه شود، لزومی ندارد مثل سفید شدن چند تار مو، عصبانیت‌های موردی، بی‌نظمی‌های موردی، ضعف در مهارت‌های زندگی و... ؛ زیرا گفتن چنین چیزهایی تنها باعث نگرانی و ایجاد ترس در طرف مقابلتان شده و ممکن است فرد مقابل اینگونه برداشت کند که مشکل بزرگی وجود دارد.