تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با خواص و عوارض رویبوس

چای رویبوس برای لاغری

اگر هر روز یک فنجان چای رویبوس بنوشید می‌توانید وزن کم کنید و وزن ایده‌آلتان را حفظ کنید. در این مطلب به شما می‌گوییم چرا چای رویبوس یکی از بهترین چای‌ها برای کاهش وزن است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چای رویبوس
بیشتر افراد قهوه را با شکر، عسل، خامه و یا شیر می‌‌نوشند و این می‌تواند به هر فنجان قهوه، ۳۵ تا ۲۵۰ کالری اضافه کند. چای رویبوس هیچ چربی و کربوهیدراتی ندارد و یکی از خواص آن برای لاغری این است که هورمون‌های مربوط به ذخیره چربی در بدن را مهار می‌کند. فلاوونوئید منحصربه‌فرد گیاه رویبوس به نام آسپالاتین به کاهش هورمون‌های استرسی که سبب ایجاد احساس گرسنگی و ذخیره چربی می‌شوند کمک می‌کند و همین هورمون‌ها با افزایش فشارخون، بیماری قلبی، سندرم متابولیک، مقاومت به انسولین و دیابت نوع دوم ارتباط دارند. به‌طورکلی رویبوس می‌تواند جلوی ذخیره چربی در بدن و حتی تشکیل سلول‌های جدید چربی را بگیرد.

رویبوس بدون کافئین است

چای رویبوس بدون کافئین و به طور طبیعی شیرین است، بنابراین لازم نیست شکر یا عسل به آن اضافه کنید. ضمناً چای رویبوس در طعم‌های گوناگونی وجود دارد، مانند توت‌فرنگی، دارچین، نعنا و مرکبات. همچنین چای رویبوس ۱۰۰ درصد طبیعی بوده و هیچ افزودنی و نگهدارنده‌ای ندارد.
چای رویبوس به این دلیل که کافئین ندارد نوشیدنی مناسبی برای خانم‌های باردار، کودکان و افرادی است که به کافئین حساسیت دارند. هرچند کافئین فوایدی برای سلامتی دارد اما همهٔ افراد می‌توانند کافئین را به طور مرتب مصرف کنند. کافئین می‌تواند در خواب اختلال ایجاد کند، اضطراب را تشدید کند و سبب عوارض فیزیکی مانند عصبی بودن و تپش قلب شود. چای سیاه و چای سبز و قهوه کافئین دارند و چای رویبوس جایگزین خوبی برای افرادی است که می‌خواهند مصرف کافئینشان را کاهش بدهند یا کلاً کافئین نخورند.

رویبوس تانین کمی دارد

چای رویبوس دارای تانین بسیار کمی است. تانین‌ها ترکیباتی طبیعی هستند که در بسیاری از غذاهای گیاهی از جمله چای سیاه و چای سبز وجود دارند. تانین‌ها در جذب آهن بدن اختلال ایجاد می‌کنند، خصوصاً در مورد آهن غیرهِم که شکلی از آهن است که از غذاهای گیاهی گرفته می‌شود.

رویبوس سرشار از آنتی‌اکسیدان است

چای رویبوس حاوی آنتی‌اکسیدان‌های متعددی است. رویبوس سبز نسبت به رویبوس قرمز دارای آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری است. برخی از قابل‌توجه‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها در این چای، کوئرستین و آسپالاتین هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامت انسان مهم‌اند زیرا جلوی آسیب زدن رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن را می‌گیرند.

چای رویبوس دارای تانین بسیار کمی است. تانین‌ها ترکیباتی طبیعی هستند که در بسیاری از غذاهای گیاهی از جمله چای سیاه و چای سبز وجود دارند. تانین‌ها در جذب آهن بدن اختلال ایجاد می‌کنند، خصوصاً در مورد آهن غیرهِم که شکلی از آهن است که از غذاهای گیاهی گرفته می‌شود


برای سلامت قلب مفید است

آنتی‌اکسیدان‌ها از جهت سلامت قلب نیز اهمیت دارند و به همین دلیل چای رویبوس می‌تواند برای سلامت قلب نیز مفید باشد و کلسترول را کاهش دهد.
افزایش HDL، کاهش LDL و تری‌گلیسرید
مطالعه‌ای شش هفته‌ای نشان داد نوشیدن روزانه تنها ۶ فنجان چای رویبوس توانسته بود سطح پلی فنول را به میزان چشمگیری بالا ببرد و سبب افزایش HDL و کاهش LDL و تری‌گلیسرید شود.

به کنترل دیابت کمک می‌کند

چای رویبوس می‌تواند به افرادی که دیابت دارند کمک کند سطح قند خون خود را تحت کنترل بگیرند و دچار عوارض بعدی نشوند. آسپالاتین موجود در رویبوس به افراد دیابتی کمک می‌کند ریسک التهاب عروقی و تصلب شرایین را نیز کاهش دهند. این دو فاکتور در ابتلا به مشکلات قلبی نقش دارند.
افرادی که دیابت دارند دو تا چهار برابر بیشتر از کسانی که دیابت ندارند ممکن است در اثر بیماری قلبی جان خود را از دست بدهند. تحقیقات نشان می‌دهد آسپالاتین برای سرکوب التهاب عروق ناشی از فشارخون بالا مفید است.

رویبوس به کنترل وزن کمک می‌کند

چای رویبوس همان‌طور که گفتیم بدون کالری است و می‌تواند نوشیدنی بسیار خوبی برای کسانی باشد که سعی دارند وزن کم کنند. طبق یافته‌ها، چای رویبوس با افزایش سطح لپتین به کنترل وزن کمک می‌کند. لپتین هورمونی است که اشتها را کنترل کرده و سیگنال‌هایی به بدن می‌فرستد که اعلام می‌کنند غذایی که خوردید کافی است. ضمناً چای رویبوس جلوی تشکیل سلول‌های جدید چربی را می‌گیرد و به متابولیسم چربی سرعت می‌دهد.
مطالعه‌ای نشان داده چای رویبوس این پتانسیل را دارد که با اثرگذاشتن بر تعادل انرژی و نحوهٔ استفاده از چربی برای انرژی نیز سبب کاهش وزن شود.

رویبوس به گوارش کمک می‌کند

وجود فلاوونوئیدهایی مانند کوئرستین، لوتئولین و دیگر فلاوونوئیدها دلیلی برای تأثیر رویبوس روی سیستم گوارش هستند. مطالعات نشان می‌دهند چای رویبوس می‌تواند اسهال و ترشحات اسید معده را کاهش دهد و اسپاسم‌های عضلانی معده را تسکین دهد.

برای پیشگیری از سرطان مفید است

هرچند ایجاد سرطان فرایندی بسیار پیچیده است اما این مسئله آشکار است که آسیب اکسیداتیو به‌طورکلی با رادیکال‌های آزاد مرتبط بوده و عامل ایجاد سرطان است. مطالعات نشان داده‌اند کوئرستین و لوتئولین که دو فلاوونوئید موجود در گیاه رویبوس می‌باشند، رشد تومور سرطانی را مهار کرده و باعث نابودی سلول‌های سرطانی می‌شوند.

کاهش چین و چروک‌های صورت

استفادهٔ موضعی از چای رویبوس می‌تواند برای بهتر شدن ظاهر پوست و کاهش چین‌وچروک مفید باشد. محققان دریافتند نوشیدن چای رویبوس از جهت کاهش چین‌وچروک تأثیری ندارد و فقط استفادهٔ موضعی از آن می‌تواند چین‌وچروک‌ها را کاهش دهد.

طرز تهیه چای رویبوس

چای رویبوس را می‌توانید مانند چای سیاه، سرد یا گرم مصرف کنید. برای اینکه از خواص رویبوس بیشترین بهره را ببرید، آن را طبق دستورالعمل روی بسته دم کنید. اجازه دهید چای دست‌کم ۵ دقیقه دم بکشد و آن را همان‌طور ساده یا با شیر یا عسل بنوشید.
چای رویبوس به این دلیل که کافئین ندارد می‌تواند نوشیدنی خوبی برای قبل از خواب هم باشد بدون اینکه اختلالی در خوابتان ایجاد کند.

چقدر باید چای رویبوس بنوشید؟

کارشناسان می‌گویند در کنار یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌توانید در روز تا ۶ فنجان چای رویبوس بنوشید و این میزان می‌تواند بیشترین فواید این گیاه را از جهت سلامتی و کاهش وزن به بدنتان برساند.

عوارض جانبی چای رویبوس

مطالعه‌ای نشان داد رویبوس ممکن است به ندرت در برخی افراد باعث آسیب کبدی شود. در تحقیقی دیگر نیز مشخص شد نوشیدن مقادیر زیاد چای رویبوس ممکن است به کلیه‌ها آسیب برساند.
علاوه بر این مصرف طولانی‌مدت چای رویبوس ممکن است تغییرات کوچکی در سیستم تولیدمثل ایجاد کند و بر باروری تأثیر منفی بگذارد.
افراد مبتلا به سرطان‌های مرتبط با هورمون، مانند سرطان سینه، نیز باید در نوشیدن چای محتاط باشند.
اثرات آنتی‌اکسیدانی چای رویبوس برای اکثر افراد مفید است، اما برای کسانی که تحت شیمی‌درمانی هستند، ممکن است اثربخشی داروهای خاصی را کاهش دهد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.