تبیان، دستیار زندگی

وقتی کسی با من تماس می‌گیرد به شدت استرسی می‌شوم

به‌خاطر مشغله کاری تلفنم مقداری بیشتر زنگ می‌خورد اما فوبیای زنگ خوردن تلفن دارم. وقتی کسی با من تماس می‌گیرد، به شدت استرسی می‌شوم و بیشتر اوقات، شماره‌های ناشناس را جواب نمی‌دهم تا از روی پروفایل واتس اپ و تلگرامش بررسی کنم که او کیست و ... .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 فوبیای تماس تلفنی،  استرس، غلبه بر اضطراب،
نویسنده : دکتر سیدعلی ظریفی| روان‌شناس
برخی افراد به محض این‌که با آن‌ها تماس گرفته می‌شود، نوعی واهمه و اضطراب تمام وجودشان را فرا می‌گیرد که به آن فوبیای تماس تلفنی گفته می‌شود. این فوبیا و ترس در افرادی که دچار اختلال اضطراب اجتماعی هستند، شایع‌تر است. برخی از علایم تلفن‌هراسی شامل به تأخیر انداختن یا پرهیز از پاسخ‌دادن به ‌علت افزایش اضطراب، احساس عصبانیت و اضطراب شدید، قبل، در جریان و پس از تلفن و وسواس یا نگرانی درباره حرف‌هایی است که پشت تلفن خواهید شنید. علایم‌ جسمی شامل تهوع، افزایش ضربان‌ قلب، تنگی‌ نفس، سرگیجه و تنش عضلانی است. اگر چنین نشانه‌هایی دارید، تنها نیستید چراکه بر اساس یک نظرسنجی در انگلیس، ٦١ درصد افراد دچار این اختلال هستند. با این حال، چند توصیه به شما داریم.


بیشتر در معرض تماس تلفنی قرار بگیرید

یکی از مؤثرترین روش‌ها برای غلبه بر اضطراب تلفن این است که خود را در معرض تماس‌ تلفنی بیشتری قرار دهید. هرچه بیشتر این کار را انجام بدهید، کمتر آزاردهنده می‌شود. این احتمال وجود دارد که تلفن‌هراسی شما با کمبود تجربه ارتباط داشته باشد. هرچه تمرین بیشتری داشته باشید، کمتر احساس اضطراب می‌کنید و اعتماد به نفس شما بیشتر می‌شود. می‌توانید این فرایند را با تهیه فهرستی از افرادی که باید با تلفن با آن‌ها صحبت کنید مانند دوستان یا همکاران آغاز کنید و با تأمل دراین‌باره که چه چیزی درباره آن تماس،  موجب اضطراب شما می‌شود، هریک از آن‌ها را تجربه کنید.


درباره موضوع تماس‌ها، پیش‌داوری نکنید

اقدام بعدی‌تان باید این باشد که ذهن‌تان را از تمام اتفاق‌ها و خبرهای ناگواری که تا حالا از پشت تلفن به شما داده شده است، تخلیه کنید. پاک کردن این خاطره‌ها باعث ایجاد آرامش درون ذهن شما می‌شود. در ضمن، پیش‌داوری هم نکنید. قبل از این که به تلفن پاسخ ندادید، تصویرسازی نکنید که چه حرف و چه‌خواسته‌ای از شما قرار است داشته باشند؟ مسئله بعدی این که شما خودتان قید کردید به‌خاطر مشغله کاری تلفنم زیاد زنگ می‌خورد یعنی دلیل زنگ‌های تلفن شما، مبهم و ناشناخته نیست. تمرکز کردن روی این موضوع باعث کاهش استرس شما خواهد شد.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .